نبض برق کشور در زنجان می تپد

استان زنجان پس از انقلاب به عنوان یکی از استان ‌های پیشرو در زمینه صنعت برق کشور مطرح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ صنعت برق یکی از صنایع استراتژیک است که نقش اساسی و محوری در تحقق برنامه‌های توسعه ملی هر کشور ایفاء می‌کند.
 
این صنعت به عنوان یکی از ارکان اصلی زیر ساخت توسعه اقتصادی کشور، هنگامی که از سرمایه انسانی کارآمد و توانا، متخصص، خلاق و دیدگاهی همراه با نوآوری برخوردار باشد، زمینه‌ساز توسعه صنعتی و ایجاد اقتصادی پویا می‌شود.
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور
 

گام‌های بلند زنجان در مسیر توسعه صنعت برق

 در اوایل انقلاب قدرت برق‌رسانی بسیار پایین بود و همین مسئله باعث شده بود تا بسیاری از روستا‌های استان از داشتن این نعمت محروم باشند، اما امروز نه تنها ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۱۰ خانوار از این نعمت سود می‌برند، بلکه استان زنجان در حال رسیدن به قله موفقیت در این صنعت است.
هم اکنون استان زنجان شرایط اطلاق به  قطب برق کشور را بیشتر از  سایر استان‌های دیگر دارد با وجود پروژه‌های توسعه‌ای که شرکت‌های موجود در حوزه برق دارند و تشویق علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این صنعت، وهمچنین قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیتی؛ استان زنجان را در حال تبدیل شدن به قطب صنعت برق کشور قرار داده است.
 
خوشبختانه با وجود اقداماتی که تا به امروز در صنعت برق استان صورت گرفته، باعث شده است که زنجان به عنوان قطب این صنعت در منطقه شمال‌غرب کشور مطرح شود دلیل همه موفقیت‌ها در صنعت برق استان این است که علاوه بر کار جهادی در این بخش، از دانش و فناوری روز استفاده شده و همچنین دانشگاه‌ها برای پیشبرد اهداف این حوزه، دخیل شده اند.

شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان در طی فعالیت خود اقدامات زیادی را در راستای خدمت به مردم و صنعت استان انجام داده تا این شرکت یکی از موفق‌ترین شرکت‌های در زمینه خدمت به مردم باشد.

شرکت برق منطقه‌ای زنجان دو استان زنجان و قزوین را زیر پوشش قرار داده است

الله مرادی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ یکی از ویژگی‌های بارز این شرکت را قرارگیری در مسیر ترانزیت انرژی کشور دانست و گفت: زنجان نقش ترانزیت شبکه را بر عهده دارد و حامل‌های انرژی را به نقاط مختلف کشور انتقال می‌دهد.
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور

وی ظرفیت بالای تولید انرژی به‌ویژه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر ویژگی‌های این شرکت خواند افزود: در حال حاضر در قزوین نیروگا‌های بادی با ظرفیت ۱۰۲ مگاوات و در زنجان نیروگا‌های خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگا وات وجود دارد.

الله مرادی از اخذ مجوزوعقد قرارداد راه اندازی ۴ نیروگاه در زنجان با سرمایه گذاری یکهزار و ۲۰۰ میلیون یورو خبر داد و گفت: این نیرو گاه‌ها به طور متوسط در زمان احداث ۳۰۰ نفر و در زمان بهره برداری ۱۲۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در زمان پیش از انقلاب مصرف برق زنجان تنها ۶۰ مگاوات بود افزود: در حال حاضر استان‌های زنجان و قزوین مجموعا ۱۴۰۰ مگاوایت مصرف برق دارند که این خود نشان دهنده افزایش پست ها، تعداد خطوط انتقال و تعداد خطوط فشار فوق توزیع و... است.

نیروگاه ترکیبی سیکل سلطانیه

علی عسگری قانم مقام مدیر عامل شرکت پرشیان فولاد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت:نیروگاه سلطانیه بزرگترین نیروگاه استان در تیر ماه سال گذشته با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه به این شرکت واگذارشد .
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور
 

وی افزود:این نیروگاه از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۶۸ مگاوات است که شامل ۴ واحد گازی و ظرفیت فعلی تولید این نیروگاه ۶۴۸ مگاوات است.

علی عسگری تعداد ۱۱۸ نفردراین نیروگاه شاغل هستند گفت::تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت، برق از این نیروگاه تولید و به شبکه برق سراسری منتقل شده است.

نبض برق کشور در زنجان می‌تپد

موسوی قائم مقام مدیرعامل شرکت کابل کمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: این شرکت از تولید کننده‌های برتر به لحاظ کمی و کیفی در سطح کشور است.
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور

موسوی با اشاره به اینکه در این کارخانه حدود ۲۰۰ نوع محصول تولید می‌شود افزود:محصولات این شرکت شامل سیم و کابل‌های برق، مخابرات، صنایع سنگین نفت و گاز، همچنین تنها تولید کننده سیم‌های لاکی سایز ریز در کشور وخاورمیانه است.

