افزایش صادرات کالا در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد گفت: صادرات کالا به لحاظ وزنی از استان در ده ماهه اول امسال ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛   مدیرکل گمرک استان در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان صادرات کالا از گمرک استان را ۹۳۱ تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۷۶۳ تن بوده است.

احمدی همچنین از افزایش ۷ درصدی صادرات کالا به لحاظ ارزش دلاری در دهه ماهه امسال خبر داد و افزود:ارزش دلاری صادرات کالا در ده ماهه پارسال از گمرک استان ۳ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۳۴ دلار بوده که این مقدار امسال به ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۱۹۴ دلار رسیده است.

وی پودر و عصاره شیرین بیان، لوازم آرایش و بهداشتی و موکت را از عمده محصولات صادراتی استان اعلام کرد و گفت: این محصولات به کشور‌هایی نظیر آلمان، عراق، افغانستان و پاکستان صادر شده است.

احمدی نبود زیرساخت‌های لازم برای واردات قطعی کالا از جمله زمین، باسکول و انبار تخصصی، نبود شرکت‌های صادراتی مشهور، نبود سرمایه گذار قوی برای خرید کالا‌های تولیدی استان و صادر کردن آن را از مهمترین مشکلات پیش روی گمرک استان برشمرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز از اجرای طرح اتصال سامانه بارنامه برخط با همکاری سازمان دامپزشکی و پلیس با هدف جلوگیری از قاچاق کالا در استان خبر داد و گفت:در این طرح از قاچاق دام زنده، خوراک دام، فرآورده‌های خام دامی و خوراک طیور جلوگیری می‌شود.

خوان پایه افزود:با راه اندازی این سامانه متقاضیان باید طی ۳ مرحله اقدام به دریافت حواله الکترونیک، گواهی بهداشتی حمل و دریافت بارنامه بکنند تا اجازه فعالیت داشته باشند.

رئیس اداره بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت استان هم از راه اندازی سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا خبر داد و گفت:با راه اندازی این سامانه تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ انبار و مرکز نگهداری کالای دولتی و خصوصی در استان شناسایی که یک هزار و ۷۳ انبار آن در این سامانه به ثبت رسیده است.

ایلخانی پور افزود:از این تعداد انبار شناسایی شده ۵۱۴ انبار در بخش اصناف،۱۱۸ مورد کشاورزی،۳۲۳ انبار صنعتی،۳۱ مورد معدن،۷۱ انبار دامپزشکی و کشاورزی و ۱۶ انبار مربوط به علوم پزشکی بوده است.

کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی استان هم حمایت نکردن و نداشتن سیاستگذاری مناسب دولت در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را عاملی مهم در رکود و درجا زدن میزان صادرات استان برشمرد و گفت:اگر بدنبال افزایش و توسعه صادرات استان باشیم باید دولت بخش خصوصی را کمک و همراهی کند.

استاندار هم پدیده شوم اقتصادی قاچاق کالا را ضربه‌ای مهلک به اقتصاد کشور دانست و گفت:تعطیلی کارخانجات، کاهش تولید ملی و افزایش نرخ بیکاری از تبعات منفی این پدیده است که ضرورت دارد همه مسئولان و دستگاه‌های متولی با احساس مسئولیت بیشتری با این پدیده مقابله و برخورد کنند.

احمدی همچنین خواستار نظارت مستمر و دقیق بر انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا و قیمت‌های بازار شد.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و قوت گرفتن قاچاق کالا به ویژه میوه وگوشت شب عید از دستگاه‌های متولی خواست به این مهم توجه کنند و بطور جد نظارت و کنترل کنند.

استاندار لازمه توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی استان را برنامه ریزی دقیق و منسجم، تعامل و اهتمام جدی مسئولان متولی دانست.

انتهای پیام/ش

افزایش ۲۲ درصدی صادرات کالا از ابتدای امسال

برچسب ها: گمرک ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.