افرادی که قدرت حافظه شان شما را شگفت زده خواهد کرد

افرادی وجود دارند که ذهن و حافظه آنها چنان قابلیت های خیره کننده ای دارد که جهانیان را شگفت زده کرده و رکوردهایی را به نام خود به ثبت رسانده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قدرت حافظه هر انسانی با دیگری متفاوت است و انسان ها در این عرصه نیز ویژگی های متفاوتی دارند. شاید وقتی تاریخ و ساعت دقیق مراجعه بعدیتان به دندانپزشک را به یاد داشته باشید از این قدرت خارق العاده ذهن و حافظه ای که دارید به خود ببالید. هنگامی که لیست خرید را در خانه جا می گذارید اما در مراجعه به فروشگاه همه موارد مورد نیاز را می خرید نیز ممکن است حس مشابهی داشته باشید. اما افرادی وجود دارند که ذهن و حافظه آنها چنان قابلیت های خیره کننده ای دارد که جهانیان را شگفت زده کرده و رکوردهایی را به نام خود به ثبت رسانده اند.

برخی از این افراد چنان مغزهای بزرگ و توانایی دارند که از خود می پرسید چنین مغزی چطور در جمجمه ای به این کوچکی جای داده شده است. قصدمان این نیست که بگوییم شما باهوش نیستید اما وقتی با توانایی های ذهنی این افراد مواجه می شوید فکر می کنید که در مقابل آن ها یک بچه مهد کودکی هستید و هیچگاه نمی توانید حتی در خیالتان نیز به پای این افراد برسید. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مواردی آشنا کنیم که در آن قدرت حافظه افراد رکورشکن شده است.

۱- به خاطر سپردن عدد پی تا ۷۰٫۰۰۰ رقم اعشار

بر اساس گزارش روزنامه گاردین در گذشته افراد عدد پی را به یاد می سپردند زیرا تعداد ارقام معنی دار کمی وجود داشت اما امروزه چنان این اعداد و ارقام مجهول زیاد شده که به یاد سپردن آن ها غیرممکن بوده و تنها برای تفریح این اعداد به خاطر سپرده می شوند. در ۲۱ مارس ۲۰۱۵، راجویر مینا به مدت ۱۰ ساعت متوالی توانست رقم های اعشاری عدد پی را به ترتیب بگوید و در نهایت به رقم اعشار ۷۰٫۰۰۰ اُم برسد. بدین ترتیب وی رکورد قبلی گینس در این حوزه را که به شخصی با ۶۷٫۸۹۰ رقم اعشار بوده و به مدت ۱۰ سال کسی نتوانسته بود آن را بشکند را پایین بکشد.

البته آکیرا هاراگوچی از ژاپن ادعا کرده بود که این ارقام را تا ۱۱۱٫۷۰۰ رقم اعشار به یاد دارد اما هیچگاه تلاش نکرد رکورد خود را به طور عملی نشان داده و به ثبت برساند. نکته مهم این است که این افراد با چنین قدرت حافظه بی رقیبی به دنیا نیامده اند بلکه با تلاش و کار سخت توانسته اند به قدرت حافظه ای چنین فراانسانی دست یابند.

یکی از تکنیک هایی که به طور گسترده توسط این افراد مورد استفاده قرار می گیرد تکنیک «قصر حافظه» نام دارد. در این تکنیک اعداد را در مکان های مختلفی از قصر ذهن خود قرار می دهید تا در صورت لزوم آن ها را به یاد بیاورید. سپس در هنگام به یادآوری تنها کافی است از اتاقی به اتاق دیگر در قصر ذهنی خود رفته و یک به یک اعدادی که در هر اتاق ذخیره شده اند را مشاهده نمایید.

۲- ۴۸ بازی همزمان شطرنج با چشمان بسته

بازی شطرنج حتی با یک نفر که در این بازی فکری خبره باشد نیز به اندازه کافی دشوار است. باید تمامی مهره ها را به خاطر داشته و دستکم چهار حرکت اینده رقیبتان را پیش بینی نمایید. از این رو شطرنج بازان باید قدرت حافظه فوق العاده ای داشته باشند که معمولاً دارند. اما گاهی اوقات پیش می آید شخصی چنان در بازی فکری شطرنج تبحر دارد که این کار به شکل معمول برایش خسته کننده می شود. از این رو به روش های دیگر برای ارضای خود در این زمینه روی می آورد. برای مثال سعی می کند به طور همزمان با چندین نفر مسابقه دهد و حتی اگر این هم کافی نباشد سعی می کنند با چشمان بسته این کار را انجام دهند.

این همان کاری است که تیمور گاریف استاد بزرگ شطرنج در ۴ دسامبر ۲۰۱۶ انجام داده و به طور همزمان و با چشمان بسته ۴۸ مسابقه همزمان شطرنج را به پایان رساند. رکورد قبلی متعلق به فردی بود که این کار را با ۴۶ نفر دیگر انجام داده بود و بدین ترتیب گاریف رکورد گینس در این زمینه را به نام خود ثبت نمود. این کار ۱۹ ساعت زمان برده و تنها بین آن وی ۶ ساعت خوابید. جالب این که وی تمام مسابقه را در حالی که دوچرخه سواری می کرد انجام داد و تمامی رقبای او نیز شطرنج بازان ماهری بودند. علاوه بر این وی در پیش از شروع مسابقه با رقبای خود صحبت کرده و سعی نمود که صدای آن ها را به خاطر بسپارد.

او برای این مسابقه از تکنیک قصر حافظه استفاده کرد تا حرکات خود و رقیبانش را به خاطر داشته باشد. نتیجه این مسابقات نیز خیره کننده بود. وی در نهایت ۳۵ مسابقه را برد، ۷ مسابقه را مساوی کرد و ۶ مسابقه را نیز به رقیبانش واگذار نمود. وی ۸۰ درصد از این مسابقات را با برد به پایان رساند که رکورد خیره کننده ای محسوب می شود.

۳- حل مکعب روبیک در ۴٫۵۹ ثانیه

این روزها داشتن یک مکعب روبیک به نماد باهوشی یا تلاش برای بالا بردن قدرت حافظه بدل شده است. شاید شما هم مکعب روبیک داشته و هیچگاه موفق به حل آن نشده باشید یا با کمی تقلب توانسته باشید این کار را بکنید. اگر چه این نوع تقلب خود نیز تکنیکی برای حل مکعب روبیک است اما در دنیای روبیک بازان حرفه ای افراد برای حل کردن سریع تر و سریع تر این پازل همواره تکنیک های جدیدی را خلق می کنند. این بازی ذهنی چنان مورد توجه قرار گرفته که مسابقاتی در سطح بین المللی بین روبیک بازان حرفه ای برگزار می شود تا قدرت حافظه و ذهن خود را به رخ بکشند. در اکتبر ۲۰۱۷ در یکی از این مسابقات رکورد جدیدی در این زمینه بدست آمد. یک جوان ۲۳ ساله اهل کره جنوبی به نام سئونگ بیوم چو توانست در مدت ۴٫۵۹ ثانیه مکعب روبیک را حل نماید.

وی این کار را با چنان سرعت خیره کننده ای انجام داد که اطرافیان او پس از چند ثانیه متوجه اتمام چالش شدند. شاید فکر کنید که این رکورد دیگر کمتر نخواهد شد اما تجربه نشان داده که این اتفاق خواهد افتاد قبل از این جوان کره ای، پاتریک پونس با رکورد ۴٫۶۹ ثانیه توانسته بود مکعب روبیک را حل نماید اما او تنها یک ماه این رکورد را در دست داشت و باید انتظار داشت که رکورد این مرد کره ای نیز خیلی زود شکسته شود.

۴- به خاطر سپردن تمامی اعداد و ارقام مربوط به محل کار

وقتی که پای رکورد داران به یادسپاری اعداد و ارقام مربوط به محل کار به میان می آید حتی دست اندرکاران گینس نیز حیرت زده می شوند. مگر می شود بتوان اعداد و ارقام مربوط به فعالیت های کمپانی های بزرگ اپل و گوگل را در ذهن خود داشته و سعی کنند آن ها را در قالب یک کتاب به چاپ برسانند؟ به نظر می رسد که کسی قادر به این کار نخواهد بود زیرا رکوردی که توسط یک نفر در ۱۸۰ سال قبل در این زمینه به ثبت رسبده هنوز شکسته نشده است.

البته در آن زمان هنوز مامورین گینس وارد کارزار نشده بودند اما از آنجایی که این موضوع به صورت مبسوط در کتابی که با چاپ رسیده آمده است، تمامی ماجرا قابل باور به نظر می رسد. بارتولومف بایدر در سال ۱۸۰۹ بدنیا آمده و قدرت حافظه او همه را شگفت زده کرده بود هرچند تنها تا سال ۱۸۴۹ زنده ماند و در این ۴۰ سال توانست قدرت حافظه خود را چنان به رخ بکشد که هنوز هم کسی نتوانسته به رکورد او نزدیک شود.

در سال ۱۸۳۸ وی به عنوان آمارگیر در یک شرکت بیمه مشغول به کار شد. یکسال بعد تمامی این شرکت در یک آتش سوزی ناگهانی خاکستر شد و تمامی اسناد و آمارهای این شرکت نیز در آتش سوخت اما بایدر ادعا کرد که با استفاده از قدرت حافظه شگفت انگیز خود می تواند تمامی این آمار و پرونده ها را از نو شکل دهد و در عرض کمتر از ۶ ماه نیز موفق به این کار شد. برای درک این توانایی به این فکر کنید که برای مثال کامپیوتر شما بسوزد و همه اطلاعاتی که روی آن دارید را از دست بدهید. آیا می توانید تمام این اطلاعات و فایل ها را به کمک ذهن و حافظه خود بازگردانید؟ مطلقا نه!

۵- یادگیری زبان آلمانی در کمتر از دو ساعت

برای بسیاری از افراد یاد گرفتن یک زبان چنان سخت است که عطای دو زبانه بودن را به لقایش می بخشند. اما شاید اگر همه قدرت حافظه رامون کامپایو را داشتند می توانستند در عرض چند روز زبان های زیادی را یاد بگیرند. این مرد اسپانیایی در سال ۲۰۰۳ در مسابقات به خاطرسپاری بین المللی که در مونیخ برگزار می شد رفت. در طول پرواز وی بیکار بود و با خود فکر کرد که صحبت کردن با شرکت کنندگان به زبان آلمانی ایده جالبی خواهد بود. از این رو یک کتاب مکالمه زبان آلمانی برداشته و در مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز توانست زبان آلمانی را یاد بگیرد. بیش از یک دهه بعد وی برای تفریح بار دیگر به آلمان سفر کرد و ادعا نمود که هنوز درس هایی که در آن مدت کوتاه یاد گرفته را به یاد دارد.

وی گفت که برای این کار از تکنیک به خاطر سپاری کلمات مهم موجود در دیکشنری زبان آلمانی و ارتباط دادن آن ها به یک تصویر ذهنی استفاده کرده است. شاید باور نکردنی باشد اما کامپایو همواره با قدرت حافظه بی نظیر خود کارهای خارق العاده ای انجام می داد. در سال ۲۰۰۹ وی تنها با نگاه کرد به مدت ۳ ثانیه به یک رشته ۶۸ رقمی صفر و یک توانست آن ها را به درستی بازگو نماید که نشان می داد وی در هر ثانیه بیش از ۲۲ رقم را در مغز خود پردازش کرده است. پس می توان پذیرفت که وی توانایی یادگیری یک زبان جدید را در کمتر از دو ساعت نیز داشته باشد.

۶- تندخوان ترین فرد جهان

رقابت سختی برای بدست آوردن رکورد سریع ترین تندخوان جهان وجود دارد و در نقاط مختلف جهان رکوردهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد. برای مثال در ایالات متحده هاوارد برگ کسی است که در سال ۱۹۹۰ رکورد تندخوان ترین فرد جهان را در کتاب رکوردهای گینس در اختیار داشته است. بر اساس زندگینامه او، برگ می توانسته در هر دقیقه بیش از ۲۵٫۰۰۰ کلمه را بخواند و در هر دقیقه نیز بیش از ۱۰۰ کلمه بنویسد. وی برای این کار از یک تکنیک ویژه که خود ابداع کرده بود استفاده می کرد و این تکنیک را نیز در اختیار افراد دیگر قرار می دهد.

البته شک و شبهه هایی در مورد ادعاهای او و ثمربخش بودن تکنیک های مورد استفاده اش وجود دارد. دکتر تس کالدرون در سال ۱۹۷۱ و زمانی که تنها ۱۵ سال داشت دانشجو بوده و جزوه های درسی اش را با سرعت یک برگه در هر ثانیه می خواند. بر اساس تحقیقات مشخص شد که وی می تواند در هر دقیقه بیش از ۸۰٫۰۰۰ کلمه را با ضریب به یادآوری صد در صد بخواند.

۷- نوشتن رمان در کوتاه ترین زمان ممکن

اگر نوشتن کتاب آسان بود شاید هر کسی این کار را انجام می داد. اما آن بیرون افراد زیادی وجود دارند که اگر چه ایده های خلاقانه ای دارند اما هیچگاه آن ها را روی کاغذ نمی آورند. شاید باور نکنید اما سریع ترین زمانی که طی آن یک رمان نوشته شده ۹ ساعت و ۵ دقیقه و ۸ ثانیه بوده است. البته این کار توسط ۵۳ نویسنده خبره انجام گرفت که در همکاری با هم تونستند در این مدت کوتاه یک رمان را از ابتدا تا انتها به رشته تحریر دربیاورند. این گروه در دسامبر ۲۰۱۲ دور هم جمع شده و در ساعت ۱۰:۲۰ صبح شروع به کار کردند و از قبل نیز موضوع کتاب را مشخص کرده بودند.

علاوه بر این آن ها در همین مدت کتاب را ویراستاری نموده و آن را برای چاپ آماده نمودند.اولین کتاب در ساعت ۷:۲۵ دقیقه از دستگاه چاپ خارج شد. این کتاب ۲۸۸ صفحه داشته که کتابی طولانی در نظر گرفته می شود. این کتاب به زبان رومانیایی نوشته شده و در کتابفروشی های کشور رومانی به فروش می رسد. عنوان آن «بابانوئل و کو» (Santa and Co) بوده و داستان آن نیز در مورد کریسمس در رومانی است.

۸- کشیدن نقشه یک شهر به طور کامل با کمک حافظه

تاریخ نشان داده که هیچ چیزی نمی تواند مانع از موفقیت انسان شود. استفن ویلتشایر یک جوان سیاهپوست بریتانیایی است که در سن ۳ سالگی تشخیص داده شد به اتوتیسم مبتلاست. اما امروزه او یکی از شناخته شده ترین هنرمندان کشور خود به شمار می آید. این مرد جوان از چنان قدرت حافظه ای برخوردار است که می تواند تنها بعد از چند ثانیه نگاه کردن به یک نقشه یا تصویر، بلافاصله به کمک حافظه اش آن را روی یک کاغذ پیاده سازی نماید. تخصص او در کشیدن نقشه شهرهاست و یک بار سوار بر هلی کوپتر حدود ۲۰ دقیقه روی شهر نیویورک سیتی پرواز کرد و بلافاصله نقشه تمام شهر را روی یک کاغذ ۱۹ فوتی ترسیم کرد.

جالب این که طرح کشیده شده توسط او حتی در مورد نمای پنجره ساختمان ها و تعداد آن ها نیز دقیق و درست بود. استفن تا سن ۵ سالگی نمی توانست حرف بزند و اولین کلمه ای که به زبان آورد نیز واژه «کاغذ» بود. قدرت حافظه او علی رغم دیگر نقص هایش در یادگیری، معلمانش را شگفت زده کرده بود. وی در سن ۸ سالگی اولین نقاشی خود را برای نخست وزیر بریتانیا فرستاده و اولین کتابش را نیز در سن ۱۳ سالگی نوشت.

۹- سریع ترین ماشین حساب انسانی

بسته به این که چه سنی دارید توانایی شما در محاسبه اعداد متفاوت است. برای مثال در زمان کودکی بدون شک در مورد اهمیت محاسبات ریاضی بسیار شنیده اید و همواره سعی داشته اید که از ماشین حساب کمک بگیرید. ریاضی فوق العاده است و برخی افراد می توانند محاسباتی که دیگران تنها با کمک ماشین حساب انجام می دهند را با استفاده از قدرت حافظه خود انجام دهند. اسکات فلانزبرگ پسری است که این کار را بهتر از هر کس دیگری انجام داده به طوری که به وی لقب ماشین حساب انسانی داده اند.

فلانزبرگ اهل آریزونا بوده و در آوریل ۲۰۰۰ در لندن توانست نام خود را به عنوان سریع ترین ماشین حساب انسانی جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت نماید. به صورت تصادفی عدد ۳۸ انتخاب شده و از وی خواسته شد که این عدد را دو برابر کرده و سپس هر بار ۳۸ عدد به آن اضافه نماید. در نهایت وی توانست این کار را ۳۶ بار متوالی و تنها در عرض ۱۵ ثانیه انجام دهد. برای درک قدرت حافظه این مرد کافی است سعی کنید در این مدت زمانی دو یا سه بار این جمع را انجام دهید.

۱۰- به خاطرسپاری طولانی ترین رشته اشیاء

سانتی ساتیان ۲۸ ساله یک زن ۲۸ ساله هندی است که بیش از ۷ سال به کمک شوهر خود تلاش کرده به یاد سپاری اشیاء را تمرین نماید و در نهایت تلاش های او در سال ۲۰۱۷ با ثبت شدن نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثمر نشست.وی از زمان کودکی به این بازی ها علاقه داشت و در نهایت تصمیم گرفت به طور حرفه ای این موضوع را دنبال کند. به ساتیان یک دقیقه وقت داده شد که رشته ای طولانی از اشیاء را نگاه کند سپس ترکیب آن ها به هم ریخته شد و تنها پس از دو دقیقه و ۵۷ ثانیه وی توانست این اشیاء را در جای درست خود قرار دهد. رکورد قبلی تنها برای دو سال بدون رقیب بود و ساتیان قصد دارد بار دیگر این رکورد را بهبود بخشیده و حتی فرزندانش را نیز به انجام این کار تشویق نماید.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

انسان هایی که قدرت حافظه آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار