رئیس مرکز ملی فرش ایران:

ثبت جهانی فرش دستباف ۲۹ منطقه جغرافیایی ایران در دولت یازدهم

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: تاکنون فرش ۴۷ منطقه جغرافیایی به ثبت ملی رسیده که از این تعداد در دولت یازدهم ۲۹ منطقه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری بایکو در سویس به ثبت جهانی رسیده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران  در همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان در سرسرای دانشگاه زابل افزود:با تلاش و همت تشکل‌های فرش دست باف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تاکنون فرش ۴۷ منطقه جغرافیایی به ثبت ملی رسیده که از این تعداد در دولت یازدهم ۲۹ منطقه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری بایکو در سویس به ثبت جهانی رسیده است.

کارگر افزود: قالی سیستان از قدمت تاریخی برخوردار است و کتاب ها، مقالات و پژوهش‌های متعددی که تاکنون برای آن به نگارش در آمده است نشان از مرزبندی، شاخص بندی و چارچوب گذاری خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف سیستان دارای هویت مستقل است گفت: پس از ثبت جهانی فرش دستباف سیستان بدنبال تجاری سازی آن توسط تولیدکنندگان فرش دستباف در منطقه هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: باید فروشندگان و تولیدکنندگان در فرآینده بازاریابی داخلی و جهانی از گواهی جهانی فرش دستباف سیستان در تجاری سازی آن در جهان استفاده کنند.

وی اظهارداشت: متولی فرش دستباف در استان‌ها سازمان صنعت، معدن و تجارت است و توجه به مقوله فرش دستباف باعث ایجاد اشتغال، بستر‌های فرهنگی و هنری و ارز آوری می‌شود.

کارگر توجه مراکز آموزش عالی، فنی و حرفه ای، نهاد‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای در آموزش و معرفی فرش دستباف را ضروری دانست و گفت: فرش دستباف نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

** فرش بلوچ سال آینده ملی می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: فرش بلوچ سال آینده ثبت ملی می‌شود.

کارگر بیان کرد: برای بهره وری بیشتر از فعالان فرش دستباف کارگاه‌های آموزش فروشندگان و رنگرزان فرش در استان سیستان وبلوچستان برگزار می‌شود.

همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان امروز با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان، امامان جمعه، فرمانداران، روسای دانشگاه‌ها و اقشار مختلف مردم شهر‌های شمالی استان سیستان بلوچستان و فعالان حوزه فرش سیستان در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.

در این آیین از تمبر ثبت جهانی فرش دستباف سیستان نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: صنعت ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار