رییس بنیاد مسکن مطرح کرد:

معرفی ۳۰ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها

تابش گفت: تاکنون ۳۰ هزار واحد مسکونی جهت دریافت تسهیلات و ۱۶ هزار واحد مسکونی جهت عقد قرارداد به بانک‌ معرفی شده است.

///////////////////به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن در نشست خبری، در پاسخ به این سوال که؛ چه تعداد تسهیلات جهت بازسازی واحدهای خسارت دیده در مناطق زلزله زده پرداخت شده است، اظهار کرد: تاکنون ۳۰ هزار واحد مسکونی جهت دریافت تسهیلات و ۱۶ هزار واحد مسکونی جهت عقد قرارداد به بانک معرفی شده است.

وی در ادامه افزود: از این ۱۶ هزار واحد مسکونی، ۵ هزار و ۲۰۰ واحد روستایی تخریبی و ۱۰ هزار واحد مسکونی هم تعمیراتی هستند.

تابش تصریح کرد: از ۱۰ هزار واحد تعمیراتی، ۷ هزار واحد در شهر و ۳ هزار واحد در روستاها قرار دارد.

رییس بنیاد مسکن بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال آینده، سقف کل واحدهای خسارت دیده که شامل ۴۵ هزار و۵۴۹ واحد مسکونی است، زده می‌شود .

وی تاکید کرد: بازسازی واحدهای خسارت دیده زمان بر است و امیدواریم سال ۱۳۹۸ ، ساخت این واحدها به اتمام برسد.

به گفته وی؛ از ۱۵۹۰ روستا ، ۲۸۹ روستا بیش از ۵۰ درصد بر اثر زلزله خسارت دیده و یا تخریب شده اند .

وی تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر سر پل ذهاب تخریب شده اند و مابقی شهرها خسارت محدود تری دیده اند. براین اساس  ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق دچار خسارت شده که از این تعداد بیش از ۴۲ هزار واحد تخریبی و ۵۷ هزار واحد دچار خسارت های تعمیری شده اند.

۲۰۰۰ هزار واحد مقاوم سازی دچار خسارت شده اند

این مقام مسئول افزود: ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار واحد مقاوم سازی نیز خسارت دیده‌اند.

تابش با اشاره به اینکه برای طراحی و دریافت تسهیلات از مشاوران و کارشناسان خبره کمک گرفته‌ایم، افزود: هزینه طراحی و نظارت این واحدهای خسارت دیده را بنیاد مسکن پرداخت می‌کند.

رییس بنیاد مسکن تصریح کرد: یکی از الزاماتی که در طراحی و اجرای این واحدها در نظر گرفته شده، کنترل مضاعف این واحدها است که در شهرها بیش از روستاها این موضوع زمان بر است، چراکه بسیاری از دستگاه ها همکاری لازم را انجام نمی دهند.

تابش با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار و ۵۴۰ واحد مسکونی در این مناطق آوار برداری شده است، گفت: تعداد زیادی از این واحدها در شهر نیاز به طراحی و معرفی طراح دارند.

وی افزود: در ابتدای شروع برای بازسازی، کار کمی کُند پیش می‌رفت، اما امیدوار هستیم با همکاری مردم این شهر؛ بازسازی، سرعت لازم را بگیرد.

تابش یادآور شد: بیش از ۲۰۰ هزار تن فولاد و مصالح ساختمانی برای بازسازی لازم است، که ۲۵ هزار تن از قبل خریداری شده و امیدواریم با افزایش قیمت دلار، برای خرید مابقی مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: در روستاها قالب واحدهای ساخته شده اسکلت فلزی و پیچ مهره است ، اما برای شهرها باید در ابتدا طراحی انجام شود.

ساخت مسکن مهر بر عهده وزارت راه وشهرسازی است

رییس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه ساخت مسکن مهر بر عهده وزارت راه وشهرسازی است، تاکید کرد: بسیاری از واحدهای مسکن مهر دچار خسارت های تعمیراتی شده و طراحان بعد از بررسی کارشناسانه برای دریافت تسهیلات، به ما معرفی می شوند.

به گفته وی؛ بسیاری از واحدهای مسکن مهر بیمه هستند و اکثر ساکنان آنها خسارت های خود را دریافت می‌کنند.

تابش با اشاره به اینکه طبق برآوردهای اولیه، ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازسازی پرداخت می شود، گفت: با توجه به افزایش میزان تسهیلات برای واحدهای مسکونی شهری به ۴۰ میلیون تومان و واحدهای مسکونی روستایی به ۳۰ میلیون تومان، میزان تسهیلات به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان  و همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، افزایش یافته است.

این مقام مسئول در خصوص تحویل کانکس به واحدهای مسکونی تخریب شده، گفت: این کانکس‌ها توسط سپاه و ارتش ساخته و‌ توسط بنیاد مسکن نصب شده است.

وی افزود: بین ۱۰ تا ۱۲ هزار کانکس نصب شده، و تنها افراد انگشت شماری نیاز به کانکس دارند که این موضوع در حال بررسی است، ولی هم اکنون اسکان موقت به طور کامل به اتمام رسیده است.

رییس بنیاد مسکن گفت: ۲ تا ۳ هزار کانکس نیز توسط خیرین به دست متقاضیان رسیده است‌ و جای هیچ نگرانی برای نصب کانکس نیست.

به گفته تابش؛ بسیاری از مستاجران و متقاضیانی که کانکس دریافت نکرده اند،  تمایل به دریافت هزینه، برای اجاره نشینی داشته اند .

وی یاد آور شد: برای متقاضیان شهری ۵ میلیون تومان و برای روستاییان ۳ میلیون تومان کمک، جهت اجاره نشینی پرداخت شده است.

 در حاشیه این نشست خبری؛ تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مسکن و دانشگاه تهران منعقد شد که براساس آن کارشناسان و دانشجویان جهت طراحی و  تهیه نقشه، جهت بازسازی و نوسازی به این مناطق اعزام شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار