باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

بررسی مشکلات صیادان گلستانی/ آیا قایق صیادان بی صید به ساحل می رسد؟

بیمه نبودن صیادان گلستانی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ صیادی از شغل‌های سخت مردمان ساحل نشین است که به نظر می‌آید دیگر مقرون به صرفه نیست و معیشت صیادان با تعطیل شدن صیادی و نبود حمایت کافی از سوی دولت شرایط را به گونه‌ای رقم زده است که تور صیادان خالی است.
 
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟

در آغاز فصل صید تنها آرزوی صیادان تور‌هایی مملو از ماهی است، اما این روز‌ها صید و صیادی هم بازار خوبی ندارد، تور‌ها اغلب خالی و دل‌های صیادان نگران است.

آن‌ها تنها یک تخصص دارند و آن هم صیادی است.

صیادان ۶ ماه از سال کار دارند و ۶ ماه دیگر بیکار هستند و پولی که در این ۶ ماه به دست می‌آورند کفاف زندگی همین روز‌ها را نمی‌دهد، چه برسد به ۶ ماه بیکاری.

این عزیزان در روز‌های سرد سال به امید روزی خوب دل به دریا می‌زنند، اما امروزه به دلیل کاهش میزان صید با نا امیدی مواجه شده اند.
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟
 

برای گفتگو با صیادان گلستانی راهی ساحل گمیشان شدیم، یکی از صیادان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت: یک ماه از ۶ ماهی که گفته می‌شود صیادان می‌توانند کار کنند ماهی‌ها در خواب به سر می‌برند و دو ماه دیگرش هم وضعیت دریا بسیار مواج بوده و برای فعالیت‌های دریایی همچون صید مناسب نیست، پس یک صیاد در طول این ۶ ماه تنها سه ماه باید کار کند! آیا این سه ماه صید چشمگیری خواهد داشت؟
 
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟

صیادی در حال دوخت تور پاره بود و از وضع صید گلستان راضی نبود و در مورد وضعیت صیاد و صید به خبرنگار ما گفت: از صبح تا الان که از ظهر هم گذشته تنها ۵۰ کیلو گرم ماهی صید کرده ام و این اصلا خوب نیست.

فردی اما از روز‌های خوبی که این مکان در گذشته داشته بود یاد کرد و از اینکه آب دریا هر روز عقب‌تر می‌رود ناراحت بود و افزود: صیدی به آن صورت وجود ندارد و این اصلا جواب زندگی ما را نمی‌دهد.

همراه شدیم با مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت تعاونی صیادان کشور تا بیشتر از مشکلات صیادان بدانیم.
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟
 

دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت تعاونی صیادان کشور در گفتگوبا خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: در رابطه با وضعیت حاکم بر صیادی در استان گلستان و به خصوص در سواحل شرقی و در تالاب گمیشان سخت‌ترین وضعیت صیادی در کشور است و حتی در مواقعی که طوفان داریم وضعیت بسیار سخت‌تر هم می‌شود.


قیمت بالای ادوات صیادی

 
شناور‌های صیادی یعنی همه دارایی یک صیاد که اگر در اثر شرایط نامساعد جوی آسیب ببیند با چنین درآمدی بازسازی آن مشکل است، از طرفی با توجه به قیمت بالای شناور‌ها فکر خرید یک شناور تازه هم از ذهن صیاد عبور نمی‌کند.

صیادی می‌گفت: برای خرید طناب باید بیش از یک میلیون تومان پول بدهیم که با این وضعیت حتی دیگر پول طناب را هم در نمی‌آوریم، خیلی‌ها ورشکست شدند و رفتند که دلیل ماندن ما هم تنها اجبار است و با اندک وسایلی که داریم کار می‌کنیم و این وسایل نهایتا ۴ سال دیگر کار می‌کند و وسایل مورد نیاز قیمتشان بالا است و هیچکس نمی‌تواند آن‌ها را خریداری کند.

دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت تعاونی صیادان کشور در این رابطه گفت: آلات و ادوات صید و صیادی قیمتشان بسیار بالا رفته است و از آنجایی که این ادوات از مشتقات نفتی هستند و ارتباط مستقیم با بازار بین المللی و دلار دارند که این باعث می شود هر روز گرانتر شود.


وضعیت بیمه صیادان


صیادان گلستانی اما مشکل دیگری هم داشتند که بیشتر از آن گله‌مند بودند و آن وضعیت بیمه بود؛ آنها می‌گفتند: ما نمی‌توانیم در عرض ۶ ماه پول بیمه را پرداخت کنیم.

ما هر ۶ ماه تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خانواده هایمان می‌بریم، بیمه از ما ۲۷۰ تومان برای هر ماه پول می‌گیرد و ما با این وضعیت چگونه می‌توانیم آن را پرداخت کنیم؟

اگر بتوانیم بیمه را پرداخت می‌کنیم و اگر نتوانیم آن را پرداخت  نمی کنیم.
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟
 

یکی از صیادان گفت: بعد از ۳ ماه کار کردن تقریبا ۲۵ روز را بیمه ریختم که نمی‌دانم باید ۲۷۰ تومان را به بیمه بدهم یا به خانواده خود!

از تمام افرادی که در این اینجا کار می‌کنند تنها ۵ نفر بیمه را پرداخت می‌کنند و بقیه توانایی آن را ندارند.

دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت تعاونی صیادان کشور در خصوص وضعیت بیمه صیادان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت: اکثر صیادانی که در استان مشغول به کار هستند سن بالایی دارند و منتظر بازنشستگی هستند و می‌خواهند از خدمات آن بهره‌مند شوند، اما متاسفانه در چند سال گذشته صید بسیار کم شده و این خود دلیل درآمد کم آن‌ها و در نتیجه ناتوانی در پرداخت بیمه شده است.

مدیر کل کار گلستان؛ صیادان بیمه خویش فرما هستند و مشمول تخفیف کارفرمایی نشده اند


برای اطلاع بیشتر به سراغ مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان رفتیم.
 
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟

مازندرانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: در استان ۳۰ تعاونی با عضویت ۲ هزار و ۳۰۰ نفر وجود دارد و این‌ها صیادانی هستند که خودشان در قالب تعاونی صید می‌کنند که دولت آن‌ها را ساماندهی کرده و پول صیدی که انجام می‌دهند را بینشان توزیع می‌کنند.

وی افزود: در اینجا کار فرمایی وجود ندارد و این افراد خودشان کارفرمای خودشان هستند که دولت برای حمایت، آن‌ها را بیمه کرده است.

مازندرانی اضافه کرد: با توجه به مکاتباتی که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد این افراد به عنوان افرادی که رابطه کارگری و کارفرمایی دارند شناخته نشدند و تامین اجتماعی این موضوع را قبول نمی‌کند و این دلیل بر این شد که ما در بررسی کار سخت و زیان آور این عزیزان موفق نباشیم.

وی در ادامه گفت: هنوز هم مذاکراتی در این رابطه در حال انجام است، اما چون این افراد به صورت خویش فرما این شرکت‌های تعاونی را شکل داده اند، بررسی این افراد در کار سخت و زیان آور با مشکل روبه رو شده است و امیدواریم تامین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این مشکل به یک راه حل برسند و ما بتوانیم خدمات لازم را به این عزیزان ارائه دهیم.

دوجی مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت تعاونی صیادان کشور گفت: کاهش حق بیمه از لحاظ قانونی مشکلاتی است که از طریق دستگاه‌های دولتی باید انجام شود.
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟
 

وی افزود: راه کار حل این مشکل این است که که این صیادان باید با برخی صنف‌ها مانند حمل و نقل و تاکسی رانی آن‌ها را حمایت کند و پولشان را از محل هدفمندی یارانه‌ها بدهد که حق بیمه آن‌ها به مراتب کم‌تر است.

دوجی اضافه کرد: در خصوص این هم ما جلساتی با شرکت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و تامین اجتماعی داشتیم که در آن کمسیونی تصویب شده است و ما به دنبال این هستیم که نتیجه‌ای حاصل شود و جامعه صیادی از این مزایا بهره‌مند شود.

مازندرانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه گفت: قانون تامین اجتماعی بر این اساس است که هر میزانی که شما بیمه پرداخت کنید براساس پرداخت بیمه دریافت حقوق دارید، اگر ۱۰ سال بیمه پرداخت کنید به اندازه یک سوم حقوق را دریافت می‌کنید.

وی افزود: به دلیل اینکه کار صیادان فصلی است و در مواقعی به دلیل مشکلات مالی نتوانسته اند بیمه شان را به موقع پرداخت کنند این خلا‌های بیمه‌ای برایشان وجود دارد.

مازندرانی اضافه کرد: پیشنهاد من برای آینده این است که تعاونی‌ها حتما منسجم‌تر باشند و خود را تقویت کرده و فعالیت‌های اقتصادی مکمل را داشته باشند تا بتوانند در آمدزا بوده و این این افراد را تحت پوشش خود قرار دهند.
 


نماینده مجلس؛ تذکر‌های لازم را به مسئولان داده ام

 

در پایان هم گفتگوی تلفنی داشتیم با نماینده مردم بندر ترکمن، گمیشان، بندرگز و کردکوی در مجلس
 
بررسی مشکلات صیادان گلستانی / آیا کشتی صیادان بی صید به ساحل می رسد ؟
 

نورقلی پور نماینده مردم بندر ترکمن، گمیشان، بندرگز و کردکوی در مجلس گفت: پیگیری‌های مختلفی برای حل مشکلات این عزیزان صورت گرفته است و بار‌ها به مسئولان مربوطه تذکر داده شده است.

وی افزود: همچنین پیگیری‌هایی از طرف آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ارتباط با مبالغی که قرار است به بخشی از صیادان پرداخت و کارت صیادان اخذ شود، صورت گرفته است.

نورقلی پور در ادامه در خصوص بیمه صیادان گفت: در حوزه بیمه تامین اجتماعی هم مذاکراتی با سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته و باتوجه به این که کار پرچالشی است لازم است که ما به صورت ویژه کارگروهی را در محل فرمانداری دو شهرستان گمیشان و بندر ترکمن تشکیل دهیم تا کار‌های مربوط به استان را پیگیری کنند و فرمانداری‌ها به صورت مستقیم پیگیر شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم.



حمایت از صیادان با تسهیلات



مازندرانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه گفت: کارگران و شرکت‌های تعاونی اگر طرح‌های اقتصادی که نیاز به تسهیلات باشد، داشته باشند و در کنار بحث صیادی، فناوری، صنایع تبدیلی در بخش شیلات یا آبزی پروری‌های مکمل مثل میگو و چیز‌های دیگر کارکنند ما این آمادگی را داریم که این تسهیلات را در اختیار تعاونی‌ها با سود اندک ۴ درصد و بازپرداخت ۶ سال در اختیارشان قرار دهیم.

وی در پایان گفت: اما اینکه بخواهیم شغلی را برایشان در نظر بگیریم که منجر به استخدام آن‌ها شود این دیگر در اختیار وزارت کار و دولت نیست.

رونق صیادی نیازمند اجرای دو فعالیت به صورت همزمان است.

اول از همه تلاش برای حفظ و ذخایر آبزیان است که در این رابطه شیلات کشور مسئول است و دومین فعالیت، برخورداری این شغل از خدمات اجتماعی و بیمه‌ای است.

با پیدا کردن راهی می‌توانیم این مشکلات را هم حل کنیم و اجازه‌ی نابودی منابع موجود را ندهیم.
 
گزارش از سحرقزاق

انتهای پیام/ق
 
برچسب ها: بیمه ، بیکاری ، صیادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.