رشد چهار برابری مصرف قلیان در بین بانوان یزدی

مدیر گروه بیماری غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزدگفت: ۲۸ درصد مردان و دو درصد بانوان یزدی دخانیات مصرف می‌کنند که با رشد چهاربرابری مصرف قلیان در بین بانوان یزدی روبروهستیم.

صادقیان مدیر گروه بیماری غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت:مهم‌ترین عامل خطر بیماری مزمن تنفسی یا بیماری انسداد ریه مصرف دخانیات است، تماس‌های شغلی مانند کسانی که در معادن کار می‌کنند، آلودگی هوا در شهر‌ها و آلودگی هوا در منزل هم می‌تواند ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی را افزایش دهد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین علل بیماری مزمن تنفسی تماس غیرفعال با دود سیگار و قلیان است که به آن دود دست‌دوم گفته می‌شود؛ یعنی افرادی که با فرد قلیانی و یا سیگاری زندگی می‌کنند و دود و بوی موادسمی ناشی از استعمال قلیان و سیگار سایرین را استنشاق و تنفس می‌کنند در معرض خطر ویژه هستند.

صادقیان تصریح کرد:دودی که اطراف افراد قلیانی در پارک‌هاست آلایندگی این دود حدود ۵۰ هزار برابر آلوده‌ترین شهر‌های دنیا است که قرار گرفتن در معرض این دود در فضا‌های عمومی علاوه بر ترویج مصرف دخانیات و قلیان، شانس بسیاری از بیماری‌های خطرناک را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ تا سال ۸۹، ۳/۳ تا ۳/۴ مرگ‌های استان یزد به علت مرگ‌های مزمن تنفسی بوده است و در سال ۹۰ این عدد به ۳/۹ درصد رسیده است.

گفتنی است؛ استان یزد جزء یکی از هفت استان اول کشور است که مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی در آن افزایش داشته است که ۲۸ درصد مردان و دو درصد بانوان یزدی دخانیات مصرف می‌کنند.


انتهای پیام/ ا

یزد یکی ازهفت استان اول کشور در بروز مرگ‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار