در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حرام شدن معادل 3 بطری آب برای تولید یک بطری آب معدنی!

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در چرخه تولید بطری آب معدنی به اندازه 3 بطری آب مصرف می‌شود.

آب معدنی همان آب تصفیه شده است /واکنش های جالب نسبت به ممنوعیت استفاده از آب معدنی در سازمان محیط زیستکاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ممنوعیت استفاده از آب معدنی در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: آنچه که ما در فرهنگمان به عنوان آب معدنی می‌شناسیم آب بطری است که در واقع آب معدن نیست و همان آب تصفیه شده است.

وی با اشاره به جالب بودن واکنش‌ها در فضای مجازی نسبت به ممنوعیت استفاده از آب بطری در سازمان محیط زیست افزود: تا 15 سال قبل فقط در مسافرت‌ها آن هم به دلیل نگاه اشتباه مردم نسبت به آب آشامیدنی سایر شهرها از آب بطری استفاده می‌شد.

مدنی گفت: در گذشته به این دلیل که آب لوله‌کشی قابل شرب از نظر مردم آب سالمی نبود، استفاده از آب بطری رواج پیدا کرد.

وی ادامه داد:قانون منع استفاده از بطری آب در سازمان محیط زیست به این علت وضع شد که برای کاهش مصرف آب باید اول از خودمان شروع کنیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما به دنبال این نیستیم که بگوییم آب بطری سالم نیست و کیفیت آن مشکل دارد، بلکه جای سوال اینجاست که کیفیت آب بطری چه اندازه از آب لوله کشی بهتر است؟ این سوال فقط در کشور ما مطرح نشده است، بلکه در بسیاری از کشورها همچون آمریکا به طور جدی در این باره بحث می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ مصرف گرایی باعث شده است تا افراد بیشتر از آب بطری استفاده کنند، افزود: استفاده از آب بطری موضوعی است که با بالا رفتن سطح فرهنگ و دانش مردم در کشورهای آمریکای شمالی و کانادا کمتر شده است.

مدنی اظهار کرد:در سازمان محیط زیست به دنبال به چالش کشیدن و بحث درباره کیفیت استفاده از بطری آب نیستیم، بلکه می‌خواهیم بدانیم که در چرخه تولید آب بطری از چه منابعی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در چرخه تولید بطری آب عواملی از جمله میزان انرژی بالای مصرفی باعث تولید گازهای گلخانه ای می‌شود،افزود: در چرخه تولید بطری آب به طور متوسط به اندازه دو بطری آب مصرف می شود، بنابراین آب مصرفی برای تولید بطری معادل 3 بطری آب است. در پایان با مصرف آب بطری تنها بطری می ماند که در نتیجه از هر 5 بطری آب در جهان تنها یک بطری بازیافت می شود‌.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به نرخ بازیافت در ایران، این عدد از 20 درصد نیز بسیار پایین تر است، بنابراین بطری در طبیعت حدود 200 سال باقی می ماند و چالش بزرگتر این است که ما نمی توانیم آن را بازیافت کنیم.

وی افزود: ما باید در زمینه بازیافت و پسماند بطری و زباله سرمایه گذاری کنیم، این به این معنا نیست که ما مصارف خود را کاهش نداده ایم.

مدنی تاکید کرد: اگر می دانیم که استفاده از بطری آب برای محیط زیست ضرر دارد، چرا سازمان محیط زیست که به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست است از آب بطری استفاده می کند. معتقد هستیم که اگر می‌خواهیم مردم و دولت برای حفاظت محیط زیست کاری انجام دهند، باید ابتدا از خودمان شروع کنیم.

وی افزود: در برخی از موارد استفاده از صنعت بطری آب برای امدادرسانی و آبرسانی به برخی از مناطق بسیار مفید است. ما در برخی مناطق محیط‌بانانی داریم که به آب نیازمند هستند، به همین علت از بطری آب استفاده می‌کنند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مردم اگر از آب بطری استفاده می‌کنند درب بطری را هرگز نبندد، چراکه در مرحله جمع آوری زباله‌ها برای زباله دار مشکل ایجاد می‌کند و حجم پسماندها را نیز افزایش می‌دهد.

مدنی در پایان گفت: دولت به تنهایی و بدون مشارکت مردم و همچنین بهره گیری از سرمایه های اجتماعی نمی تواند مشکلات محیط زیستی کشور را حل کند.

انتهای پیام/‌

مصرف ۳ بطری آب در چرخه تولید بطری های آب معدنی

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار