حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

مطالبات داروخانه‌ها تا پایان سال پرداخت می‌شود/ لزوم تأمین منابع برای حفظ دستاورد‌های طرح تحول

سخنگوی وزارت بهداشت از پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تا پایان سال ۹۶ خبر داد.

مطالبات داروخانه ها تا پابیان سال پرداخت می شود/ لزوم تأمین منابع برای حفظ دستاورد‌های طرح تحول سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزd این وزارتخانه برگزار شد؛ اظهار کرد: یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم است که در برنامه چهارم و پنجم میزان پرداختی‌های مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به زیر 30 درصد و در برنامه ششم به زیر 20 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: میزان پرداختی قبلی مردم بابت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در سال‌های قبل از شروع طرح تحول نظام سلامت حدود 54 درصد بود که برای اولین بار بعد از 50 سال این میزان به زیر 40 درصد رسیده است، به طوریکه در سال 95 پرداخت‌ها  به حدود 37.7 رسیده است.

حریرچی ادامه داد: میزان هزینه مردم بابت خدمات بهداشتی درمانی تقریبا معادل نصف یارانه است و در سال 96 پرداختی از جیب مردم حدود 38 درصد است.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت ابراز نگرانی دارد، اگر منابع پایدار مالی لازم برای طرح تحول نظام سلامت به حوزه بهداشت و بیمه‌ها تأمین نشود طبق دستاوردهای طرح تحول و کاهش پرداختی‌های مردم با مشکل روبرو شده است و ممکن است پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کند.

تزریق 2هزار میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور

حریرچی در خصوص تزریق 2هزار میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور تصریح کرد: حدود هزار و 600 میلیارد تومان به داروخانه‌های دولتی، 400 میلیارد تومان به داروخانه‌های عمومی و 400 میلیارد تومان دیگر به سیستم دارویی تزریق شده است و من امیدوارم تا آخر سال بدهی پرسنل پرداخت شود.

وی با بیان اینکه من از کادر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی که علی‌رغم همه مشکلات مالی به مردم خدمت می‌کنند، ادامه داد: داروهایی که خارج از لیست اصلی و مورد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر نبوده ممکن است تجویز آنها تحت پوشش بیمه‌گر نبوده اما به طور کلی ما در خصوص داروهای خاص غالبا مشکلی نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مشکل خاصی در خصوص داروی بیماران نادر و خاص وجود ندارد و در سال آینده بیماری های بیشتری مثل MS، پروانه‌ای و اوتیسم به لیست بیماران خاص اضافه می‌شود که بدون تأمین منابع لازم برای سال آینده کار مهمی انجام نمی‌شود.

حریرچی مطرح کرد: تاکید می‌کنم، حتما باید بودجه خدماتی مانند بیماران پروانه‌ای، متابولیسم و به طور کلی بیماران خاص برای سال آینده لحاظ شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: پزشکان باتوجه به تکنولوژی روز و اینکه در برخی از گروه‌ها هزینه‌های پرداختی به وسیله مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کند، به همین جهت لازم است دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب‌ها وجود داشته باشد.

وی در خصوص سفر خود به استان ایلام ادامه داد: یکی از پزشکان که در مناطق مرزی مشغول به خدمت بوده در خصوص الزام دستگاه کارت‌خوان در مطب‌های پزشکان به من گفته بود که در تهران این طرح‌ را پزشکان رعایت نکرده اند.

بسیاری از تخت‌های بیمارستانی  فاقد ارزش مقام‌سازی و بهسازی لرزه‌ای هستند

حریرچی ادامه داد: باتوجه به اینکه یک روز 52 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت باعث بروز کمبود جدی تخت بیمارستانی در کشور شده است، گفت: در این میان به دلیل فرسوده بودن تخت‌ها مسئله بازسازی بیمارستان‌ها تحت‌الشعاع این مسئله قرار گرفته است که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت اضافه شدن 24 هزار تخت در راستای جایگزینی تخت‌های قدیمی و افزایش تعداد تخت‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تخت‌های بیمارستانی  فاقد ارزش مقام‌سازی و بهسازی لرزه‌ای هستند، افزود: تخت‌های بیمارستانی 70 تا 120 متر مربع فضا را اشغال می‌کند و هزینه جداگانه‌ای را برای راه‌اندازی به همراه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اجرای سلامت معنوی گفت: نظرات متفاوتی در خصوص اجرای طرح سلامت معنوی وجود دارد و در برخی بیمارستان‌های کشور برای کمک به شرایط معنوی و روحی بیماران یک سری حرکات خود جوشی انجام شده است، اما به طور کلی این اقدام از سوی ستاد وزارت بهداشت نبوده اما به دلیل حساس بودن این موضوع و اینکه سلامت معنوی از مصادیق فرهنگ ملی و دینی ما محسوب می‌شود، در سطح خانواده، اجتماع و حتی مراکز درمانی برای بیماران صعب‌العلاج می‌توان این طرح را اجرا کرد.

