در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تغییر سقف معافیت مالیاتی از سال گذشته آغاز شده است/پیشنهاد دولت به حذف یارانه 40 درصد از جمعیت کشور/در بحث نظام سلامت تغییراتی باید صورت گیرد

ززگفتگوی ویژه خبری امشب با حضور تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه و پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  به روی آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب سه شنبه (سوم بهمن ماه) با اشاره به تغییر سقف معافیت مالیاتی، اظهار کرد: از سال گذشته تغییر سقف معافیت مالیاتی را آغاز کردیم تا چارچوب مالیات، تعادلی شود.

وی افزود: امسال لایحه کسانی که تحت پوشش معافیت مالیاتی هستند را افزایش دادیم و این تعداد را از 2 میلیون به 2 میلیون و 300 هزار ارتقا دادیم البته این اقدام 4 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت را از بین می‌برد براین اساس برای جبران این خلا یا باید نفت بفروشیم یا تعادل های اجتماعی را ایجاد کنیم.

تاجگردون ادامه داد: قرار است کسانی که تا 2 میلیون و 300 هزار تومان درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف باشند همچنین اگر کسی 6 میلیون و 900 هزار تومان درآمد داشته باشد باید 460 هزار تومان مالیات پرداخت کند براین اساس هر فردی که 9 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند باید کمتر از 10 درصد مالیات دهد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: با این روش کسانی که درآمد قابل توجهی دارند باید حق و حقوق جامعه را در قبال درآمد بالا پرداخت کنند تا معافیت برای طبقات پایین جامعه در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: معافیت، فقر را پوشش می‌دهد و یکی از وظایف این حوزه باز توزیع درآمد است امیدواریم مردم هم این واقعیت را در جامعه لمس و مفهوم مالیات را به خوبی درک کنند.

 در ادامه این برنامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تفاوت فاحشی میان بازنشستگان دولتی در بخش های مختلف وجود دارد.

وی افزود: در سال جاری 250 الی 260 میلیون تومان برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است اما اگر برای سال آینده بخواهیم این طرح را اجرا کنیم ، به دلیل تغییرات حقوق و دستمزد، این مبلغ افزایش می‌یابد.

پور ابراهیمی گفت: در دانشگاه ها و آموزش و پرورش نیازمند ایجاد نوعی تعدیل در دسته ها و گروه های مختلف دولتی هستیم چراکه بازنشستگی این افراد معیار مهمی برای تصمیم‌گیری آنها محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: نباید تصمیمات ما باعث خروج افراد متخصص از نظام اجرایی کشور شود براین اساس می‌توان گفت نیازمند ایجاد تعدیل‌های منطقی هستیم.

وی تصریح کرد: زحمات معلمان بعد از 30 سال به پاداش پایان خدمت تبدیل می‌شود که آن هم در چندین قسط به آنها پرداخت می‌شود قاعدتا سطوح مرتبط با بازنشستگی باید افزایش پیدا کند و در برخی حوزه ها هم باید تعدیل شود.

پور ابراهیمی بیان کرد: فاصله بین گروه‌های شغلی باید کاهش یابد، در برخی کشور‌ها فاصله میان معلم و پزشک چیزی نیست که در ایران وجود دارد و این قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: قرار بود اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد مابه التفاوت آن مطابق قانون به مردم پرداخت شود، اما از سه سال قبل به دولت اعلام کردیم که یارانه افراد پردرآمد را یا کاهش دهد و یا حذف کند.

وی ادامه داد: طبق قانون هرکس درآمد کمتری دارد باید یارانه بیشتری دریافت کند به این منظور به دولت اجازه انجام این کار داده شد، اما در دو سال گذشته دولت علی رغم چک سفید امضایی که مجلس داد، هیچ اقدامی در این باره انجام نداد.

پورابراهیمی تاکید کرد: دولت اخیرا پیشنهاد داده یارانه ۴۰ درصد از جمعیت کشور (۳۲ میلیون نفر) حذف تا منابع آن به حوزه اشتغال اختصاص داده شود اکنون هم کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه را حذف کند و منابع آن را به حوزه‌های دیگر اختصاص دهد.

وی اظهارکرد: اگر یارانه برخی دهک‌ها حذف شود، امکان اعتراض برای مردم وجود دارد همچنین بررسی و احراز درآمد‌های یارانه بگیران هم در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

تاجگردون با بیان اینکه شاغلان دولت در فقر بدی زندگی می‌کنند، گفت: اگر حقوق مدیران، وزرا و نماینده‌های مجلس در سال آینده رشد نکند عملا توزیع نابرابر ضریب جینی ساماندهی می‌شود در این باره با دولت، اقدامات کارشناسی کردیم، توزیع فراوانی کارکنان دولت را مورد بررسی قرار دادیم و احتمالا برای بازنشستگان و همسان سازی حقوق و پاداش آن‌ها هم از همین روش استفاده می‌کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد: زمانی که توزیع درآمد نابرابر است، طبقات پردرآمد جامعه باید با دولت و هموطنان خود همراهی کنند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه آثار تورمی افزایش نرخ دلار کل زحمات دولت را در طول سال‌های اخیر تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: دولت خود مصرف کننده عمده در اقتصاد است.

وی تصریح کرد: هرگونه تغییرات ناشی از افزایش قیمت و یا تغییر نرخ ارز در حسابی نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود و دولت امکان دسترسی به این منابع را نخواهد داشت.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال زودتر از پایان سال قانون بودجه در اختیار دولت قرار می‌گیرد ادامه داد: روز شنبه پایان زمان پیشنهاد نمایندگان در خصوص لایحه بودجه است، به طوری که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ همانند قیمت سال ۹۶ خواهد بود لذا مجلس از شوک تورمی به اقتصاد جلوگیری کرد اظهار داشت: دولت پیشنهاد داده بود تا ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع از محل تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی ایجاد شود تا به حوزه اشتغال اختصاص پیدا کند.

 وی با اشاره به تجربه کشور‌ها در خصوص تغییر قیمت حامل‌های انرژی گفت: در قانون هدف بود تا با تغییر قیمت و افزایش تدریجی به قیمت جهانی برسیم تا قاچاق کاهش یابد و سوخت مصرف بهینه داشته باشد، لذا نگرانی مجلس از این بابت است که هرگونه تغییر آثار تورمی در اقتصاد دارد.

 پورابراهیمی با اشاره به تجربه افزایش قیمت حامل‌های انرژی اظهار کرد: در سال ۹۱ به دلیل نبود انضباط مالی دولت و حوزه مدیریت بخش اقتصاد در تورم شاهد شوک تورمی در اقتصاد بودیم، لذا برای سال ۹۷ اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی داده نشد.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عوارض خروج از کشور گفت: دغدغه مردم در بخش عتبات عالیات بود لذا، کمیسیون تلفیق مصوب کرد تا هیچ تغییری در بحث عوارض خروج کشور پیرامون عتبات عالیات صورت نگیرد و در بازه زمانی اربعین نیز عوارض رایگان است، اما سایر موارد در چارچوب قانون صورت می‌گیرند.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سال ۹۷ پایان حوزه تصمیم گیری درخصوص مسکن مهر است گفت: بخش عمده‌ای در این خصوص تعیین تکلیف شده است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه باید هر سال سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت افزایش پیدا کند، سهم این صندوق از این ناحیه ۳۲ درصد است تا به بخش‌خصوصی کمک شود.

وی با بیان اینکه باید نگاه متفاوت به صندوق توسعه ملی داشته باشیم عنوان کرد: نظام بانکی مشکلات متعددی دارد به طوری که حدود ۷۰ درصد دارایی‌ها فریز شده است.

تاجگردون با اشاره به اینکه عوارض خروج از کشور فقط برای عتبات تغییر نکرد افزود: سال ۹۷ عوارض خروج برای زائران عتبات تغییر نکرد، اما برای سفر‌های دیگر، ۳ برابر شد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه اصرار داریم تا یک سیستم کنترلی به وجود آید تا بدهی دولت نسبت به قبل افزایش پیدا نکند اضافه کرد: 3 هزار و 700 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

 وی با اشاره به اینکه تمامی تعرفه ها در بودجه افزایش پیدا نمی‌کند، به عبارتی هیچ قیمتی در بودجه افزایش پیدا نکرده است خاطرنشان کرد: در بحث نظام سلامت تغییراتی باید صورت گیرد.

تاجگردون با بیان اینکه روند افزایش چند روزه دلار تاثیری در بودجه دولت نخواهد داشت ادامه داد: برنامه اشتغال دولت نسبتاً مطلوب و معقول است لذا دولت اگر خوب کار کند، منابع خوبی برای ایجاد اشتغال دارد.

 وی درباره مسکن مهر گفت: توافق شده است تا ۵۰ هزار واحد از مسکن مهر به کمیته امداد بخشیده شود تا در اختیار افراد تحت پوشش قرار بگیرد ، لذا در سال ۹۷ کمیته امداد می تواند ۵۰ هزار واحد مسکن مهر ارزان را در اختیار افراد تحت پوشش قرار دهد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه مجلس فعلی نسبت به مجلس قبلی اقتصاد‌دان کمتری دارد بیان کرد : در مجلس قبلی تعداد اقتصاددانان بیشتر بود ، به طوری که به آسیب شناسی بهتر موضوعات می پرداختند.

تاجگردون با اشاره به بحث ریزگردها گفت: مردم خوزستان و اهواز بسیار درگیر این موضوع هستند، اما باید یاد بگیریم با مردم در شرایط بحرانی چگونه صحبت کنیم، نباید سبب آزردگی خاطر آنها شویم ، رئیس مجلس در عرض 5-6 روز ده ها جلسه برگزار و گزارش تهیه کرد و اذن مقام معظم رهبری را مبنی بر اینکه پول در اختیار مبارزه با ريزگرد ها قرار بگیرد را گرفت.

 رئیس کمیسیون تلفیق بودجه درخصوص یارانه‌های نقدی گفت: جهت‌گیری دولت در بحث یارانه ها به سرعت حذف کردن یارانه بگیران قرار ندارد، لذا مردم نگران و تشویش ذهنی نداشته باشند. به طور مثال اگرفردی یارانه می‌گیرد و دوست ندارد دولت به حسابش سرک بکشد می تواند اعلام کند که یارانه نمی‌خواهد تا در این صورت دولت به حساب فرد کاری نداشته باشد.

تاجگردون در پایان خاطر نشان کرد: اگر کسی از دریافت یارانه نقدی حذف شد و قصد اعتراض داشت دولت ظرف یک ماه حساب فرد مورد نظر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار