ملکی مطرح کرد؛

ایران در سال ۲۰۱۷؛ رهبر نوآوری در منطقه/ محیط کشور آماده تشویق نوآوران نیست

دبیر علمی جشنواره محصول برتر ایرانی با اشاره به اینکه ایران موفقیت‌های خوبی در حوزه فناوری به دست آورده است، گفت: در سال ۲۰۱۷ ایران رهبر فناوری و خلاقیت در منطقه شناخته شده است.

ایران در سال ۲۰۱۷؛ رهبر نوآوری در منطقه/ محیط کشور آماده تشویق نوآوران نیستبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ملکی دبیر علمی جشنواره محصول برتر ایرانی در اختتامیه دومین جشنواره نوآوری محصول برتر ایرانی با اشاره به اینکه در فرآیند رشد اقتصادی کشورها چند فاکتور مهم مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، گفت: در فرآیند رشد اقتصادی کشورها در گذشته عمده کشورهای صنعتی آنهایی بودند که نفت خام و یا محصولات خام دیگر را به کشورهای دیگر ارسال می‌کردند، اما در کنار این ها دسته دومی هم وجود دارند که دیگر محصولات خام را نمی‌فروشند، بلکه محصولات درجه یک کشورهای دیگر را مونتاژ کرده و آنها را به نام خود می‌فروشند.

دبیر علمی جشنواره محصول برتر ایرانی تصریح کرد: مرحله نهایی کشورهایی که دارای یک رشد پایدار هستند، کشورهایی هستند که نه محیط زیست را تخریب می‌کنند و نه به محیط اطراف خود صدمه وارد می‌کنند، بلکه به کمک اقتصاد مبتنی بر فناوری و خلاقیت کشور خود را پیشرفته می‌کنند، اما متأسفانه براساس مطالعات موجود کشور ما در این مرحله متوقف شده است.

ملکی با اشاره به گزارشات بین‌المللی در خصوص کشورهای پیشرفته گفت: برای شاخص‌های پیشرفته کشورهای مختلف چندین عامل مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند که براساس آن شاخص‌ها، ایران در سال 2017 رهبر نوآوری در منطقه شناخته شده است، اما باید توجه داشت که تنها در منطقه به این موفقیت دست یافته و در جامعه بین‌الملل هنوز نتوانسته‌ است موقعیت و رتبه خوبی را کسب کند.

چگونگی پیشرفت کسب و کارهای فناورانه در  ایران

وی درخصوص پیشرفت کسب و کارهای فناورانه در ایران اظهار کرد: رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری، در حال حاضر پیشرفت چشمگیری داشته است و همچنین در خصوص زیرساخت‌های نهادی کشور مانند قوانین و مقررات هم رتبه‌مان صعود کرده، اما در محیط کسب و کار متاسفانه نتوانسته‌ایم رتبه خوبی را کسب کنیم.

دبیر علمی جشنواره محصول برتر ایرانی با بیان اینکه آموزش ابتدایی کشور عملکرد مناسبی را در حوزه فناوری و خلاقیت انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: این درست است که در حوزه آموزش عالی کشور توانسته موفقیت های خوبی را در حوزه نوآوری و خلاقیت کسب کند، اما متأسفانه آموزش ابتدایی ما به این میزان پیشرفت نداشته است و آن هم به دلیل منابع کمی است که به آموزش ابتدایی اختصاص داده شده است.

ملکی تصریح کرد: عمده‌ترین افت ما در شاخص‌های بین‌المللی مربوط به بحث پیوند نوآوری و جذب دانش بوده است، این پیوند به معنای این است که شرکت‌های ما تا چه میزان توانسته‌اند از دانشگاه و دانشگاهیان برای پیشرفت خود بهره‌ ببرند، این مشکل بزرگی است که شرکت‌های ما نمی‌خواهند از دانش فارغ‌التحصیلان بهره ببرند و فکر می‌کنند، با فرآیندهای درون‌زای خود می‌توانند پیشرفت داشته باشند که این یک باور غلط است.

وی با اشاره به اینکه مجموع مشکلات نوآوری مربوط به ساختار بیرونی علم و فناوری است، یادآور شد: محیط کشور ما هنوز نتوانسته‌ است، مشوق نوآوری باشد و فرهنگ مناسب درون آن تشکیل نشده است. ما باید از الگوهای همکاری بین دانشگاه، شرکت‌ها و سرمایه‌گذارها استفاده کنیم تا غالب شاخص رشد کشورمان بیشتر شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار