عریقات: ملت فلسطین هرگز خواسته‌های آمریکا را نمی‌پذیرد

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت ملت فلسطین هرگز خواسته‌های آمریکا را نمی‌پذیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: ملت فلسطین هرگز خواسته‌های آمریکا را نمی‌پذیرد.

صائب عریقات در گفتگو با این شبکه از اریحا در کرانه باختری رود اردن درباره سیاست‌های آمریکا در خصوص فلسطین و در پاسخ به این پرسش که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا گفته آماده گفتگو و همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین است، آیا شما آماده این همکاری هستید، گفت: پس از این که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد، آمریکایی‌ها از فلسطینیان انتقاد می‌کنند که عدم حضور فلسطینیان در مذاکرات مانع روند صلح است.

مایک پنس فلسطینیان را به متوقف کردن مذاکرات در سال ۲۰۱۴ متهم کرده است. عبارات نادرستی در سخنان وی وجود دارد. این نتانیاهو بود که در سال ۲۰۱۴ مذاکرات را متوقف کرد. وی تنها به دنبال شهرک سازی و یهودی سازی است. دولت آمریکا از معامله قرن خبر داده بود ولی خواسته‌های خود را دیکته می‌کند. ترامپ موضع خود را درباره قدس به عنوان پایتخت اسرائیل دیکته کرد و دیروز سفیر آمریکا در اسرائیل خواهان مذاکره با این رژیم درباره قدس شده است. آمریکا با تامین مالی آنروا، آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی مخالفت کرده و هدف از این تصمیم برای حذف پرونده آوارگان از روند مذاکرات است.

آمریکا از تصمیم کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای اعمال قوانین اسرائیل بر شهرک‌های این رژیم در کرانه باختری حمایت کرد. امروز آمریکایی‌ها خواسته‌های خود را دیکته و در عین حال از فلسطینیان انتقاد می‌کنند. ما با صدای بلند می‌گوییم که در سال گذشته فرصت بزرگی به دولت آمریکا دادیم. بیش از سی و پنج دیدار با مقامات این کشور داشتیم ولی به نظر می‌رسد درک رئیس جمهور ترامپ و دولت آمریکا از منطقه تغییر کرده است. مایک پنس در گفتگوی دیروز خود با فاکس نیوز گفت: " اسرائیل خطری به حساب نمی‌آید و باید کشور‌های عربی و فلسطینیان مواضع خود را تغییر دهند و به میز مذاکره بازگردند". خواسته آمریکا محقق نخواهد شد. فلسطینیان شرق قدس را پایتخت خود می‌دانند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه با طرح‌های آمریکا در آینده مقابله خواهید کرد، گفت: ملت فلسطین خواهان درگیری با هیچ کشوری نیست ولی آمریکا و هر کشور دیگری نمی‌توانند خواسته‌های خود را بر ما دیکته کنند. قدس برای ما ارزش بسیار زیادی دارد. آخرین دیدار ما با مقامات آمریکایی در ماه نوامبر در واشنگتن بود. ما به مقامات آمریکایی گفتیم اگر قانون تمدید انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس امضا نشود، واشنگتن نقش خود را به عنوان میانجی صلح از دست خواهد داد. امروز آمریکا خود را منزوی کرده است. ما با صدای بلند می‌گوییم که هیچ گزینه‌ای نداریم.

امروز آمریکا طرف‌های زیادی را واسطه قرار می‌دهد تا نشستی میان مقامات فلسطینی و آمریکایی برگزار شود. آمریکایی‌ها اهمیتی به محتوای این نشست نمی‌دهند و تنها با برگزاری این نشست‌ها می‌خواهند به اروپایی ها، روسیه، چین و کشور‌های عربی بگویند که فلسطینیان به مذاکرات بازگشته و وضع موجود را پذیرفته اند. دیدار ما پس از تصمیم ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به این معناست که این تصمیم را پذیرفته ایم. در صورتی که خواسته‌های آمریکا نابودی پرونده‌های قدس و آوارگان باشد با این کشور هیچ معامله‌ای نخواهیم داشت.

گزینه ما این است که در سرزمین خود باقی می‌مانیم. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان دیروز در اتحادیه اروپا به سه موضوع اصلی اشاره کرد. نخست این که باید هر روند صلحی بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت باشد. این قطعنامه‌ها به پایان یافتن اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی شرق قدس و بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ و حل و فصل موضوعات راه حل نهایی شامل آوارگان و اسرای فلسطینی اشاره دارد. دوم این که باید این مذاکرات در چارچوب یک کنفرانس بین المللی باشد.

سوم این که باید سازمان ملل از اختیارات لازم برای پیشبرد تصمیمات این کنفرانس برخوردار باشد که در واقع تکرار سناریوی مذاکرات هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای است. امروز کشور‌های مختلف در اتحادیه اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین از دولت ترامپ هراسان هستند. دیروز مایک پنس به جهان گفت: هر طرفی قوانین بین المللی را نقض کند با مجازات آمریکا روبرو خواهد شد. اسرائیل به جرایم خود در شهرک سازی ها، بازداشت و ترور فلسطینیان و محاصره نوار غزه و اعدام‌های میدانی ادامه می‌دهد ولی دولت آمریکا به اسرائیل پاداش می‌دهد. امروز سیاستمداران آمریکایی می‌خواهند سیاست خود را بر اساس نابودی مسئله فلسطین در منطقه به پیش ببرند.

عریقات در پاسخ به این پرسش که کاخ سفید اعلام طرح جدید روند صلح در سالجاری اعلام خواهد شد، آیا اطلاعاتی از جزئیات این طرح دارید، گفت: تا کنون آمریکایی‌ها در دیدار با ما و طرف‌های دیگر اشاره‌ای به ابعاد این طرح نداشته اند. زمانی که ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام می‌کند به معنای آن بوده که تصمیم اسرائیل را در ملحق کردن شهر قدس به اراضی اسرائیل پذیرفته است. آژانس آنروا بر اساس قطعنامه شورای امنیت برای حمایت از حقوق آوارگان فلسطینی تشکیل شده ولی آمریکا با قطع منابع مالی این نهاد به دنبال نابودی پرونده آوارگان بر اساس خواسته‌های اسرائیل است.

آمریکا از تصمیم کنیست برای الحاق شهرک‌های اسرائیل در اراضی کرانه باختری به اراضی اسرائیل حمایت کرده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند خواسته‌های خود را دیکته و مسئله فلسطین را نابود کنند ولی هرگز ملت فلسطین این موضوع را نمی‌پذیرد. درست است ما ملت کوچکی هستیم ولی بر باقی ماندن در سرزمین خود جدی هستیم. بدون پایان یافتن اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی هیچ صلح و ثباتی در منطقه مستقر نخواهد شد.

انتهای پیام/

گفتگوی دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با شبکه الجزیره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار