مدیرکل انتقال خون استان اصفهان:

اهدای خون مستمر 65 هزار اصفهانی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از اهدای خون مستمر 65 هزار اصفهانی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مجید زینلی اظهار کرد: در ده ماهه ابتدایی سال 96 بیش از 145 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 113 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: بر اساس روال گذشته مشارکت خانم‌ها کم رنگ بود و کمی بیش از سه درصد از کل این جمعیت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، همچنین 58 درصد از جمعیت مراجعه کننده کسانی بوده‌اند که اهدای خون مستمر داشته و سالانه حداقل دوبار مراجعه می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان این‌که  تمام نیاز مراکز درمانی را تأمین می‌کنیم، ادامه داد: چهار هزار و 500 واحد خونی مازاد بر نیاز استان اصفهان را در شبکه خون‌رسانی ملی به دیگر شهرها ارسال کرده‌ایم، این کار با هدف جلوگیری از ضایع شدن خون صورت می‌گیرد.

زینلی توضیح داد: معمولاً در فصل بهار مراجعه شهروندان زیاد بوده و ما هم از همه خون‌گیری می‌کنیم، اما توجه به حجم بالای فرآورده‌های خونی در این فصل، مازاد بر نیاز را به دیگر شهرها ارسال می‌کنیم، در حالی که در ماه رمضان و فصل زمستان مراجعه کننده کاهش پیدا کرده و در صورت بی مشارکت شهروندان این احتمال وجود دارد که به مشکل بر بخوریم. 

وی با بیان این‌که نسبت به سال گذشته افزایش جزئی اهدای خون را داریم، تصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان دی ماه 800 واحد پلاکت فرزانجام شده، این روش یکی از نوین‌ترین روش‌های تهیه پلاکت است که تأثیر بیشتری هم در درمان دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: پلاکت، پلاسما، گلبول‌های قرمز، خون فیلتر شده و خون اشعه داده شده از جمله فرآورده‌هایی است که از خون اهدایی توسط شهروندان تهیه می‌شود.

وی با اشاره به فراوانی گروه‌های مختلف خونی عنوان کرد: گروه‌های O مثبت و A مثبت در جامعه بیشتر و AB کمتر وجود دارد؛ از طرفی معمولاً گروه خونی O منفی بیشترین نیاز ما بوده چرا که در زمان‌های اورژانسی به همه افراد قابل اهدا است.

زینلی در پایان ابراز کرد: معمولاً بیشترین مصرف کننده خون بیماران تالاسمی هستند که آمار بالایی در اصفهان دارد، بعد از بیماران تالاسمی افرادی که جراحی می‌شوند نیاز به خون پیدا می‌کنند؛ در بین مراکز درمانی بیمارستان سیدالشهدا و الزهرای اصفهان بیشترین آمار دریافت خون را به خود اختصاص داده‌اند.

 

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.