در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای کشورهای اروپایی چه واکنشی نشان خواهند داد؟

روزنامه روسی «ایزوستیا» گزارش داد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ممکن است به واکنش‌ زنجیره‌ای کشورهای اروپایی منجر شود و احتمالا فرانسه نیز پس از آمریکا از این توافق خارج خواهد شد.

در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای کشورهای اروپایی چه واکنشی نشان خواهند داد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه روسی «ایزوستیا» گزارش داد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ممکن است به واکنش‌ زنجیره‌ای کشورهای اروپایی منجر شود و احتمالا فرانسه نیز پس از آمریکا از این توافق خارج خواهد شد.

منابع بلندپایه دیپلماتیک روسیه به ایزوستیا گفته‌اند که به محض خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فرانسه نیز از این توافق خارج خواهد شد.

این روزنامه روس گزارش داد: دو منبع دیپلماتیک فرانسه نیز این گزارش را تأیید کرده‌اند، مقامات وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این خبر می‌گویند که اظهارات دونالد ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای را مد نظر قرار داده و آن را بررسی خواهند کرد.

بر اساس این گزارش مقامات وزارت خارجه فرانسه گفته‌اند که این الگوی آمریکا نه تنها از سوی فرانسه، بلکه از سوی دیگر کشورهای اروپایی نقش‌آفرین در توافق هسته‌ای ممکن است دنبال شود.

یک مقام ارشد از محافل دیپلماتیک روسیه به روزنامه ایزوستیا گزارش داده است که فرانسه به دقت اقدامات آمریکا در قبال توافق هسته‌ای را زیر نظر دارد و در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود احتمالا فرانسه نیز خارج خواهد شد؛ این دومینو می‌تواند از فرانسه شروع شود، انگلیس نیز اوضاع را تحت نظر دارد اما سیاست مستقل‌تری را دنبال می‌کند اما آلمان که رهبران آن درگیر مسائل داخلی هستند به توافق هسته‌ای توجهی ندارند.

این مقام ارشد در ادامه پیش‌بینی کرده است که در صورتی که آمریکا اقدامی را در این زمینه آغاز کند هیچ‌ کشوری در حاشیه باقی نخواهد ماند.

وزارت خارجه فرانسه علیرغم بیان این مطلب که بیانیه کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای را مد نظر قرار داده و آن را با شرکای اروپایی بررسی خواهد کرد، گزارش داده که در حال حاضر موضع رسمی پاریس هیچ تغییری نداشته و برجام باید حفظ شود.


بیشتر بخوانید: خروج از برجام برای آمریکا چه عواقبی دارد؟


«فئودور لوکیانوف»، رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه در این باره می‌گوید: مشکل این است که اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، این سند دیگر عملا وجود نخواهد داشت و این به معنی بازگشت تحریم‌های شدیداللحن آمریکا علیه ایران خواهد بود بنابراین کشورهای اروپایی چاره‌ای جز عقب‌نشینی نخواهند داشت.

منبع: میزان

انتهای پیام/

واکنش کشورهای اروپایی به خروج احتمالی آمریکا از برجام چه خواهد بود؟

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار