وزير آموزش و پرورش مطرح کرد:

ضرورت مصون نگه داشتن دانش آموزان از ابتلا به اعتیاد

بطحایی گفت: برنامه آموزش و پرورش در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان را از ابتلا به اعتیاد مصون بدارد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سیدمحمد بطحایی در نشست مشترک وزارت آموزش وپرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ساختمان شهید رجایی، ضمن تقدیراز ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص همکاری با آموزش وپرورش ، اظهار کرد: تجارب نشان می دهد اگر بخواهیم با آسیب های اجتماعی به صورت ریشه ای برخورد کنیم.

به طور اساسی پیش گیری کنیم باید آموزش های خود را از دوران کودکی و نوجوانی دانش آموزان آغاز کنیم.

وی افزود: امروزه در حوزه اجتماعی با یک انفجار اطلاعاتی در فضای مجازی مواجه هستیم و رسانه هایی که در این فضا فعالیت دارند بسیار موردتوجه هستند و علی رغم مزایایی که در فضای مجازی وجود دارد همراه با آسیب هایی نیز هست.

بطحایی کودکان و نوجوانان را همواره درمعرض آسیب های اجتماعی ،دانست و تصریح کرد: برای مبارزه با این خطرات، تغییر رویکردهای موجود آموزش وپرورش درخصوص آسیب های اجتماعی بسیار ضروری است ، هرچند این تغییرات همراه با مقاومت ها، مشکلات و انرژی بر است، اما در آموزش وپرورش ما با جدیت این تغییر رویکرد را پی گیری می کنیم.

وی ادامه داد: نمی توان در داخل مدرسه آموزش های لازمه را به دانش آموزان ارائه داد، اما بگوییم خارج از مدرسه اعم از کوچه و خیابان و محل ارتباطی با ما ندارد، بلکه باید سایر دستگاه ها و نهادها به کمک آموزشی و پرورشی بیایند و دانش آموزان رادر محیط بیرون مدرسه از در برابر خطرات مصون کنند.

وزیر آموزش وپرورش همکاری قوه قضائیه و برخی وزارتخانه ها وسازمان ها در مبارزه با مواد مخدر را ضروری برشمرد و اذعان کرد: مصرف مواد مخدر حتی اگر به اعتیاد افراد منجر نشود ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی و ... خواهد بود.

وی گفت:آموزش دانش آموزان در حوزه مبارزه با مواد مخدر را باید با 2 هدف دنبال کرد، یکی اینکه دانش آموز از خطرات ناشی از این آسیب اجتماعی مصون بمانند و دوم؛ دانش آموز بتواند علاوه بر حفظ خود،خانواده، دوستان و... را از ابتلا به اعتیاد مصون بدارد.

عضو کابینه تدبیر وامید خطاب به رسانه ها گفت: اطلاع رسانی در فضای رسانه ای باید به نحوی باشد که ضمن حساس کردن جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، به یأس و ناامیدی را در خانواده ها دامن نزنند.

راه اندازی شبکه تعاملی سینا  از برنامه های اصلی وزارت آموزش وپرورش

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی وزارت آموزش وپرورش در مبارزه با آسیب های اجتماعی راه اندازی شبکه تعاملی سینا است که از مجموعه 10 برنامه آن در فاز اول ، 2 برنامه به پیشگیری از اعتیاد اختصاص یافته است.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: از ویژگی این تلویزیون مخاطب محوربودن برنامه هاست ، بنابراین هر یک از والدین تنها می توانند با ارائه رمز وارد سیستم شوند وبرنامه مربوط به فرزند خودشان را مشاهده کنند.

وی عدم امکان ضبط و کپی برداری از برنامه های تلویزیون تعاملی را از جمله ویژگی های شبکه سینا برشمرد و اظهار کرد: تنها مخاطبین خاص می توانند برنامه ارائه شده را مشاهده کنند و هنگام فاصله گرفتن از سیستم برنامه به شکل خود کار قطع می شود،البته حضور و غیاب والدین دانش آموزان نیز از ویژگی های دیگر این تلویزیون تعاملی است.

مشغله مدیران مدارس یکی از موانع اجرای طرح ها در آموزش وپرورش

بطحایی مشغله مدیران مدارس را یکی از موانع اجرای طرح ها در آموزش وپرورش دانست وتصریح کرد: در اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد مدرسه باید محور اصلی باشد و رابطان طرح مستقیما با مسئولین بالادستی ارتباط داشته باشند، بنابراین اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند وجود افراد متخصص در هر مدرسه است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار