باقرزاده کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

زهکشی ، تالاب صالحیه را کویر کرد

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست گفت: زهکشی تالاب صالحیه موجب کویری شدن تالاب شد، و با توجه به رسوبات ریزدانه تالاب ها، فرسایش آنها به سرعت اتفاق می افتد.

زهکشی ، تالاب صالحیه رابه سمت کویر شدن هدایت کردمسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تالاب صالحیه که یکی ازعوامل گرد و خاک شهر تهران است، اظهار کرد : آب تالاب صالحیه از چند رودخانه از جمله زیاران در طالقان ، کردان در غربی ترین قسمت صالحیه ، ابهر رود و خر رود از سمت زنجان تامین می شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با هدف خشک کردن و جلوگیری از شور شدن چاه های اراضی کشاورزی، این تالاب را زهکشی کرد که این اقدام نه تنها تاثیری در اراضی نداشته بلکه موجب شور شدن تمامی چاه های آن منطقه نیز شده است.

باقرزاده کریمی گفت: زهکشی تالاب صالحیه موجب کویری شدن تالاب شد،و با توجه به رسوبات ریزدانه تالاب ها، فرسایش آنها به سرعت اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه 4 هزارهکتار از تالاب صالحیه خشک شده است، ادامه داد: این تالاب هم اکنون یکی از کانون های گرد و غبار تهران محسوب می شود و علت این گرد وغبار زهکشی  وزارت جهاد کشاورزی دراین تالاب است.

باقرزاده کریمی ادامه داد: این مشکل علاوه بر این تالاب در چندین تالاب کوهستانی نیز که یک فاجعه زیست محیطی است، مشاهده می شود.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:اگر بخواهیم کوهستان زاگرس را نجات دهیم یکی از مهمترین کارها بستن زهکش ها است .

وی ادامه داد: تالاب های بیشه دالان ، گوری بلمک و تنوردر در استان لرستان ، تالاب شور در گلپایگان استان اصفهان ، نی ریز و کمجان دراستان فارس  مخزن آب  بودند.

باقرزاده تاکید کرد: با زهکشی کردن  تالاب ها و خالی کردن مخزن چاه ها، آبی در کوهستان ذخیره نمی شود که باعث خشک شدن چشمه ها شده است و همین باعث ایجاد جریان های سیلابی مستقیم به رودخانه و گل آلود شدن تالاب ها شده است.

خشک شدن 17 چشمه تالاب گوری بلمک در استان لرستان

وی افزود:در استان لرستان 17 چشمه تالاب گوری بلمک خشک شده است واین یک فاجعه زیست محیطی در منطقه است که می تواند باعث خسارات بسیاری در منطقه از جمله گرد وغبار شود.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت:سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی در رابطه با موضوع تالاب ها به ستاد ملی وهماهنگی مدیریت تالاب های کشور که در سطح دولت تشکیل می شود ارائه داد که امیدواریم دراولین جلسه ستاد ملی مصوبه ای را برای این موضوع در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار