یورو نیوز: نارضایتی متقاضیان روادید از سفارت فرانسه در تهران

پایگاه اینترنتی یورونیوز در گزارشی از تشریفات صدور روادید سفارت فرانسه در تهران و نارضایتی متقاضیان در ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی یورونیوز در گزارشی گفت: سفارت فرانسه در تهران مانند همتا‌های خود در دیگر نقاط جهان از تابستان گذشته مدیریت تقاضا‌های صدور روادید را خصوصی کرده است. متقاضیان این خدمات ناراضی هستند.

در این گزارش که به قلم ماری ژامه منتشر شده، آمده است: سفارت فرانسه در تهران مانند همتا‌های خود در دیگر نقاط جهان از تابستان گذشته مدیریت تقاضا‌های صدور روادید را خصوصی کرده است. متقاضیان این خدمات ناراضی هستند و این بحث قدیمی خصوصی سازی صدور روادید سفارت فرانسه که در این کشور قدیمی است همچنان لاینحل باقی مانده است.

در این مقاله آمده است: سفارت فرانسه در ایران در ژوییه ۲۰۱۷ راه حلی برای دردسر صدور روادید پیدا کرد و مانند حدود صد کنسول گری دیگر فرانسه در جهان، رسیدگی به تقاضای روادید را خصوصی سازی کرد و بر این اساس این کار را به شرکا وی اف اس گلوبال VFS Global که یک شرکت هندی متخصص در این زمینه است سپرد. این راه حلی است برای سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌هایی که میزان تقاضای روادیدشان بسیار زیاد است.

با این حال صدور روادید در حوزه صلاحیت سرویس‌های کنسولی است. قبل از این دریافت روادید خیلی سخت بود و باید قرار ملاقات هماهنگ می‌شد و بعد لغو می‌شد. با این حال این رویه جدید نیز همچنان مشکلاتی حل ناشده دارد. اصلی‌ترین گلایه متقاضیان هزینه‌های اضافی برای دریافت روادید، نبود اطلاعات در سایت وی اف اس به زبان فارسی، دور بودن محل این شرکت، اطلاع رسانی نامناسب درباره زمان دریافت روادید و ناممکن بودن توجیه سفر به فرانسه است.

یورونیوز در ادامه با اشاره به بی نظمی‌های شرکت یادشده در اطلاع رسانی و مدیریت تقاضا‌ها نوشته است: یک شاهد می‌گوید با رویه جدید شما صرفا مدارک تان را تحویل می‌دهید و هیچ امکانی اعم از مصاحبه برای توجیه دلایل درخواست روادید وجود ندارد. بر اساس این گزارش هزینه صدور روادید برای هر نفر حتی در صورتی که درخواست رد بشود، به ۲۳۵ یورو بالغ می‌شود. یکی از شاهدان تعریف می‌کند که اگر نقصی از نظر عکس و کپی در پرونده وجود دارد که اغلب بی معناست برای رفع نقص در محل هزینه‌های سنگین به یورو دریافت می‌شود که برای هر عکس به ۹ یورو و برای هر کپی به نیم یورو بالغ می‌گردد.

یکی دیگر از هزینه‌هایی که باید برای صدور روادید پرداخت شود به ترجمه رسمی مدارک مربوط می‌شود که قبلا چنین درخواستی در میان نبود. با این حال هزینه‌های ترجمه رسمی از هزینه‌های دریافتی شرکت وی اف اس برای صدور روادید بیشتر است. هزینه بررسی پرونده ۶۰ یورو است و هزینه خدمات وی اف اس به ۲۵ یورو بالغ می‌شود. در صورتی که شما بخواهید از خدمات سریع برخوردار باشید باید ۵۰ یورو بیشتر پرداخت کنید. به عبارت دیگر ۷۵ یورو برای تکمیل پرونده به وی اف اس پرداخته می‌شود.

یورونیوز بعد از گزارش نارضایتی‌ها از هزینه‌ها و روند صدور روادید در تهران، به بحث‌ها و مجادلات مربوطه در فرانسه پرداخته و نوشته است: از زمان خصوصی سازی تقاضای صدور روادید فرانسه در جهان در سال ۲۰۱۱ این مساله موضوع بحث و اختلاف نظر در این کشور بوده است. انتقاد‌های زیادی به این رویه وارد می‌شود. از آنجمله می‌توان به موضوع نابرابری دسترسی به خدمات دولتی و عمومی به دلیل خدمات پولی اضافی، شانه خالی کردن بخش دولتی از انجام وظیفه، لو رفتن اطلاعات شخصی افراد توسط سرویس دهندگان روادید و گاه استفاده دولت‌های محلی از این اطلاعات که یک نمونه آن در سال جاری در شانگ‌های گزارش شده است، اشاره کرد.

یورونیوز درباره وی اف اس نیز نوشت: در سال ۲۰۰۹ سندیکا‌های کارگری در فرانسه فاش کردند که این شرکت دست بالاتر را در این بازار دارد و در رقابت ظاهری با دیگر شرکت‌ها برنده این بازار می‌شود. در یک گزارش اخیر درباره لایحه قانون بودجه سال ۲۰۱۸ نیز به خطر وابستگی به دو شرکت برتر ارائه دهنده این خدمات در جهان اشاره شده است.

بر این اساس ۸۵ درصد تقاضای‌های صدور روادید از سفارت‌های فرانسه در سال ۲۰۱۶ در جهان، توسط این شرکت‌های خدمات دهنده مورد رسیدگی قرار گرفته است. به جز وی اف اس شرکت دیگری به نام TLScontact این نوع خدمات را در جهان ارائه می‌کند. وی اف اس گلوبال که در سال ۲۰۱۷ بازار مربوطه در ایران را به دست آورد یک شرکت هندی متعلق به گروه سوییسی Kuoni است که در صنعت جهانگردی فعال است.

وی اف اس که در زمینه مدیریت تقاضای روادید و گذرنامه، جمع آوری داده‌های بیومتریک و مدیریت کنترل مرز‌ها تخصص دارد، بر اساس گزارش سایت این شرکت در سال ۲۰۱۷، شماری بالغ بر ۲۳۷۱ مرکز مانند آنچه در تهران دارد در ۱۲۹ کشور جهان راه اندازی کرده است در حالی که در زمان تاسیس این شرکت در سال ۲۰۰۱ تنها سه مرکز در جهان داشت.

انتهای پیام/

مشکلات صدور روادید سفارت فرانسه در تهران

برچسب ها: اتحادیه اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار