معرفی موزه؛

جنگل‌های هیرکانی؛ موزه طبیعی ۴۰ میلیون ساله

جنگل‌های هیرکانی که در حاشیه جنوبی دریای خزر دیده می‌شوند، با توجه تنوع جانوری و گیاهی خود، موزه طبیعی به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جنگل‌های مختلط پهن برگی که در حاشیه جنوبی دریای خزر دیده می‌شوند، با عنوان جنگل‌های هیرکانی شناخته شده‌اند. وسعت این جنگل‌ها ۵۵ هزار کیلومتر است. بنابر این از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان تا استان گلستان گسترده شده‌اند.

جنگل‌های هیرکانی؛ موزه طبیعی ۴۰ میلیون ساله

جنگل‌های هیرکانی با توجه تنوع جانوری و گیاهی خود، موزه طبیعی به حساب می‌آیند. این جنگل‌ها ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و بازمانده دوره سوم زمین شناسی هستند. در دوره سوم یا سنوزوئیک، جغرافیای دیرین زمین به حالت فعلی خود نزدیک می‌شود.

ردپای جانوران در خطر انقراضی، چون مرال، شوکا، کل و بز در جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شود. از جانوران دیگری که این جنگل‌ها را زیستگاه مناسبی برای خود دانسته‌اند می‌توان به پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، روباه سر دم سیاه، شغال، سمور، خارپشت، چوله، خرگوش، موش جنگلی، گورکن، گربه وحشی و اسبچه خزر اشاره کرد. گنجشک سانان، سار، دارکوب، اردک نوک پهن، قرقاول خزری گونه در حال انقراض، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، قرقی، شاهین، قوش، دال، عقاب، جغد و اردک اره پرندگانی هستند که در فصول مختلف سال بر فراز آسمان جنگل‌های هیرکانی به پرواز درمی‌آیند. گیاهانی، چون راش، بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، نارون، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد و انجیر در این جنگل‌ها رشد و نمو می‌کنند.

جنگل‌های هیرکانی؛ موزه طبیعی ۴۰ میلیون ساله

گفتنی است؛ جمهوری آذربایجان در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۸۵ از یونسکو درخواست کرد که جنگل‌های هیرکانی را به ثبت جهانی برساند. البته کارشناسان یونسکو پس از بررسی اعلام کردند سهم جمهوری آذربایجان تنها ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی بوده و ایران ۲ میلیون هکتار در این جنگل‌ها سهم دارد، بنابر این ثبت جهانی این اثر به تنهایی به نام آذربایجان ممکن نیست.  بعد‌ها مقامات کشور‌های ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص ثبت مشترک جنگل‌های هیرکانی در لیست آثار طبیعی سازمان یونسکو با یکدیگر مذاکراتی داشتند، اما به نتیجه نرسیدند.

جنگل‌های هیرکانی؛ موزه طبیعی ۴۰ میلیون ساله


بر اساس اظهارات معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،  هم‌اکنون کشور ما پرونده جنگل‌های هیرکانی را تدوین کرده است و پس از اتمام تدوین، آن را به یونسکو تحویل خواهد داد.

 

انتهای پیام/

 

جنگل‌های هیرکانی در کدام استان قرار دارند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
مگه الان دیگه چیزی هم از این جنگلها باقی مونده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
خیلی جالب بود