حجت‌الاسلام بهاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

چه زمانی برای استخاره گرفتن خوب است؟

حجت‌الاسلام بهاری گفت: به معنای واقعی، استخاره مشورت با قرآن است.

حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری کارشناس مذهبی و امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون زمان مناسب گرفتن استخاره گفت: استخاره مانند بسیاری از اعمال دیگر، ساعت مناسب برای انجام آن دارد که اگر در آن زمان تعیین شده انجام نگیرد، نتیجه بخش نخواهد بود. در روایات مطرح شده ساعاتی که هوا رو به تاریکی می‌رود استخاره نکنید؛ هم چنین بعد از نماز صبح و بین نماز ظهر و عصر را برای استخاره گرفتن، مناسب دانسته‌اند‌.

وی ادامه داد: در آداب و سنت‌هایی که از اهل بیت(ع) به جا مانده و یکی از صحبت‌هایی که از رسول اکرم(ص) بیان شده و در سیره عملی آنان بوده است این است که در مسائلی از زندگی که به ابهام می‌رسیدند، برای حل ابهام با قرآن مشورت می‌کردند که این امر به استخاره معروف است.

حجت‌الاسلام بهاری در ادامه با بیان اینکه استخاره همانند بسیاری از اعمال دیگر، آداب و زمان خاصی دارد، افزود: از مجموع روایاتی که درباره آداب استخاره بیان شده، بر می‌آید که ابتدا بایستی استشاره کرد و بعد اقدام به استخاره نمود. استشاره همان مشورت است که توصیه شده فرد ابتدا به مشورت‌هایی که با دوستان مومن خود می‌کند توجه نماید و اگر مشکل رفع شد، نیازی به استخاره نیست؛ که علت این مطلب نیز این است که به استخاره باید حتما عمل کرد و اینطور نیست که اگر نتیجه استخاره باب میل نبود، به آن عمل نکرد.

وی افزود: اگر فردی نسبت به امری در انجام آن تردید داشته باشد که با تفکر و مشورت قابل حل است، نیازی به استخاره نیست، چون استخاره را باید مواقعی انجام داد که امکان تشخیص راه درست به هیچ وجه وجود ندارد.

این کارشناس مذهبی و امور دینی در ادامه ماجرایی از عمل نکردن به استخاره را بیان کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) مراجعه نمود، و از ایشان برای انجام سفری تجاری طلب استخاره کرد. امام صادق(ع) استخاره‌ای گرفتند که نتیجه آن خوب نبود، اما آن فرد به نتیجه استخاره اهمیت نداد و به سفر رفت و سود بسیار به دست آورد. پس از سفر خدمت امام صادق(ع) رفت و به امام اطلاع داد که بر خلاف نتیجه استخاره، سود بسیار خوبی کسب کرده. امام(ع) در پاسخ گفت: «در این سفر، یکی از نمازهای تو قضا شد که اگر سود این سفر را جمع کنی، نمیتوانی نماز قضا شده را جبران نمایی.»

حجت‌الاسلام بهاری در ادامه گفت: قرآن همه ابعاد زندگی را در نظر می‌گیرد و یقین بدانید آن کسی که با قرآن استخاره می‌کند، همه موارد را بیان می‌نماید اما با تسبیح هم می‌شود استخاره گرفت و یکی دیگر از شرایط استخاره گرفتن، دعایی است که قبل از آن باید خواند.

وی در پایان بیان کرد: به معنای واقعی، استخاره مشورت با قرآن است. استخاره گیرنده باید از آیات قرآن فهم و به شرح و تفسیر آنان تسلط داشته باشد و هم‌چنین در مفاتیح الجنان، برخی از آداب استخاره بیان شده است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: احکام شرعی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۲۳:۴۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
میخواهیم‌‌ارث‌پدریمون‌رو‌بگیریم‌آیا‌‌برایمان‌خوب‌است‌یا‌نه‌و‌ب‌‌میخواستم‌بدانم‌پول‌به‌زودی‌به‌دستمان‌میرسد‌یا‌نه
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۵:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
میخواهم بدونم عمل کنم یانه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آرش دلدار
۱۴:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
میخوام یه زمین در شمال بگیرم کاربری زراعی هست خواستم ببینم کاربری مسکونی میشه برای من سود آور هست
Iran (Islamic Republic of)
نازنین زهرا
۰۷:۰۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
استخاره برای اینه که بدونیم کاری که می‌خوایم انجام بدیم یا ترکش کنیم خوبه یا بد.. اونم اگر با تحقیق به نتیجه نرسیدیم...
United States of America
زهرا
۱۴:۳۰ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
می‌خواهم فیش حج تمتع که ثابت نام کردم پست بگیرم مبلغی شون کمک کنم ب بیمارستان
آیا آنجا بدم یا نه کدامیک ش آنجا بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
ازدواج
Germany
مجتبی
۰۰:۲۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
میخوام بدونم خوشبخت میشم
Iran (Islamic Republic of)
آرزو علیمرزایی
۱۴:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
آیا زندگیم درست میشه با شوهری ک الان دارم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
s.kh
۱۹:۵۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
میبخشید من استخاره گرفتم اما با کسی مشورت نکردم و بعد استخاره فکر کردم فهمیدم چه حروم باشه چه حلال چون نمیدونم هست یا نه اشکال نداره و دلیلی نداشت که شک کنم.اما توی استخاره نوشت بده. چیکار کنم؟ایا روش استخارم بد بوده یا اینکه حرومه و من به خاطر مطلع شدن نباید انجام بدم؟
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۳:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۸
ایا برای خوب شدن ازیک مریضی استخاره میشه زد
Afghanistan
محسن
۰۷:۳۳ ۱۶ دی ۱۳۹۷
می خواهم موتور داشته باشم
Afghanistan
محسن
۰۷:۳۳ ۱۶ دی ۱۳۹۷
می خواهم موتور داشته باشم
آخرین اخبار