حریرچی در خصوص بودجه سلامت برای سال 97 ادامه داد: مصوباتی در زمینه حوزه سلامت مطرح شده و قسمتی از منابع از بخش‌های دیگر اضافه شده است که در این زمینه احکامی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است که در مجموع منتظر صحن علنی مجلس و اتفاقات آن هستیم.

حریرچی عنوان کرد: تعداد پزشکان تمام وقت، حدود 51 درصد بوده که این تعداد قبل از اجرای طرح تحول حدود 17 درصد کل پزشکان است که متاسفانه باید بگویم ؛ یک متخصص در بهترین شرایط اگر در 29 سالگی فارغ التحصیل شود، زمان رزیدنتی زیر 2میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند.

مشکل صنعت دارویی ما با مصرف داروهای داخلی حل نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی بیشتر و استفاده بهینه از منابع امکان‌پذیر است و برای انجام این کار یکسری تغییرات لازم است، ادامه داد: مقداری از داروی مصرفی کشور را داروهای خارجی تشکیل می‌دهند که ما مقوله کنترل هزینه سلامت و ارزان سازی اقلام را مد نظر قرار داده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پولی که بیمه‌ها در حوزه سلامت در کشورمان هزینه می‌کنند کمتر از کشورهای هم سطح بوده ولی هزینه‌های مردم از جیبشان متاسفانه به طرز معناداری بیشتر است، تاکید کرد: برای تأمین منابع بیماران خاص باید منابع جدیدی در اختیار ما قرار بگیرد زیرا تأمین مالی گروه‌های جدید بیماران خاص آسان نبوده و ما در این خصوص در لبه مرز حرکت می‌کنیم.

حریرچی با اشاره به اینکه اضافه شدن هر لیست جدیدی حتما باید منابع لازم برایش دیده شود، ادامه داد: سالیانه 3 تا پنج میلیارد تومان به ازای هر بیمار خاص به حوزه سلامت هزینه وارد می‌شود که این مسئله بخشی از منابع را صرف بیماران خاص کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مبنی بر مطرح شدن تعرفه پرستاران در کمیسیون تلفیق گفت: من از جزئیات کمیسیون تلفیق در خصوص تعرفه پرستاری خبری ندارم اما به طور کلی منتظر اتفاقات صحن علنی مجلس هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوا در اهواز اختیار قانونی خود را دارد ادامه داد: تعطیل نشدن مدارس در اهواز بنا بر تشخیص کمیته اضطرار آلودگی هوا بوده و وزارت بهداشت در این گونه مسائل حمایت‌های کامل را انجام می‌دهد به طوریکه بر طبق فهرست و شرایط بیمارستان‌ها در حالت آماده باش قرار می‌دهد و یا آمبولانس‌ها را در میادین‌ اصلی شهر مستقر می‌کنند.

وی در خصوص توزیع ماسک در مناطق آلوده اظهار کرد: یک ماسک استاندارد تنها دو ساعت مفید بوده که پس از این زمان تاریخ انقضایش به پایان می‌رسد و باید آن را تعویض کرد.

وی در خصوص وجود خانه‌های بهداشت در روستاهای سطح‌بندی شده گفت: روستایی که دارای 100 نفر بوده ما برای آنها پزشک، بهورز گردشی قرار می‌دهیم زیرا استقرار شبانه‌روزی کادر پزشکی هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند، اما به طور کلی در همه روستاهای سطح‌بندی شده بهورز، پزشک و ماما حضور دارند.

وی در خصوص کاشت حلزون و هزینه‌های ناشی آن ادامه داد: هزینه بیش از 90درصد کاشت حلزون به وسیله منابع دولتی پرداخت می‌شود و ما معتقد هستیم که هیچکس هیچ بیمار نباید یک روز معطل بماند.

حریرچی اظهار کرد: به نظرم بیمارستان‌ها در چنین شرایطی باید بر اساس نیاز و ذخیره استراتژیک دارو داشته و از خرید اقلام دارویی اضافی پرهیز کنند و من معتقدم که مشکل صنعت دارویی ما با مصرف داروهای داخلی حل نمی‌شود و راه رشد صنعت دارویی ورود به بازار صادرات است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ما اجازه واردات موازی دارو‌ها را داده‌ایم و بر اساس دستورالعمل قیمت پروفورم باید نسبت به سال گذشته 15 درصد کمتر باشد.

وی در خصوص کاهش 15درصدی قیمت ارزی داروهای وارداتی یادآور شد: مراکز درمانی مبارزه با مواد مخدر در راستای کاهش رفتارهای پر خطر و یا ترک اعتیاد انجام می‌شود و اسامی آنها که در سامانه آیداتیس به صورت محرمانه بوده و فقط پزشکان صالح و معتمد به اسامی و مشخصات آنها دسترسی دارند.

نمایندگان مجلس باید میان جوانان و جیب متولیان یکی را انتخاب کنند

مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در خصوص مکلف بودن وزارت بهداشت و شهرداری‌ها به منظور جلوگیری از اعتیاد جوانان، مطرح کرد: در این رابطه سال 1385 مجلس شورای اسلامی قانون کنترل و مبارزه با دخانیات را تصویب کرد، طبق ماده یک این قانون به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تأمین سلامت آنها در برابر زیان‌ها و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، طبق ماده سه این قانون نیز گفته می شود هرگونه تبلیغ و حمایت و تشویق مستقیم و غیر مستقیم افراد به استعمال دخانیات ممنوع است.

مسجدی اظهار کرد: بر اساس ماده 14 همین مصوبه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است در همه مراحل اجرایی، عملیاتی، بازرسی، اماکن عمومی و محل‌های عرضه مواد دخانی همکاری لازم را با مامورین و بازرسین‌ وزارت‌خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرگانی به عمل آورد.

مسجدی افزود: وزارت بهداشت حدود 300 نوع از توتون‌های مورد استفاده شده در قهوه‌خانه‌ها را مورد بررسی قرار داد که طی این تحقیقات وجود مواد روان گردان تایید شد؛ به دنبال شکایت وزارت بهداشت هیئت عالی دیوان ممنوعیت تولید و واردات توتون را در سال 1393 ممنوع کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون که نزدیک به 12 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات می‌گذرد، صنف  قهوه‌ خانه داران از همه روش‌ها و ترفندها برای تخطی از قانون و تجاوز از مقررات به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند.

مسجدی مطرح کرد: ما نمی‌گوییم قهوه‌خانه‌ها را تعطیل کنند، بلکه انتظار داریم توزیع‌کننده سم و زهر به جوانان نباشند، انتظار داریم وقت جوانان به تفریحات سالم با هزینه کم بگذرد؛ اما متاسفانه استعمال قلیان در نهایت اعتیاد جوانان، سکته قلبی، مغزی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی رهاورد آن است، برخی نمایندگان دلسوز مجلس به این موضوع کردند، اکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید میان سلامت مردم و اعتیاد جوانان و بیماری‌های مختلف از یک سو و از سوی دیگر پر کردن جیب متولیان پشت صحنه یکی را انتخاب کنند و توجیه‌کننده افکار عمومی مردم باشند.

کنترل دخانیات سبب کاهش 30 درصدی شیوع سرطان در کشور می‌شود

وی ادامه داد: برخی‌ به دلیل سود خود، سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند و متاسفانه مصرف سیگار سبب شده تا 10 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل شود که نیمی از آن سود این صنعت محسوب می‌شود.

مسجدی با اشاره به اینکه 97 درصد سیگار‌های کشور در داخل تولید می‌شود، افزود: کارخانجات مختلف کشور در حال ورشکستگی بوده و هر روز بر تعداد کارخانه‌های تولید سیگار اضافه می‌شود به طوریکه در زمان‌های گذشته کشورمان دارای 6 کارخانه سیگار بوده اما اکنون این تعداد کارخانه به 17 عدد رسیده است.

مسجدی با اشاره به اینکه هر یک میلیون نخ سیگار یک نفر را به کام مرگ می‌کشاند، ادامه داد: سالیانه 55 تا 60 میلیارد نخ در کشور دود می‌شود که متاسفانه حدود 60 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار فوت کرده و 10 درصد از افرادی که در معرض دود سیگار هستند فوت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سالیانه 6 هزار نفر به دلیل مجاورت با دود سیگار فوت می‌کنند، افزود: هزینه‌ای که افراد برای مصرف دخانیات می‌پردازند نصف هزینه دولت برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات است و متاسفانه باید بگویم که 52 نوع بیمار و 25 درصد سرطان‌ها بر اثر مصرف سیگار شیوع پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از مرگ و میرهای کشور بر اثر شیوع بیماری‌های غیر واگیر مانند قلب و عروق‌، سرطان‌ها، بیماری‌های مضمن تنفسی و دیابت است، افزود: نداشتن تحرک فیزیکی مناسب، کنترل دخانیات، مصرف الکل از جمله فاکتور‌های سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود که اخیرا مسئله آلودگی هوا را به موارد مذکور اضافه کرده است.

وی تاکید کرد: یکی از موارد جدی و مهم در طرح تحول نظام سلامت کاهش 30 درصدی مرگ‌های زود رس در بازه زمانی بین پنج تا 10 سال است که این کار با کنترل دخانیات قابل حل است.

مسجدی با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان داریم و هر ساله 100 هزار بیمار سرطانی جدید به این لیست اضافه می‌شود، اظهار کرد: کنترل دخانیات سبب کاهش 30 درصدی شیوع سرطان در کشور می‌شود و یکی از مسائل مهم در کشورهای توسعه یافته مبارزه جدی با دخانیات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
امیدوارم ما در تولید دارو خودکفا شویم
آخرین اخبار