گزارش/

مهریه‌هایی که نه می‌توان داد نه می‌توان گرفت/ یک کیلو بال مگس، دست چپ داماد و ۵ هزار مرجان دریایی کابین دختران خاص!

مهریه‌هایی که نه می‌توان داد نه می‌توان گرفت/ یک کیلو بال مگس، دست چپ داماد و ۵ هزار مرجان دریایی کابین دختران خاص!زندگی‌های عجیبی با مهریه‌های عجیب‌تر در حال شگل گرفتن است، مهریه‌هایی که نه می‌توان داد، نه می‌توان گرفت.

به گزارش حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید این جمله به گوش ما آشنا به نظر برسد که گفته می‌شود، «مهریه را کی داده و کی گرفته؟» اگر قرار است مهریه را کسی نگیرد و کسی هم ندهد، پس چرا آنقدر عجیب و غریب تعیین می‌شود؟ مهریه‌هایی که برای دادن و گرفتن آن باید از هفت خوان رستم رد شد.

آنچه در طول سالیان طولانی با آمدن نام ازدواج به ذهن تداعی می‌شود، مهریه و مسائل مربوط به آن است. مهریه نشانگر مهر و محبت مرد نسبت به زن است و در این پیوند عاطفی نقش فرعی را ایفا می‌کند.

آنچه از اهمیت برخوردار است برقراری یک پیوند عمیق بین دو انسان است. ازدواج یک قرارداد مالی نیست. اما در سال‌های اخیر مهریه در آن نقش مهمی پیدا کرده و به همین دلیل در نظام حقوقی بیشتر با آن سر و کار داریم.

امروزه در برخی موارد مهریه به هدف پایبندی زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن‌ها تعیین می‌شود موضوعی که یک امر توافقی است و قانون ندارد.

در نوع مهریه نیز محدودیتی مشخص نشده است و هرچیزی که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه بریده شود.

مهریه در ایران در بسیاری از اوقات بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود. از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه یا سوره‌های قرآن کریم. حتی برخی نیز مهرشان را یک سکه تمام بهار آزادی به نشانه احدیت خداوند تعیین می‌کنند.

اما آنچه محور ازدواج است، برقراری پیوند و تشکیل خانواده‌ای سالم و رسیدن به آرامش است. با دقت در تعیین مهریه، می‌توان از تبدیل شدن آن به بحران‌های آینده، جلوگیری کرد.

شاید همین نبودن محدودیت باعث شده است که مهریه‌هایی از جنس فرهنگی، دریایی و جانوری انتخاب شود. مهریه شاید بتواند برای زن پشتوانه‌ای در مقابل حق طلاق مرد باشد، اما نباید وسیله‌ای برای سوء استفاده قرار بگیرد.

مهریه‌ای که قبلاٌ سکه و طلا و ملک بوده است، در برخی موارد به چیز‌هایی عجیب و غریب تبدیل شده است، به طوری که ۱۰ رأس آهوی وحشی، ۵ هزار مرجان دریایی و رونویسی از دیوان باباطاهر و همچنین حفظ کردن دیوان حافظ از جمله مهریه‌های عجیبی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

یکی از عجیب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که در شعبه ٢٦٤ دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شده بود، یک کیلو بال مگس بود. سال ١٣٨٦ بود که زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت، تنها در صورتی حاضر به طلاق می‌شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد.

۵ هزار مرجان دریایی و دست چپ داماد، ۱۹۷۸ توپ ورزشی، ۱۰ راس آهوی وحشی. از جمله مهریه‌هایی هستند که در سال‌های گذشته در دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شده اند.

سمیرا یکی از دخترانی که معتقد است مهریه را باید همان ابتدا از شوهر دریافت کرد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: دوست داشتن اصلا برای من ملاک نیست و در درجه اول مادیات ملاک است. هرزمانی که بخواهم ازدواج کنم در مرحله‌ی اول مهریه ام را می‌گیرم.

اما در مقابل این همه انتظارات غیر معمول و نامتعارف، افرادی هستند که مهر و ارزش‌های انسانی را ملاک زندگی خود قرار داده‌اند. افرادی هستند که این مهم را وسیله‌ای برای نزدیک شدن به مهر و محبت زناشویی قرار داده اند.

دختری که مهریه خود را یک سکه قرار داده بود به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: مدتی که از زندگی مشترکمان گذشت، سکه را همراه همسرم به بارگاه امام رضا (ع) اهدا کردیم. اگر به این فکر کنیم زوجین تکمیل کننده هم هستند و همدیگر را به عنوان وسیله نگاه نکنند، مطمئنا توقعات کاملا نرمال و طبیعی خواهد بود.

مریم نیز در واکنش به تعیین مهریه‌های عجیب و غریب می‌گوید: اصلا قبول ندارم. فکر می‌کنم زمان طلاق، فشار روحی که به فرد وارد می‌شود با هیچ مبلغی قابل جبران نیست، شاید آن لحظه و آن زمان، فرد برایش مهم نباشد، اما بعد آن آسیب پذیر می‌شود.

مقدار مهریه زمانی برای من لذت بخش است که تعیین مبلغ نباشد، چون حس خوبی به آدم نمی‌دهد. بهتر است در زندگی، مرد با رضایت قسمتی از ملکش را به نام همسرش کند.

بستر زندگی همان است که قدیم بود، اما توقعات برخی‌ها سر به فلک گذاشته است. این صحبت‌های مسعود بود که می‌گوید: باید بستر زندگی بر اساس عشق و علاقه باشد، دیگر مادیات ملاک نیست و زندگی رشد طبیعی خود را خواهد داشت.

مرد دیگری هم که کنار مسعود ایستاده بود گفت: مهریه همسر بنده ۵۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ را در همان سال‌های اول ازدواجمان بخشید.

همسر این فرد که در کنارش حضور داشت در پاسخ به سوال که آیا پشیمان نشده اید، گفت: بعد از گذشت ۲۰ سال از زندگی مشترکمان اگر باز هم به عقب برگردم مهرم را می‌بخشیدم. حتی اگر به زمان خواستگاری برگردم مهرم را یک شاخه گل قرار می‌دهم.

مهریه یا ابزار؟

سارا گلستانی، کارشناس ارشد مشاور خانواده در گفتگوبا خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات ازدواج جوانان و تغییر سطح توقعات جوانان اظهار کرد: رفتار‌های جدید به خاطر تغییرات روز است. اگر شاهد رفتار‌های عجیب در مورد تعیین مهریه هستیم به این دلیل است که مهریه تبدیل به ابزاری شده برای انتقال مفهوم‌های مختلف «من خاص هستم»، «من برتر هستم» و امثال این ها.

گلستانی با بیان اینکه بیشتر به فکر این باشیم که آیا این رفتار خوب است یا بد؟، افزود: باید به فکر این باشیم که دلیل ایجاد این رفتار چیست و چطور می‌توانیم کمک کنیم این رفتار‌های نامتناسب با نیاز‌های انسان رخ ندهد.

وی تاکید کرد: همه این موارد با مشاوره و مشورت خانواده حل می‌شود، اما مسئولیت ارگان‌ها و مسؤلان، ایجاد فضای آموزشی در مدارس و فراهم ساختن زمینه برای شناخت کامل قبل از ازدواج است که این امر باعث می‌شود افراد برای رفع نیاز‌های خود شناخت بیشتری پیدا کنند.

البته آبان ماه سال 90 امیری معاون اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره مهریه هایی که فاقد ارزش مالی هستند افزود: مهریه باید ارزش معاملاتی داشته و بتوان آن را تبدیل به ارزش ریالی کرد و هر چیزی را نمی توان به عنوان مهریه ثبت کرد به عنوان مثال بال مگس و پروانه یا اعضای بدن را نمی توان به عنوان مهریه ثبت کرد زیرا مالیت نداشته و قابل معامله نیست و ثبت اینگونه مهریه ها غیرقانونی است.

با این وجود هنوز مشخص نیست که برخی دختران به چه علت علاقه به اختصاص مهریه هایی دارند که حتی قانون نیز مانع ثبت آنها شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
مهریه های مزخرف و حجومی که بر فرض اصلا مهریه یک خانم 1000 سکه باشه اصلا این تعداد سکه در خزانه بانک مرکزی موجوده؟ اصلا همین خانم تو عمرش سکه دیده؟؟ به ولای علی ندیده حالا کل طلاهای کرات منظومه شمسی رو جمع کنیم و به صورت سکه ضرب کنیم بازم جواب گوی مهریه های سکه ای نمیشه XD حالا این قانون مزخرف رو کی بنا نهاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
من خودم عاشق عشقمم ازدواجم کنیم ترجیحم اینه پنج تا سکه مهرم باشه اونم ببریم حرم امام رضا
Iran (Islamic Republic of)
محمد عباسیان دلفان
۲۲:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
از نگاه حقوقی بخوایم این مساله رو نگاه کنیم ماده ۲۳۲ قانون مدنیاشعار می دارد

شروط مفصله ذیل باطل است ولی مفسد عقد نیست:

۱- شرطی که انجام آن غیر مقدور باشد.

۲- شرطی که در آن نفع و فایده نباشد.

۳- شرطی که نامشروع باشد.



اول- شرطي که انجام آن غيرمقدور باشد؛ قرار دادن شرط غيرمقدور، امري بيهوده است؛ زيرا قصد طرفين از درج شرط، پيدايش آثار آن در خارج است؛ مانند آنکه زوجه شرط کند زوج تمامي الماس هاي جهان را براي وي آماده کند يا در عرض يک سال به مقام رياست جمهوري برسد. علم يا عدم علم يکي از طرفين به غير مقدور بودن شرط تاثيري در بطلان آن ندارد.

دوم- شرطي که در آن نفع و فايده يي نباشد؛ تشخيص نفع و فايده بر عهده عقل سليم است. از جمله اين شروط مي توان به تامين يک تن بال مگس براي زوجه يا تعيين تعداد موهاي سر زوج اشاره کرد. در اينجا نيز علم يا عدم علم يکي از طرفين بر عدم وجود نفع و فايده عقلايي شرط، تاثيري در صحت يا بطلان شرط نمي گذارد.

سوم- شرطي که نامشروع باشد؛ منظور از نامشروع در اينجا، خلاف قوانین آمره و نظم عمومی و اخلاق حسنه بودن شرط است. مرحوم امامي در اين خصوص چنين بيان داشته است: «چيزي که انجام آن غيرمشروع است در عالم حقوق انجامش غيرمقدور است. چيزي را که قانون حمايت از آن نکند حق محسوب نمي شود.» مانند اينکه در ضمن عقد نکاح دائم شرط شود که زوج ملزم به انفاق به زوجه نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
مرد اگه مرد باشه قبل از ازدواج با دیدی باز همسر انتخاب می کنه و نیاز به خیانت به سرش نم افته زن هم اگر عاقل باشه با دیدی باز هسر خود را انتخاب می کنه دیگه نیاز به پشتوانه مالی به نام مهریه نیسن.مهریه باید یک هدیه با ارزش از جانب مرد به خانم خودش باشه
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
من خودم ميخواستم مهريه ام 14 تا سكه باشه . اما وقتي متوجه شدم زن ارث يك هشتم اموال مرد رو ميبره. . مهريه رو 110 گرفتيم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
اولا تو اون شهری که مهریه زیاد میزنن ، یا مرداشون بسیار سست عنصر هستن یا اونقدر لااوبالی هستن که زنا میخان با مهریه سنگین زیر سلطه نگهشون دارن .... ثانیا اون مردی هم که زن بتونه صدتا سکه ازش بگیره اونم سست عنصره ، مورد داشتیم مهریه هزارتا سکه بوده بعد از طی چهار سال دوندگی دختر و طی مراحل قانونی آن دختر بزور ۲۵ تا سکه تونسته بگیره که فکر کنم اونم خرج وکیل و دادگاه کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
بال پشه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
باید مشخصا به عاقدهای محترم تفهیم کرد که اینچنین مهریه های خنده دار و به دور از عقلانیت رو ثبت نکن. متاسفانه ازدواج شده کاسبی باید یه تیم مذاکره کننده بفرستی تا برات چونه اش رو بزنن. درسته مهریه یک نوع تضمین هست برای عروس، ولی باید منصفانه و بسته به شرایط اقتصادی و اجتماعی تعیین شه. بعد میگن چرا جوونها تن به ازدواج نمیدن رد کرد مرحله مهریه از قبول شدن در کنکور پیچیده تره... آقا یکی ما پسرها رو درک کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه من ۱۴سکه اس و افتخار میکنم به مهریه کمم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه ام ۱۴سکه اس و افتخار میکنم به مهریه ام
Iran (Islamic Republic of)
sara
۲۲:۵۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه خیلی چیز خوبیه...بیشتر وقتا شوهرمو تهدید می کنم باهاش..و این باعث میشه اخلاقش بهتر بشه..وگرنه وضع مالیم الهی شکر خوبه
Iran (Islamic Republic of)
M
۲۰:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام‌
درسته میگید مهریه ملاک خوشبختی نیس
ولی من خودم به شخصه با مردی ازدواج کردم
که اندازه و مقدار مهریه برام مهم نبود
با توافق خانواده ها ۱۱۴ سکه مهرم شد
این آقا پشیمون شد
حالا من به عنوان یه زن حق ندارم مهریه ام رو بگیرم
پس نشینید بگید که مهریه نباید خانمها بگیرید یا یک سکه هستم و خوشبختم
آینده رو هیچکس پیش بینی نمیکنه
مردان خیانت کنن
و خانمی مهریه ببخشه دلیل بر دوست داشتن نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آقایون گول مهریه های سنگین رو نخورید...
این یه جور کلاه برداریه...
اینجوری همیشه فک میکنین از طرف همسر محترمه گروگان گرفته شدین...
عزت نفستونو از دست میدین
Iran (Islamic Republic of)
بازپرس
۱۵:۲۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه های فوق قانوناًً باطل میباشند چونکه باید مالیت داشته باشند. در صحیح بودن مهریه های بسیار سنگین 1000 سکه برای یک کارگر یا چوپان هم چونکه متعدله توان انجام تعهد را ندارد باید گفت باطل است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
تو بگو 110 سکه به نیت 14 معصوم.
کدوم جوونی همین 110 سکه را میتونه بده؟
حداقل 80 درصد جوونها که هیچ میانسالان هم نمیتونن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مثلا مهریه بعضی ها که زیر صد تا سکه است چقدر به اون زن کمک میشه به زن برسد بدبخت زنه برای راحتی از زندگی میبخشد فرار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
من به عنوان یه دختر با مهریه سنگین و عجیب مخالفم مهریه یک نوع هدیه وسنت نباید با این کارها ارزشش رو پایین بیاریم به فرموده بزرگان زنی که مهریش زیاده زن شومی هستش مهریه باید سبک باشه
Iran (Islamic Republic of)
اناهید
۱۴:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه من 1 سکه خیلی هم خوشبختم
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۴:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
كسي كه بال مگسو آهو مهريه ميزنن همون ابتدا ازدواج قبر طلاق رو كنده اين مزخرفات چيه از اروپايي سعي كنيد كارهاي مثبت را ياد بگيريد محاسن ايراني بسيار زياد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
خب اکثر مواقع بجز این موارد عجیب و غریب خانمها از عینده میترسن چون اون موقع شناخت کافی ندارن.قانونم کهفقط در مورد مهریه به نفع زنان است.من کسی رو میشناسم که فقط با بخشیدن مهریه تونست بچه ها شو از دست شوهر معتادی که بچه ها رو کتک میزد نجات بده.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۳:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
اونایی که مهریه کهکشانی طلب میکنند ازدواج نمیکنند بلکه معامله میکنن این افراد خودشون رو قیمت گذاری کردن نباید توقع عشق داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۳:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
نوع مهریه براساس شرع و قانون باید دارای شرایطی باشد ازجمله 1) ماليت داشتن:

2) قابل تملک باشد:
3)معين باشد: يعني مجهوليت نداشته باشد وقتي مالي را مهريه قرار مي دهيد بايد آن مال موجود باشد و به راحتي بشود آن را خريداري کردمثلا نمي توان جواهر ته اقيانوس آرام را ، مهريه قرار داد.

چيزهايي که مي توانند به عنوان مهريه قرار بگيرند عبارتند از :

1) عين باشد مانند ويلا

2) دين باشد مانند چک، سفته، برات

3) منفعتي داشته باشد همچون منفعت ويلا

4) انجام کار مثل ساختمان خانه

5) آموزش باشد مثل آموزش قرآن و نقاشي

6) حقوق مالي باشد مثل سر قفلي يا حق تأليف ترجمه هاو این مهریه های مورد ادعای شما در هیچ دفتر خانه ای ثبت نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
واقعا تاسف آور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
ازدواج نمیکنم که مهریه بدم بهتره مجرد و سلطان و آزاد باشیم تا مهریه سنگین برا دخترها ندهیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
با سلام و احترام
شایسته است برای رعایت حرمتهای دینی و عرف رسانه ای کشور برای اخبار مرتبط با ازدواج از تصویر دو حلقه طلایی و سفید رنگ استفاده کنید. زیرا که طلا برای مردان حرام است و دو حلقه طلایی رنگ، در راستای دستورات دینی شناخته نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
کسی هست بین خانمها یاخانمها کسی رو سراغ دارند که قصد ازدواج داشته باشه .میخوام رفتار و تفکرش نسبت به زندگی مثل خانم فاطمه زهراباشه وصبروتحملش مثل حضرت زینب هرکه میخاد تو امر خیر قدم بذاره یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
شما خودت چقدر رفتارت و تفکرت و عباداتت مثل حضرت علی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه باید تقوا انسایت باشد در غیر این صورت کم دوام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
1- مهریه های عجیب و غریب مثل بال مگس نشاندهنده توهین به شخصیت زنه و هم حماقت طرفین 2- کسانی که مهریه های سرسام آور مثل سکه بع سال تولد یا میلادی برای ازدواج خودشون میذارن عجیبه که در غیر ازدواج دلشونو به کمتر از یه سکه میفروشن به طرف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
1- مهریه های عجیب و غریب مثل بال مگس نشاندهنده توهین به شخصیت زنه و هم حماقت طرفین 2- کسانی که مهریه های سرسام آور مثل سکه بع سال تولد یا میلادی برای ازدواج خودشون میذارن عجیبه که در غیر ازدواج دلشونو به کمتر از یه سکه میفروشن به طرف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
1- مهریه های عجیب و غریب مثل بال مگس نشاندهنده توهین به شخصیت زنه و هم حماقت طرفین 2- کسانی که مهریه های سرسام آور مثل سکه بع سال تولد یا میلادی برای ازدواج خودشون میذارن عجیبه که در غیر ازدواج دلشونو به کمتر از یه سکه میفروشن به طرف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه من 123تا گل رز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه من 4میلیون تومن پوله خودم خواستم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
این مهریه ها بیشتر به خرید و فروش شباهت دارد تا پیوند زناشویی بنظر من کسی که بخواهد زندگی کند نباید به این مسائل توجهی داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
سراب
۱۰:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
منذخودم مهریه ام ۳۱۴تاس ولی بعد هشت سال زندگی کمش کردم الان شده ۱۱۴چون ارزش زیادی نداره مهریه مهم زندگیمه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
حداکثر مهریه عندالمطالبه 14 سکه.بیشتر از این باید نقدا در روز عقد تحویل عروس شود
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد مصطفوی
۱۰:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آیا مهریه یک کیلو با سوسک هم داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه خوبه به نظر من ولی کم خوبه مثلا 110 تا سکه
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۰:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
من22سالمه و دوست دارم مهریه م به سال تولدم به میلادی باشه ،اینم مشکل نیس و توشهرم رسمه که زمین وآپارتمون هم پشت قبالمون میندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
بعضیها مهریه را شوخی میگرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه زیاد تضمینی برای دوام زندگی زناشویی نیست بلکه مسئله وسوسه کننده ای برای بیشتر زنان است که تا دعوای کوچکی در خانواد میشود از مورد مهریه بعنوان حربه استفاده میکند مهریه زیاد عشق نمیاورد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
خیلی ازخودخواهی هاباعث بدبختی انسانه یه کاری بکنیدازدواج هاراحت تربشه تاهمه جونابرن خونه بخت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه خوبه به نظر من ولی کم خوبه مثلا 110 تا سکه
United States of America
حامد
۰۹:۴۹ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ این است مهریه‌ بگیرنیست ارزش ندارمهریه‌
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۸:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
مهریه دختران اصفهانی با اینکه جمالی هم ندارند
آخرین اخبار