ناتو با هدف مقابله با روسیه، حضور خود را در لیتوانی تقویت می‌کند

گروهی سیصد نفره از نظامیان فرانسوی به نیرو‌های ناتو در لیتوانی پیوستند تا طبق اعلام ناتو حضور نظامی این سازمان در کشور‌های شرق اروپا در برابر تهدید‌های روسیه تقویت شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: گروهی سیصد نفره از نظامیان فرانسوی روز دوشنبه به گردان بین المللی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از بهار گذشته تحت فرماندهی آلمان در لیتوانی مستقر هستند، پیوستند تا طبق اعلام ناتو حضور نظامی این سازمان در کشور‌های شرق اروپا در برابر تهدید‌های روسیه تقویت شود.

این اقدام ناتو در جهت اطمینان بخشیدن هر چه بیشتر به متحدان این سازمان در شرق اروپا صورت گرفته است.

سرهنگ دوم تورستن گنسلر فرمانده تیپ چندملیتی ناتو در مراسم ادغام نظامیان فرانسوی در گردان ناتو در لیتوانی در جمع شماری از نظامیان آلمانی، بلژیکی، کروات، فرانسوی، هلندی و نروژی اعلام کرد:" ما در این جا حضور داریم تا مردم لیتوانی بتوانند در امنیت و آرامش زندگی کنند. "

گردان ناتو در لیتوانی علاوه بر نیرو‌های مسلح نروژ، شامل چهارصد و پنجاه نظامی آلمانی، یکصد نظامی بلژیکی و دویست و پنجاه نظامی هلندی است. حضور این گردان چندملیتی ناتو در لیتوانی در چارچوب توافق نامه‌ای که ژوئیه سال دو هزار و شانزده در نشست سران ناتو در ورشو منعقد شد، صورت گرفته است.

تصمیم اعزام نظامیان فرانسوی به لیتوانی نیز در همین نشست اتخاذ شد. سران ناتو توافق کردند حضور نظامی ناتو در دیگر کشور‌های حوزه دریای بالتیک و لهستان تقویت گردد چرا که رهبران ناتو این تدابیر را اطمینان بخشی هر چه بیشتر به متحدان این سازمان در شرق اروپا در برابر رفتار بیش از پیش تهاجمی روسیه قلمداد می‌کنند.

ریمونداس کاروبلیس وزیر دفاع لیتوانی اخیرا هشدار داده بود ممکن است هدف اصلی رزمایش گسترده‌ای که روسیه ماه سپتامبر در این منطقه برگزار کرد، دایمی کردن حضور نیرو‌های نظامی خود در مرز‌های شرقی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشد.

وزیر دفاع لیتوانی با همین ذهنیت به واشنگتن نیز سفر کرد تا در شرایطی که کشور‌های حوزه دریای بالتیک به منظور مقابله با نفوذ روسیه و جلوگیری از دخالت‌های احتمالی کرملین در امور داخلی خود تلاش می‌کنند توان دفاعی‌شان را تقویت نمایند، حمایت مقامات دولت و نمایندگان کنگره آمریکا را از کشورش جلب کند.

کاروبلیس ضمن قدردانی از حمایت‌های آمریکا از ناتو ابراز اطمینان کرده است که بر خلاف نگرانی‌هایی که اظهارنظر‌های ترامپ در خصوص ناتو ایجاد کرده است، حمایت‌های واشنگتن از ناتو ادامه خواهد یافت. بی توجهی دونالد ترامپ به تعهدات آمریکا در قبال ناتو در سخنرانی وی در نشست سران ناتو در بروکسل که بیست و پنجم ماه مه سال گذشته برگزار شد، واکنش‌های زیادی را در اروپا برانگیخت چرا که از زمان اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال دو هزار و چهارده و حمایت‌های مسکو از گروه‌های شورشی مخالف شرق اوکراین، نگرانی مردم اروپا به ویژه کشور‌های شرق این قاره در خصوص جاه طلبی‌های روسیه به شدت افزایش یافته است.

به همین علت وزیر دفاع لیتوانی ابراز امیدواری کرده بود نیرو‌های نظامی آمریکا نیز که تمرینات نظامی مشترک خود را در سواحل شرقی قاره اروپا افزایش داده اند، حضور خود را در خاک لیتوانی دایمی کنند چرا که حضور دایمی این نیرو‌ها در لیتوانی می‌تواند در برابر تهدید‌ها و تحرکات روسیه تاثیری بازدارنده داشته باشد.

رئیس جمهور جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود ضمن فرسوده خواندن و ناکارآمد دانستن ناتو برخی از اعضای این سازمان به ویژه آلمان را متهم کرد که به تعهدات مالی خود در قبال این سازمان نظامی عمل نمی‌کنند. ترامپ بار‌ها با تاکید بر این که آمریکا بیشتر بار مالی ناتو را به دوش می‌کشد، از کشور‌های اروپایی خواسته است هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند تا سازمان ترانس آتلانتیک بتواند به هدف مدنظر خود یعنی تخصیص دو درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های نظامی دست پیدا کند. با این حال ترامپ در این اواخر تا اندازه‌ای مواضع انتقاد آمیز خود را در قبال ناتو تعدیل کرده است.

لیتوانی هزینه‌های دفاعی و نظامی خود را افزایش داده و آن‌ها را به ۱/۸ درصد تولید ناخالص داخلی خود رسانده است و تلاش می‌کند به هدف دو درصدی که ناتو برای اعضای خود تعیین کرده است دست پیدا کند.

سه کشور حوزه دریای بالتیک از زمانی که به استقلال دست یافتند با مسکو روابط متشنجی دارند و اتفاقاتی که در اوکراین و گرجستان روی داد و دخالت‌های روسیه در این دو کشور بیش از پیش آن‌ها را نگران کرده است. این کشور‌ها نگران رزمایش‌هایی هستند که روسیه در منطقه برگزار می‌کند.

از زمان وقوع بحران در اوکراین و به ویژه الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، ­ناتو با تقویت حضور خود در مرز‌های شرقی اروپا و کشور‌های همجوار روسیه، همواره ­تلاش کرده است به متحدان خود و اعضای جدید این سازمان در خصوص ظرفیت‌های پیشگیرانه این سازمان در برابر­ تهدید‌های روسیه و حملات احتمالی این کشور اطمینان خاطر بدهد، اما مقامات روسیه حضور ­ناتو را در ­شرق­ اروپا­ توسعه طلبانه و تهدیدی جدی برای امنیت کشورشان می‌دانند.

یکی از مسایل مهمی که موجب اختلاف میان­ ناتو­و روسیه شده این است که این سازمان نظامی حضور خود را در کشورهای­ شرق­ اروپا ­که با روسیه مرز مشترک دارند، افزایش داده و آمادگی خود را برای استقرار نیرو‌های بیشتر در کشور‌های ­شرق­ اروپا­ و حوزه دریای بالتیک اعلام کرده است، اقدامی که روسیه آن را خطری برای امنیت خود می‌داند. ­

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، ­کشور‌های شرق ­اروپا­ به شدت نگران­ سیاست‌ها و تحرکات روسیه در این منطقه هستند به همین علت تلاش می‌کنند حضور نظامی­ ناتو­ را در­شرق­ اروپا­ تقویت کنند.

انتهای پیام/

حضور ناتو در لیتوانی با هدف مقابله با روسیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار