جلالی در گزارش 8 ماهه بودجه سال 96:

مجلس نباید اعداد غیرواقعی برای بودجه در نظر بگیرد/تنها 6 هزار میلیارد تومان از فروش نفت صرف سرمایه‌گذاری شده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:‌ چرا مجلس عددهای غیرواقعی که خودمان به دنبالش هستیم را در بودجه قرار می‌دهد تا قانون اجرا نشود.

مجلس نباید اعداد غیرواقعی برای بودجه در نظر بگیردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در صحن علنی امروز(سه‌شنبه، 3 بهمن ماه) در گزارش خود درباره ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه سال 96 گفت:‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه در بحث لایحه به خوبی بسته شده است اما اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این موضوع محقق نشده است.

وی تصریح کرد: رئیس دیوان محاسبات امروز در گزارش خود بیان کرد که 9 هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و 9 هزار میلیارد هم در بحث هدفمندی یارانه‌ها در سال 96 کسری بودجه داشته‌ایم اما  برخی از اعداد این گونه نیست که در اینجا مطرح می‌شود.

جلالی ادامه داد: در بحث گزارش‌های بودجه‌ای باید به مردم و مجلس بگوییم که مسئولیت پذیری ما در بحث کمیت و شفافیت حسابرسی تا چه میزان بوده و اینکه بودجه با چه نظارت درونی و بیرونی مواجه بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه در ادبیات مسئولیت پذیری سه نوع حسابرسی داریم، گفت: ابتدا حسابرسی مالی یعنی اعداد و ارقام بودجه تا چه میزان با اقدامات آن تطابق دارد یعنی کاری که دیوان محاسبات در تفریغ بودجه انجام می‌دهد.

وی افزود: حسابرسی تطابق هم یعنی برخی ضوابط را که برای بررسی بودجه نوشته‌ایم تا چه میزان رعایت شده که امسال آقای عادل آذر به آن وارد شده است.

جلالی تأکید کرد: حسابرسی عملکردی از همه مهم‌تر است به این معنی که آیا بودجه تصویب شده به هدف‌های مورد نظر اصابت کرده یا خیر.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: البته یک نوع حسابرسی اجتماعی هم وجود دارد که موضوع جدیدی است یعنی مردم و ذی نفعان آن مصوبه بودجه تا چه میزان احساس کرده‌اند که به اهداف رسیده‌اند؟ کشور هند در بخش کشاورزی موضوع حسابرسی اجتماعی را قرار داده تا مردمی که برای آنها بودجه تصویب شده نظر دهند آیا به آن هدف رسیده‌اند یا خیر.

وی با بیان اینکه برای حسابرسی عملکردی می‌توان 4 آیتم را در نظر گرفت، گفت: عملکرد بودجه در ارتباط با اقتصاد کلان چه میزان بوده یعنی بودجه تا چه میزان بر روی تورم یا رشد تأثیر داشته است وگرنه صرف اختصاص دادن یک رقم کافی نیست.

جلالی تصریح کرد: میزان و کیفیت سیاست‌های مالی مصوب هم نکته بعدی است که یعنی چه میزان مالیات محقق شده است، حسابرسی و ریسک مالی هم آیتم سوم است یعنی بودجه‌ای را که با استقراض زیاد بسته‌ایم آیا به آینده کشور فکر کرده‌ایم؟ مانند امسال که 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت قرار داده شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد:‌ بودجه یا چشم انداز‌های میان مدت هم یعنی بودجه مصوب تا چه میزان با برنامه‌های پنج ساله کشور تطابق داشته است که مجلس طی سال‌ها تلاش کرد یک نوع حسابرسی مالی را انجام دهد.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم یک سری اعداد و ارقام به ما گفته شود که نتایج آن برای مردم قابل لمس نیست و مهم آن است که پولی را که از نفت و مالیات جمع آوری می‌شود توانسته چه مشکل یا باری را از دوش مردم بردارد.

جلالی با اشاره به بودجه سال 96 هم بیان کرد: دولت‌ها وظایف مهمی در ارائه کالا و خدمات در کشور دارند و میلیون‌ها نفر از خدمات بهداشتی و درمانی، امنیت مرزها، تحصیلاتی، تسهیلاتی مانند برق، آب، گاز و طرح‌های عمرانی بهره مند شده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: پرسش مهم آن است که میان مصوبات مجلس و عملکرد بودجه تا چه میزان فاصله قرار دارد؟ در سال 96 مصارف و منابع در لایحه دولت 320 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که مجلس آن را با 8 درصد افزایش به 347 هزار میلیارد تومان رساند اما مشاهده می‌کنیم که تا آ‌خر سال همان 300 هزار میلیارد تومان محقق می‌شود.

وی ادامه داد: در پروژه‌های عمرانی هم ۲۹ هزار میلیارد تومان محقق شده، اما آقای نوبخت می‌گویند ۳۷ هزار میلیارد تومان تحقق یافته است. چرا باید رقم‌ها را غیرواقعی بنویسیم.

جلالی تصریح کرد: براساس عملکرد بودجه، میزان اعتبارات عمرانی، ۲۹ هزار میلیارد تومان تحقق یافته که از این رقم ۲۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق تامین شده و ۶ هزار میلیارد تومان یعنی فقط ۱۰ درصد از نفت به عنوان سرمایه صرف سرمایه‌گذاری شده و این خیلی دردناک است که ما کالای سرمایه‌ای مثل نفت را می‌فروشیم، اما فقط ۱۰ درصد استفاده می‌کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها هم در ۹ ماهه اول ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق اصلاح قیمت‌ها در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از جا‌های دیگر تامین شده است.

جلالی در پایان با اشاره به تراز تملک دارایی‌های مالی نیز گفت: تراز عملیاتی ۸۰ هزار میلیارد تومان است در واقع هزینه جاری بیش از درآمد‌های غیرنفتی می‌باشد و این کسری در همین حد باقی می‌ماند. البته در تملک دارایی‌ها ۱۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنیم که ۷۱ هزار میلیارد صرف طرح‌های عمرانی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار