باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌ دهد:

یک تور و چندین قصه از دریا

امید صیادان با سردتر شدن هوا، برای صید ماهی‌های سفید و کپور از سخاوت بیکران دریای مازندران بیشتر می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مردان دریا کسب و کارشان فصلی از  مهرماه با پهن کردن تور در دریا آغاز می‌ شود .

ماهیگیران نیمه فروردین تورهایشان را بر می‌چینند تا فرصتی دوباره به دریا و ماهی ها دهند .

۴ هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی در ۵۳ شرکت تعاونی پره با طلوع خورشید، تورهایشان را هر روز به جزء روز‌های طوفانی دریا در سواحل مازندران پهن می‌ کنند تا سهمشان از سخاوت بیکران دریا، روزی حلالشان را رقم بزنند.

خدا ماهیگیران را دوست دارد

خدا ماهیگیران را دوست دارد

یک روز زمستانی در ساحل دریای فرح آباد ساری مهمان ماهیگیران می‌ شویم، به محض آن که تور صیادان ساری امروز با کمی سنگینی به سمت ساحل کشیده شد؛ لبخندی از رضایت بر لبان صیادان نشست.

دستان پینه بسته ماهیگیری ۶۰ ساله روستای قارجارخیل ساری خبر از سال‌های رنج و سختی کارش می‌دهد، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: هر زمانی که تور ماهیگیر پربار و انبوه باشد، مردم و صیادان خوشحال هستند.  

صیاد دیگری که ماهی‌ ها کوچک و درشت جدا و در سبد‌ها می‌ ریزد، می‌گوید: زندگی ما از دریا تامین می‌ شود و با همین صید ماهی زندگیمان را اداره می‌ کنیم.

خدا ماهیگیران را دوست دارد

خدا ماهیگیران را دوست دارد

وضعیت نامشخص بیمه‌ ای ماهیگیران

مردانی که روز‌های سخت و طاقت فرسایی از سرمای زمستان را در آب‌های استخوان‌سوز دریا سپری می‌کنند با کوهی از مشکلات، اما خم به ابرو نمی‌ آورند.

بیمه صیادان خویش فرما است، این بدان معنا است که صیادان می‌ باید با درآمد اندک خود حق بیمه را بپردازند.

مشخص است که با این درآمد پایین بسیاری از ماهیگیران توان پرداخت حق بیمه را ندارند و بسیاری از آن‌ ها تا روز‌های آخری که توان در بازو دارند به آب می‌ زنند تا اندک درآمدی برای خود و خانواده کسب کنند.

صیاد دیگر که با چهره چروکیده و خمیده خود در حال جمع کردن و بالا کشیدن تور ماهیگیری از دریا است، می‌ گوید: تنها نیمی از سال را کار می‌ کنیم و فقط شش ماه از سال حق بیمه پرداخت می‌ کنیم.

او می‌گوید: اگر ماهیگیری ۵۰ سال کار کند تنها ۲۵ سال می‌ تواند حق بیمه پرداخت کند.

خدا ماهیگیران را دوست دارد

خدا ماهیگیران را دوست دارد

زخمی دیگر با مواج شدن دریا، تعطیلی اجباری صیادان

۵۳ شرکت تعاونی صیادی پره از ۲۰ مهرماه به مدت شش ماه با مجوز شیلات به صید ماهیان استخوانی می‌پردازند.

شیخ تبار معاون امور صید و بنادر صیادی اداره کل شیلات مازندران گفت: سازمان شیلات ایران و جامعه صیادان هم نسبت به دریا و صیادان بی مهر نیستند.

وی افزود: در حال پیگیری بیمه صیادان مازندرانی هستیم  و امیدوارم مثل ماهیگیران استان گلستان مشکل بیمه ماهیگیران استان نیز حل شود.

وی گفت: به‌دلیل سرمای هوا در دهه پایانی دی ماه، ماهیان به اعماق دریا رفته و به‌اصطلاح این ایام را زمان چله‌ خشکی ماهیگیران می‌نامند که با توجه به این امر تعداد زیادی از صیادان میانکاله، نیز صید را تعطیل کردند.

