وزیر امورخارجه فرانسه: امضاءکنندگان برجام باید به وعده‌های خود عمل کنند

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که امضاءکنندگان توافق هسته‌ای باید به وعده‌های خود عمل کنند.

وزیرامورخارجه فرانسه: امضاء کنندگان برجام باید به وعده‌های خود عمل کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی سی بی اس نیوز، رکس تیلرسون در تلاش خود برای اعمال فشار بر متحدان آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای ایران، دچار نوعی تردید شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تلاش برای متقاعد کردن متحدان اروپایی کشورش برای در پیش گرفتن الزامات سختگیرانه جدید در زمینه توافق هسته‌ای ایران، در فرانسه با تردید بزرگی مواجه شد، چرا که وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با او اصرار کرد که امضاءکنندگان این توافق باید به وعده‌های خود عمل کنند.

یک روز پس از مذاکرات مشابه در لندن با مقامات انگلیس، رکس تیلسون، وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه دیدار کرد، دیداری که انتظار می‌رفت که در آن مذکرات سختی صورت گیرد. هر چند دیدار دو وزیر خارجه صمیمانه بود، اما قبل از این نشست، وزیر خارجه فرانسه از اینکه آمریکا سعی دارد برای ممانعت از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران بر اروپا فشار آورد تا این توافق را از نو باز طراحی کند، ابراز نگرانی کرد.

وی بدون اشاره به اینکه ناظران سازمان ملل پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید کرده‌اند، گفت: یک اصل اساسی وجود دارد که ما به شدت درباره آن مصمم هستیم و آن حفظ این توافق هسته‌ای تا جایی است که به آن احترام گذاشته شود.

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: اگر این توافق از سوی ایران محترم شمرده شود - همان چیزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید و ما دلیلی بر عدم باور آن نداریم - تمامی امضاکنندگان باید به آن احترام بگذارند. وی همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا دولت ترامپ توپ را به زمین کنگره و اروپایی‌ها می‌اندازد در حالیکه روسیه و چین هم این توافق را امضا کرده‌اند.

این تلاش‌های تیلرسون در حالی صورت می‌گیرد که ترامپ تهدید کرده که توافق هسته‌ای ایران را کنار خواهد گذاشت، مگر اینکه به دلخواه او اصلاح شود. از این رو تیلرسون طی هفته اخیر به دنبال جلب حمایت کشور‌های اروپایی از یک توافق جانبی است که بر اساس آن در صورت ادامه آزمایش موشک‌های بالستیک ایران، ممانعت این کشور از بازدید بازرسان از مکان‌های حساس و یا از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در سطوح پیشرفته حتی اگر این اقدامات در توافق هسته‌ای مجاز شمرده شده باشد، اروپایی‌ها مجددا با اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا، همراهی کنند.

دولت آمریکا همچنین با کنگره این کشور در تلاش است تا قوانین تعیین کننده چارچوب مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای ایران را اصلاح و یا جایگزین کند، توافقی که جزء دستاورد‌های سیاست خارجی دولت اوباما محسوب می‌شد، اما ترامپ آن را به عنوان بدترین توافقی دانسته که تاکنون آمریکا درباره آن مذاکره کرده است.

پس از گفتگو با مقامات انگلیسی در روز دوشنبه، تیلرسون تا حدودی درباره حمایت اروپایی‌ها در این زمینه خوشبین به نظر می‌رسید. او گفت: درباره اینکه توافق هسته‌ای باید تکمیل شود آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دیدگاه مشترکی دارند. تیلرسون افزود: چهار کشور موافقت کرده‌اند که کارگروهی متشکل از کارشناسان بر روی اصلاح آنچه از دیدگاه ترامپ معایب توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، کار کنند و انتظار می‌رود که نشست این کارگروه اوایل هفته آینده برگزار شود. تیلرسون گفت این کارگروه احتمالا به دنبال رسیدن به نوعی توافق جانبی و یا سازوکاری است که نگرانی‌های آمریکا را مد نظر قرار می‌دهد.

ایران هر گونه مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است. در مقابل انگلیس، فرانسه و آلمان به نوعی تمایل خود را به همکاری با آمریکا برای ممانعت از فروپاشی این توافقنامه اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیدار تیلرسون و لودریان، وزیر امور خارجه آمریکا و فرانسه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
چیزی که آمریگائیای جنایتکار حالیشون نیست همین امضا و قرارداد و تعهداته
آخرین اخبار