پتروشیمی شازند نماد توانایی ملی

مجتمع پتروشیمی شازند یکی از طرح‌های زیربنایی و مهم کشور و نماد توانایی ملی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  مجتمع پتروشیمی شازند یکی از طرح‌های زیربنایی و مهم کشور است که در راستای سیاست‌های کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید و فاز اول آن در مدار تولید قرار گرفت.

ابراهیم ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: شرکت پتروشیمی شازند تاکنون در ۳ مرحله طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کرده که هم اکنون با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول میانی و نهایی درحال بهره برداری است.

طرح و توسعه این مجتمع از سال ۱۳۷۹ همزمان با تکمیل واحدها، با هدف افزایش ظرفیت به تصویب رسید که فاز اول آن در مهرماه سال ۱۳۸۴ اجرا شد و عملیات اجرایی فاز دوم هم در تابستان سال ۱۳۸۶ به انجام رسید.

پتروشیمی شازند نماد توانایی ملی

اشتغال به کار ۴ هزار جوان ایرانی در پتروشیمی شازند

در پتروشیمی صنعت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پلیمری و مواد شیمیایی کشور با ۴ ناحیه و واحد‌های پلیمری و شیمیایی است فرصت‌های کاری بسیاری برای جوانان ایجاد شده است به گونه‌ای که ۴ هزار نیرو به صورت مستقیم در این واحد مشغول هستند.

سجاد مرادی که تکنسین اتاق کنترل و یکی از ۴ هزار نیرویی است که دانش خود را در این شرکت به کار گرفته می‌گوید: ۳ سال است که در قسمت اتاق کنترل شرکت پتروشیمی مشغول فعالیت هستم و استفاده از تجربیات متخصصان داخلی در این صنعت پر رونق سبب پیشرفت این مجموعه شده است.

پتروشیمی شازند نماد توانایی ملی

همراهی صنعت و دانشگاه داخلی وکمک قابل ملاحظه به خود کفایی کشور

اما همراهی صنایع و دانشگاه‌ها مهمترین عامل پیشرفت است و با این همکاری پتروشیمی شازند در بحث خودکفایی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

کورش نیک اندام رئیس واحد هوا و سوخت پتروشیمی شازند نیز در گفتگو  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت: در کشورمان نخبگان و افراد تحصیل کرده زیاد داریم و وقتی این افراد با صنعت هماهنگ شوند ایجاد صنعت پویا و پیشرفته‌ای می‌کنند که ما نیازمان به کشور‌های دیگر کمتر شود.

این قضیه بر کسی پوشیده نیست که صنعت از عامل‌های پیشرفت هر کشوری هست و پتروشیمی شازند با ۱۷ واحد فرآیندی مواد اولیه بخش‌های شیمیایی و پلیمری و بهداشتی کشور را تامین می‌کند.

حسین عسگری رئیس بهره برداری ناحیه سرویس‌های مجازی در این باره گفت: تولیدات پتروشیمی شازند بالغ بر ۵۰ میلیون تن در سال است که علاوه بر برتامین بازار داخلی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال صادرات دارد.

پتروشیمی شازند نماد توانایی ملی

صنعت عظیم پتروشیمی شازند یک برگ از هزاران صنعت در استان مرکزی

پتروشیمی شازند تنها یکی از صنایع فعال استان مرکزی که در ۴۰ سال گذشته است که راه اندازی شده و موجب شکوفایی صنعت کشور و بروز توانایی‌های بومی ایران زمین شده است.

حاجی پور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ گفت: استان مرکزی با دارا بودن بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی از توسعه یافتگی در رتبه‌ی چهارم کشور قرار دارد و در سال ۹۶ رتبه اول گواهی و پروانه تحقیق و توسعه کشور را کسب کرده است.

توسعه‌ای که در ۹ ماه‌ ابتدای امسال بالغ بر هفتصد و ۷ میلیون دلار صادرات را در پی داشته  است.

حاجی پور امیدوار است با توجه به مدت زمانی که تا پایان سال باقی مانده بتوانند حجم صادرات صنعت از استان مرکزی به مرز یک میلیارد دلار برسانند.

 اما این ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی فعال در استان مرکزی نیاز به حمایت بیشتری در جهت توسعه‌ فعالیت ها  و تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال دارند که این امر مسئولیت و لزوم تلاش مسئولان را بیشتر می کند.

پتروشیمی شازند نماد توانایی ملی

 

انتهای پیام / ج

 

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
من در کل طرح توسعه ها مشغول بکار بودم ولی متاسفانه در حال حاضر بیکارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
من در کل طرح توسعه ها مشغول بکار بودم ولی متاسفانه در حال حاضر بیکارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
ساخت پتروشیمی و حفرچاه های آب عمیق برای این صنعت =خشک شدن زمین های کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
لرستانی
۱۱:۰۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
این پتروشیمی مطالعاتش برای اجرا در استان لرستان انجام شده بود و قرار بود در لرستان ساخته شود ولی متاسفانه با رابطه بازی و اجحاف در حق مردم مظلوم لرستان به استان مرکزی برده شد و باعث تشدید بیکاری و افزایش محرومیت در لرستان شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
خصوصی سازی پالایشگاه امام خمینی شازند انجام شود