شیخ تبار افزود: با بهره گیری از روش تکثیر مصنوعی در مرکز شهید رجایی ساری ۲۵ میلیون بچه ماهی امسال در دریا رها شدند، این به جز تکثیر طبیعی ماهیان است که به همت جامعه صیادان و به روش شیل گذاری در هفت رودخانه شیلاتی مازندران اجرا شد.

تکثیر طبیعی ماهیان افزایش صید ماهی در دریای مازندران را به ارمغان آورده است.

خدا ماهیگیران را دوست دارد

افزایش ۳۶ درصدی صید ماهی سفید در دریای مازندران  

حسینعلی رستمی مدیر کل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: با گذشت بیش از صد روز از آغاز صید ماهی‌ های استخوانی در دریای مازندران، صید ماهی به هزار و ۸۶ تن رسیده است که این میزان در مقایسه با پارسال چهار درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش سرانه صید هر شرکت ماهیگیری از ۲۱ به ۲۰ تن،   افزود:میزان صید ماهی کفال در سبد صید ماهیگیران مازندرانی ۶۲۳ تن بوده که این میزان نیز در مقایسه با پارسال ۱۸ درصد کاهش یافته است.

خدا ماهیگیران را دوست دارد

رونق بازار ماهی فروشان در فصل سرد سال

ماهی‌ هایی که از دریا گرفته شدند در بازار ماهی فروشان شهر‌های استان عرضه و به فروش می‌ رسند.

به قدیمی‌ ترین بازار ماهی فروشان در فریدونکنار می‌ر ویم، شلوغ است و همه درحال خرید ماهی تازه دریایی بودند.

فروشنده ماهی دربازار فریدونکنار می‌گوید: ابتدا ماهی‌ های ریز و درشت از هم جدا و در مغازه‌ها با قیمت‌های مناسب به مشتری عرضه می‌کنیم.

زوج شیرازی که برای دومین بار به این بازار آمده بودند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گویند: تعریف ماهی‌های شمال از لحاظ طعم و کیفیتش زیاد شنیده بودیم، آمدیم خرید کنیم و سوغاتی ببریم.

مشتری دیگری که سه بار بازار فریدونکنار را برای خرید ماهی گشته بود، می‌گ وید: قیمت ماهی‌های دریایی از جمله کفال و سفید عرضه شده در این بازار مناسب است.  

خدا ماهیگیران را دوست دارد

در آمد ۲۵ میلیاردی صیادان مازندرانی

هر کیلو ماهی دریای مازندران ۱۰ تا ۱۹ هزار تومان دربازار ماهی فروشان به فروش می‌ رسد که از آغاز فصل صید ۲۰ مهر تا ۱۰ دی امسال درآمد ۲۵ میلیاردی تومانی را برای صیادان رقم زده است.

رستمی مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه این مقدار ماهی از ۲۰ مهر تا ۱۰ دی از دریا صید و روانه بازار شد، گفت: ارزش اقتصادی ماهیان صید شده ۲۵ میلیارد تومان است.

وی افزود: فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ۲۰ مهرماه امسال آغاز شد و تا ۲۰ فروردین سال آینده ادامه دارد.

رستمی گفت: کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می‌دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می‌گیرد.

وی افزود:فصل صید ماهیان استخوانی همزمان با آغاز تخم ریزی آن‌ها در فصل بهار تعطیل می‌شود.

سال هاست که با دستان ماهیگیران شمال سفره‌های مردم این سرزمین مزه سخاوت می‌ دهد، صیادان و مردم می‌دانند روزیشان شاید گاهی کم شود، اما در دریا هرگز گم نمی‌ شود.

خدا ماهیگیران را دوست دارد

خدا ماهیگیران را دوست دارد

گزارش از ندافاضلی

انتهای پیام/ م

رنگین شدن سفره صیادان مازندرانی با صیدی پربار + فیلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار