آنروا: کاهش کمک‌های آمریکا خطر بی‌ثباتی را در خاورمیانه افزایش می‌دهد

رئیس آنروا گفت طرح آمریکا برای کاهش کمک‌ها به این آژانس غیرمنتظره و ویران کننده بود و تهدیدی برای بی ثباتی در خاورمیانه به شمار می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز؛ رئیس آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز دوشنبه گفت: طرح آمریکا برای کاهش کمک‌ها به این آژانس غیرمنتظره و ویران کننده بود و تهدیدی برای بی ثباتی در خاورمیانه به شمار می‌رود.

پیر کراهینپل کمیسر آنروا روز دوشنبه همزمان با سفر مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی و حضور درپارلمان اسرائیل در قدس، به نوار غزه سفر کرد.

پنس در کنست اسرائیل گفت: آمریکا سفارت خود را تا پایان سال ۲۰۱۹ به قدس منتقل خواهد کرد.

آمریکا که بیشترین سهم را در کمک به آنروا دارد روز شانزدهم ژانویه اعلام کرد ۶۵ میلیون دلار از ۱۲۵ میلیون دلاری را که قصد داشت امسال به این آژانس کمک کند لغو خواهد کرد. آنروا منابع مالی خود را تقریبا به طور کامل از کمک‌های داوطلبانه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد تامین می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره ارزش چنین حمایت مالی ابراز تردید کرد و وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد این سازمان به اجرای اصلاحاتی که آن‌ها را مشخص نکرد نیاز دارد.

کراهینپل که برای ارائه درخواستی جهانی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای حفظ مدارس و درمانگاه‌های آنروا و باز نگه داشتن آن‌ها در سال ۲۰۱۸ و پس از آن به غزه سفر کرده است گفت: کاهش کمک‌های آمریکا دشواری‌هایی را برای این آژانس به وجود خواهد آورد.

وی گفت: «این کاهش، شدید، غیرمنتظره و آسیب زننده است.. جهان باید از خودش بپرسد آیا خاورمیانه به بی ثباتی بیشتر نیاز خواهد داشت؟ آیا منطقی است که شخصی به فکر این باشد که با کاهش کمک به آنروا به جز بی ثباتی بیشتر چیز دیگری محقق نخواهد شد؟»

بیش از نیمی از ساکنان نوار غزه که شمار آن‌ها دو میلیون نفر است به حمایت آنروا و آژانس‌های دیگر وابسته اند. فلسطینی‌ها می‌گویند تصمیم کاهش حمایت مالی از آنروا شاید مشکلات در نوار غزه را که میزان بیکاری در آن به ۴۶ درصد می‌رسد بیشتر کند.

کراهینپل در بازدید از مدرسه‌ای دخترانه در شهر غزه گفت: حدود ۵۲۵ هزار کودک و دختر در ۷۰۰ مدرسه وابسته به این آژانس احتمالا تحت تاثیر کاهش حمایت آمریکا قرار خواهند گرفت. وی افزود ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی اساسی به فلسطینی‌ها نیز شاید تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی گفت: «نمی‌توانم تصور کنم که در چند هفته دیگر به این مدرسه یا هر مدرسه دیگری وابسته به آنروا می‌آیم تا پزشکان بگویم متاسفم شکست خوردیم. شکست گزینه ما نیست.»

انتهای پیام/

هشدار آنروا درباره کاهش کمک‌های آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار