ترکیه: آمریکا تعهد داده است که کمک‌های تسلیحاتی به ی‌پ‌گ را متوقف کند

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد یک مقام بلندپایه آمریکایی در تماسی تلفنی تایید کرده است که واشنگتن از تجهیز نظامی ی‌پ‌گ خودداری خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد آمریکا به آنکارا تعهد داده است از ارسال تسلیحات به گروه کُردی که ترکیه در حال مبارزه با آن است، خودداری خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز جمعه در گفتگو با ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه، «تایید کرده است» ارسال تسلیحات به گروه ی پ گ را متوقف خواهد کرد.

ترکیه عملیات موسوم به «شاخه زیتون» علیه گروه ی پ گ را از روز 20 ژانویه آغاز کرد. ترکیه در این عملیات، علاوه بر پشتیبانی از گروه‌های شورشی سوری، از حملات زمینی و هوایی علیه مواضع گروه ی پ گ استفاده کرده است.

در پی انجام این عملیات، تنش‌ها در روابط میان آنکارا و واشنگتن، دو متحد ناتو، تشدید شد. یکی از مسائلی که روابط دو کشور را خدشه دار کرده است، حمایت آمریکا از گروه ی پ گ از سال گذشته میلادی بوده است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد طی تماس تلفنی روز گذشته، مقامات ترکیه «نگرانی‌های امنیتی به حق» آنکارا را مطرح کردند و پذیرفتند برای جلوگیری از سوء تفاهم‌ها، به طور نزدیک با یکدیگر همکاری کنند.

این تماس تلفنی در حالی انجام شده است که واشنگتن و آنکارا، جزئیات منتشر شده از مکالمه تلفنی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی از جانب دو کشور را رد کردند.

در یک بیانیه، کاخ سفید اعلام کرده بود ترامپ از ترکیه درخواست کرده است «اقدامات نظامی خود را محدود کند» اما یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد این بیانیه به درستی اظهارات مقامات دو کشور را منعکس نکرده است.

آنکارا گروه ی پ گ را «شاخه‌ای تروریستی» از گروه پ ک ک می‌داند. پ ک ک بیش از سه دهه علیه دولت ترکیه مبارزه کرده است که در پی این درگیری‌ها، از دهه 1980 میلادی تا کنون، بیش از 40 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

 

تعهد آمریکا به توقف تجهیز تسلیحاتی گروه های کُرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار