باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سود هزاران میلیاردی صندوق نوآوری از جیب خالی نخبگان

صندوق نوآوری و شکوفایی قرار بود منابع شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند، اما حالا محلی برای کسب سود از راه نخبگان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی‌ باشگاه خبرنگاران جوان؛  "محض رضای خدا پول‌ها را به صندوق ندهید آن‌ها پول را حبس می‌کنند" این صحبتی بود که چندی پیش عادل آذر رئیس دیوان محاسبات عالی کشور در صحن علنی مجلس در مورد صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد و توجه بسیاری را به خود مشغول کرد؛ عادل آذر صحبت از پولی کرد که به جای شرکت‌های دانش بنیان در جیب صندوق نوآوری و شکوفایی رفته؛ صندوقی که قرار بود رسالت خود را کمک به شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد اکنون به دنبال دریافت سود برای خود است و بر اساس صحبت‌های رئیس دیوان محاسبات عالی کشور پول‌های صندوق در بانک‌های کشور سپرده گذاری شده  و از طریق این بانک‌ها سود هنگفتی برای صندوق به دست آمده است، سودی که در واقع متعلق به شرکت‌های دانش بنیان است، اما به آنان تعلق نمی‌گیرد.

عادل آذر در این خصوص گفت: از سال ۹۱ تا ۹۵ معادل ۲ هزار و ۲۳ میلیارد تومان یعنی حدود ۶۷ درصد سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده، صندوق بالغ بر ۵۰۳ میلیار تومان وام داده  و ۲۵ درصد مابقی پول خود را در بانک‌ها سرمایه گزاری کرده است و این بانک‌ها بر اساس قانون و منطق باید ۳ برابر این پول را تسهیلات می‌داده‌اند، اما نه تنها این کار را نکرده‌اند بلکه در در قبال هزار و  ۵۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری تنها ۲۶۶ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات داده‌اند.

اسم شرکت‌های دانش بنیان کام صندوق نوآوری و شکوفایی را شیرین می‌کند/ به اسم شرکت‌های دانش بنیان به کام صندوق نوآوری و شکوفایی/عملکرد غیرقابل قبول صندوق نوآوری و شکوفایی در برابر شرکت‌های دانش بنیان

عملکرد نامناسب صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع تازه‌ای نیست و شرکت‌های دانش بنیان همواره در خصوص عملکرد این صندوق شکایاتی داشتند، بر اساس قانون این صندوق موظف است به شرکت‌های دانش بنیان وام دهد، اما در حال حاضر همه چیز به اسم شرکت‌های دانش بنیان و به کام دیگران است.

این که صندوق مازاد پول خود را در بانک قرار دهد کار اشتباهی نیست، اما استفاده نادرست از این سود و سپرده‌گذاری برای نهادی غیر از شرکت‌های دانش بنیان کار وحشتناکی به نظر می‌رسد البته صندوق با قوت بر این نکته تاکید دارد که پول سپرده گذاری شده قانونی است.

سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه صندوق بیش از بودجه دولت به شرکت‌های دانش بنیان وام داده است اظهار کرد: آقای آذر صحبت از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند در صورتی که این صحبت اشتباه است، زیرا ما ۱۵۵۷ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان داده‌ایم و ایشان در بررسی‌های خود تسهیلات دفاتر شرکت‌های دانش بنیان و همچنین توانمند‌سازی آن‌ها را در نظر نگرفته‌اند؛ ما از طریق همین سود بانکی است که توانسته‌ایم تسهیلات را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم.

همچنین سلطانی خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع سپرده گذاری باید بگویم که هیات امنا و همچنین اساسنامه صندوق به ما دستور می‌دهد که اضافه پول خود را تنها برای شرکت‌های دانش بنیان خرج کنیم و ماهم نمی‌توانیم این پول را در جایی غیر از بانک قرار دهیم و به همین دلیل است که اقدام به سپرده گذاری کرده‌ایم و تعهد کرده‌ایم که به تمام شرکت‌های متقاضی وام دهیم که این‌کار خواهیم کرد؛ ما این پول و سود را تنها برای شرکت‌های دانش بنیان خرج خواهیم کرد.

سود بانکی راه خود را به سمت شرکت های دانش بنیان پیدا نمی‌کند 

شاید اساسی‌ترین مشکل شرکت‌های دانش بنیان زمانی مشخص می‌شود که  آن‌ها مجبورند، وام‌هایی با سود بالا مثل ۱۶ یا ۲۶ درصد را از بانک بگیرند و بدون هیچ تنفسی آن را بازگردانند؛ مدیر یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی‌ باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص این مشکل گفت: اگر قرار است تضمین بالا بدهیم  و پول را با بهره زیاد سریعا بازگردانیم چرا وقت  تلف کنیم و چند ماه تمام به دنبال صندوق نوآوری و شکوفایی باشیم، از همان اول به راحتی می‌توانیم همین وام را از بانک‌های سراسر کشور دریافت کنیم.

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است

شاید در نگاه اول این موضوع که صندوق نوآوری و شکوفایی پول خود را درون بانک‌ها قرار داده و سود آن‌ها را دریافت می‌کند غیرقانونی و اشتباه نباشد، اما هنگامی که مشخص می‌شود این سود راه خود را به جیب شرکت‌های دانش بنیان باز نمی‌کند مشکل‌ساز باشد؛ مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی‌ باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی برای وام دادن گفت: مشکلی که اغلب شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه هستند وام‌هایی است که هیچ گاه به آن‌ها داده نمی‌شود، صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در اساس نامه خود صحبت از تسهیلاتی می‌کند که باید در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد، اما این وام‌ها داده نمی‌شوند و اگر هم شرکتی موفق به دریافت وام شود آنقدر مشکلات زیاد است که آن شرکت از کرده خود پشیمان می‌شود.

بر اساس شواهد موجود در حالی که صندوق توانایی این را دارد که چند برابر مقدار پول اولیه خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان وام دهد، اما اتفاقی که افتاده این است که شرکت‌ها پشت بوروکراسی‌های اداری بسیار زیاد نگه داشته شدند و  سودی که حاصل از اسم این شرکت‌ها است به آن‌ها نمی‌رسد.

انتهای پیام/

گزارش از مهشید جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
دقیقا همین طور شده است. نباید کسی به خودش این حق را بدهد که ، به او اعتماد گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
تو کانادا که موفق شدی و شرکت زدی برگرد اونوخ بهت وام میدن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
بنده یه نخبه هستم. برا شرکت دانش بنیان بنده 30 میلیون وام تایید کردند. مدارکی که برای گرفتن این وام احتیاج هست حداقل باید هزار نفر رو به کار گرفت که مدت هزار سال شبانه روز وقت بزارن تا آماده شه. من هم در شرکت رو تخته کردم و کلا بیخیال شدم. الان هم برا رفتن به کانادا پذیرش گرفتم و دارم کارای رفتن رو انجام میدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
عجبب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
قضیه چی
آخرین اخبار