وی همچنین افزود: این شرکت جزو معدود شرکت‌های است که کابل‌های ضد حریق تولید می‌کند که بیشتردر آپارتمان‌ها و بیمارستان‌ها و مکان‌های حساس کاربرد دارد.

محصولات این کارخانه علاوه براینکه نیاز کشور را تامین می‌کند بلکه به کشور‌های عراق، افغانستان و ترکیه صادر می‌شود.

قائم مقام مدیر شرکت تولید کننده سیم و کابل  ارزش تولیدات این کارخانه را سالانه ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن عضو گروه بزرگ ایران ترانسفو و تولید کننده انواع ترانسفورماتور‌های توزیع روغنی که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را شروع کرده و توانسته با تکیه بر دانش روز دنیا و ماشین آلات وتجهیزات مدرن و نیروی متخصص کار آزموده جایگاه برجسته‌ای در بازار‌های داخــلی و خارجی به خود اختصاص دهد.


پاشایی قائم مقام مدیر عامل شرکت ترانسفورماتور کوشکن در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با بیان اینکه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند گفت: پروژه فوق توزیع نیز با اشتغالزایی ۱۲۰ نفر اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور
پاشایی عمده محصولات این شرکت را شامل انواع ترانسفورماتور‌های توزیع روغنی کم تلفات،  زمین، دو ولتاژی و ترانسفورماتور‌های با طراحی ویـــژه بر شمرد.

وی ادامه داد:تا سال ۹۳ -۹۴ میزان صادرات این شرکت به ۱۰ میلیون دلار رسیده بود که به سبب مشکلات منطقه قطع شده بود که با بهتر شدن شرایط دوباره صادرات از سرگرفته می‌شود.
 
قربانی مدیر تولید این شرکت نیز درگفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت: محصولات تولیدی این شرکت در صنعت نفت ،گاز ،پتروشیمی،و برق مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی با بیان اینکه صادرات این شرکت  با بهتر شدن شرایط منطقه دوباره از سر گرفته  شده گفت: عمده محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان ،عراق و سریلانکا صادر می شود.
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور
 

مدیر عامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: این شرکت تولید کننده انواع سیم‌های افشان، مفتولی و مخابراتی است.

به گفته یوسفی اصل محصول تولیدی این شرکت به کشور‌های افغانستان، عراق، گرجستان و کنیا صادر می‌شود و در استان‌های کشور از سوی نمایندگان شرکت به فروش می‌رسد.
 
 
وی ادامه داد:این شرکت محصولات تولیدی خود را به لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی عرضه می‌کند.
 
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور

زنجان یکی از قطب‌های صنعت برق کشور است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه صنعت برق و الکترونیک صنعتی غیر آلاینده و پاک محسوب می‌شود گفت: این صنعت به دلیل اشتغالزایی بالا و سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع مورد توجه بیشتر استان‌های کشور است.

فغفوری با اشاره به وجود پتانسیل‌های بالای استان در این بخش گفت: حدود ۷۰ درصد تجهیزات سنگین حوزه صنعت برق دراستان زنجان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: وجود کارخانجاتی همچون ایران‌ترانسفور  که به عنوان تولیدکننده پیشرو در خاورمیانه با تولید محصولات متنوع  و  بخش وسیعی از ترانسفورماتور‌های کوچک توزیع تا ترانسفورماتور‌های بزرگ قدرت، زنجان را در بخش صنعت برق  توانمند کرده است.
 
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور
 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: شرکت پارس سوئیچ نیز با تولید انواع سوئیچ‌ها و دارا بودن آخرین فناوری تولید سکسیونرقوی و کلید‌های فوق قدرت از جمله شرکت‌های بسیار قوی و توانمند در حوزه صنعت برق کشور است.

وی افزود: استان زنجان همچنین به سبب دارابودن کارخانجات بسیار بزرگ در حوزه تولید سیم و کابل تخصصی و فشار قوی در این زمینه رتبه یک کشور را دارا می‌باشد.

احداث شهرک صنعتی تخصصی برق، الکترونیک و IT در زنجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت:احداث شهرک تخصصی برق، در زنجان به دنبال عملیاتی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری در زمینه تبدیل شدن زنجان به قطب برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند مسیر تازه‏‌ای را درحوزه‎ برق برای استان بگشاید.

فغفوری ادامه داد: این شهرک تخصصی در ۱۷ کیلومتری اتوبان زنجان – ابهر واقع شده است و اکنون واگذاری زمین دراین شهرک آغاز شده است.
استان زنجان،پیشرو در صنعت برق کشور
 
در پایان می توان گفت، ایجاد شهرک تخصصی برق و الکترونیک برای ساماندهی و توسعه فعالیت تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه ضروری است و نه تنها می‏‌تواند گام بزرگی در رشد اشتغال  و رفع بیکاری جوانان استان  باشد  بلکه مسیر زنجان را در راه رسیدن به قله موفقیت دراین حوزه  هموارتر می کند. 
 
گزارشی از زهرا نصیری
 
انتهای پیام/ن
 
 
 

زنجان یکی از قطب های مهم صنعت  برق کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
یاشاسین زنجان