«راز جعبه آینه» نامزد هفدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس شد

اسامی نامزد‌های هشت گروه جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس اعلام شد.

«راز جعبه آینه» نامزد هفدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس شدبه گزارش  حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، نامزد‌های هشت گروه هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از سوی داوران این جشنواره اعلام شد که نام کتاب «راز جعبه آینه» به قلم محمد جواد مدرسی نیز در میان نامزدهای بخش پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی به چشم می خورد.

کتاب «راز جعبه آینه» مطالعه‌ای نشانه‌شناسانه پیرامون جعبه آینه‌های مزار شهدا به قلم محمدجواد مدرسی نقاش و پژوهشگر هنر، توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در این کتاب با بینشی نزدیک به مفهوم نشانه شناسی و نه با تبعیت از این روش، مجموعه نشانگان ظاهری این سازه ایستاده فلزی از قبیل «مکان مندی فقدان»، «پنجره»، «پرده»، «آینه»، «گل ها و اشیای مقدس» و ... مورد بازخوانی و روایت قرار گرفته است.

بنابر این گزارش، نویسنده در این کتاب تلاش دارد تا روایت حضوری و صمیمانه اش از فضای محیطی گلزار  شهدا و اجزای نمادین جعبه آینه، به موضوعی علمی و تطبیق مشاهدات با نظریه ها فروکاسته نشود.

به این ترتیب اصلی ترین نتیجه «ایستادن» مقابل چندهزار جعبه آینه در گلزارهای مختلف شهدای کشور و «ایستادگی» در مقابل نظریه‌های علمی و نشانه شناختی، روایتی ناب و تحلیلی است که برای اولین بار از «واکنش مادرانه به جنگ» سخن می‌گوید. جعبه آینه وجه شاعرانه و شریف دفاعی است که در فرایند آن مدافع نشان می‌دهد که چگونه ایستادن بر مرزهای خانه، پیش از آنکه نوعی استراتژی نظامی باشد، واکنشی مادرانه است.

صفحه آرایی کتاب با استفاده از تصاویر چشم نواز رنگی از جعبه آینه ها و حجله ها و نیز طراحی خوب و هدفمند، به خواننده کمک می کند تا هرچه بهتر با سخن راوی همراه شود.

گفتنی است؛ آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، سه شنبه(سوم دی‌ماه) با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار