آخوندی در گفتگوی ویژه خبری:

تمام مسیرها و جاده‌های شریانی بازگشایی شده است/باید به سوی شهرسازی ریل پایه پیش برویم

وزیر راه و شهر سازی گفت: تمام مسیرها و جاده‌های شریانی بازگشایی شده و به تدریج عادی می‌شوند.

تمام مسیرها و جاده‌های شریانی بازگشایی شده است/باید به سوی شهرسازی ریل پایه پیش برویمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری 9 بهمن ماه اظهار کرد: تمام مسیرها و جاده‌های شریانی بازگشایی شده و به تدریج عادی می‌شوند.

وزیر راه و شهر سازی افزود: پروازها در فرودگاه امام به حالت عادی برگشته البته عادی شدن کامل فرودگاه زمان‌بر است.

وی  تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم از فضای بیشتری استفاده کنیم ممنوعیت پرواز از ۱۲ شب تا ۵ صبح را در فرودگاه مهرآباد لغو کرده ایم تا کمبود پروازها جبران شود.

 آخوندی گفت:  با توجه به درجه حرارت هوا از ابتدا اعلام آمادگی کردیم و کلیه توان خود را به کار گرفتیم، اما قبول داریم که نتوانستیم مشکلات را حل کنیم و مردم و در راه ماندگان با سختی بسیاری مواجه شدند.

وزیر راه و شهر سازی بیان کرد: ما به آنها اطمینان خاطر می دهیم که با تلاش بسیار وارد عمل شدیم و آنچه در توان داشتیم به کار گرفتیم. حجم برف به ما امکان این را نمی داد که زودتر به هدف برسیم و سرما در توان بالای ما غلبه می‌کرد.

 وی ادامه داد: علت لغو پروازها این بود که خلبان امکان دید نداشت. برای پرواز ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر و برای نشست به ۸۰۰ متر دید نیاز است. در مهرآباد نیز وضعیت به گونه ای بود که زاویه دید خلبان تنها ۳۰۰ متر بود.

آخوندی خاطر نشان کرد: در بحث مدیریت شهری مبحثی به نام تاب‌آوری وجود دارد و به این معناست که یک شهر چقدر می‌توانند در برابر حوادث طبیعی تا بیاورد. به عنوان مثال چندی پیش زلزله خفیف آمد و  جمعیت میلیونی که به خیابان آمده بود باعث بروز مشکلاتی شدند.

وی اضافه کرد: تاب آوری متغیر های زیادی دارد و ما نباید مردم را نگران کنیم. به رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنم اعتماد و امنیت را برای مردم به ارمغان بیاورند و مواردی که لازم است پیگیری کنند.

وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: ساختار شهر تهران در برف اخیر نشان داد که این کلان‌شهر تمام توانش به جاده منحصر است لذا ما باید به دنبال شهرسازی ریل پایه برویم و حمل و نقل ریلی باید جایگزین شود.

وی افزود: تاب آوری کلان شهرهای ما بسیار محدود است. اگر بخواهیم این امر را ریشه یابی کنیم باید شبکه های ریلی منسجمی برای شهر های بزرگ تعبیه کنیم.

آخوندی با اشاره به مالیات ۵ درصدی که توسط سازمان نظام مهندسی از مردم دریافت می‌شود، ادامه داد: دریافت این مبلغ به دلیل حقوق مهندسان است که نهایتا ۵ درصد از جیب مردم کسر می‌شود و این امر به دلیل آن است که آیین نامه در ابتدا مبنای درستی نداشت لذا بنده این ابلاغیه را خلع کردم.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای به دست آمده تا این لحظه نظام مهندسی تا پایان سال ۱۳۹۵ ،۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته که بخشی از آن به عنوان سرمایه گذاری کوتاه مدت استفاده شده و نظام مهندسی ۷۲ میلیارد تومان سود از این پول به دست آورده و همچنین حدود ۷۸۰ میلیارد تومان نیز باید به مهندسان پرداخت شود، لذا ۷۳۳ میلیارد تومان در نظام مهندسی باقی می‌ماند و بنده با اینکه چرا این مبلغ باید از مردم دریافت شود مشکل دارم.

وزیر راه و شهر سازی بیان کرد:، سازمان نظام مهندسی باید مستقل باشد، چرا که این سازمان خود اتکا بوده و بر اساس آرای مهندسان شکل می‌گیرد و بنده با تمامی اشخاصی که در این راستا صحبت می‌کنند موافقت کامل دارم.

وی تاکید کرد: ما نیز در جهت تحقق خود اتکایی نظام مهندسی گام برداشته ایم و دریافت پول از مردم با خود اتکایی این سازمان مغایرت دارد و دولت نباید مردم را مکلف کند که بابت انجام فعالیت‌های مهندسی ۵ درصد بپردازند.

آخوندی اذعان کرد: طبق ماده ۳۷ قانون هزینه های فعالیت‌های آموزشی این سازمان باید از محل حق عضویت اعضا و کمک های دولت برداشته شود بنابراین مردم مکلف به پرداخت مالیات به نظام مهندسی نیستند چرا که با پرداخت مردم در دو راستا ضرر می‌کنند. اول اینکه هم پول می پردازند و هم حق انتخاب مهندس را ندارند و دوم اینکه سازمان مهندسی برای مردم تعیین تکلیف می کند که چه مهندسی انتخاب کنند و این امر به این معناست که کیفیت و منافع مصرف کننده زیر سوال می‌رود.

آخوندی تصریح کرد: بدیهی است که با اقدام سازمان مهندسی مبنی بر دریافت ۵ درصد مالیات بابت انجام فعالیت های مهندسی از مردم حیثیت مهندسان زیر سوال می‌رود و دقیقاً همین امر است که پدیده ی امضا فروشی را به وجود آورده است.

وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: وظیفه نظام مهندسی این است که به وضع قواعد بپردازند، اما نمی توانند جانشین دولت شود.

وی ادامه داد: شهرداری مسئول کنترل ساختمان هاست. حال این سوال به وجود می‌آید  آیا شهرداری می‌تواند مسئولیت خود را به نظام مهندسی بسپارد؟  باید به این سوال اینگونه پاسخ داد که طبق قانون چنین امری امکانپذیر نیست.

آخوندی تاکید کرد: تعارض منافع یکی از مشکلاتی است که اکنون وجود دارد. به عنوان مثال اگر نظام مهندسی بخواهد از طرف شهرداری به کنترل بپردازد تعارض منافع و در نتیجه فساد پدید خواهد آمد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بنده در طی دوران وزارت خود کار مهمی انجام داده ام و توانستم آیین نامه کنترل ساختمان را تهیه کنم. این کار بسیار سخت است چرا که بیش از هزار شهرداری، چهارصد هزار مهندس و میلیون‌ها خانوار با این مسئله درگیر هستند و این کار باید با هماهنگی شهرداری، نظام مهندسی و مردم صورت می گرفت.

آخوندی افزود: بنده در سال ۹۵ پیش نویس این آیین نامه را تقدیم کردم و اکنون ۲۲ ماه از آن می‌گذرد. در این مدت پیش نویس و پیگیری مراحل آن را به عهده داشته ام. در انتخابات هیئت مدیره نیز قانون منع تعارض را ابلاغ کردم.

وی ادامه داد: بنده آیین نامه کنترل ساختمان را نوشته ام و اکنون این حاشیه وجود آمده که چرا این امر انقدر طول کشیده است، نباید تصور کرد که چون من وزیر راه هستم می توانم به سرعت تغییر ایجاد کنم.

آخوندی افزود: در تمام دنیا اقتصاد سالم بر مبنای اخلاق عمومی قرار دارد به این معنا که هیچ کس نباید منافع متعارض داشته باشد لذا اگر کسی چنین کاری کرد باید حس کند که عملی غیر اخلاقی انجام داده است. یکی از عمده‌ترین ریشه‌های فساد تعارض منافع است و اکنون نیز این پدیده مخرب بر بسیاری از شاکله های کشور سایه افکنده است.

وی اظهار کرد: در قانون مبحثی وجود دارد که مهندسان را مکلف به اجرای اصول اخلاقی می کند. از سال ۷۵ تا ۹۴ برای این ماده قانونی آیین‌نامه‌ای نوشته نشده اما ما توانستیم در سال ۹۴ برای آن آیین نامه ای را تصویب کنیم و در آن ۵ اصل به عنوان اخلاق حرفه ای مهندسی درج شده است.

آخوندی بیان کرد: مفاد این آیین‌نامه به گونه‌ای بود که مهندس باید از انجام مسائلی که زمینه پدید آمدن منافع متعارض را به وجود می آورد پرهیز کند و انتظار داشتم که نظام مهندسی در این راستا تلاش کند اما اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان ناکافی است‌.

وی  ادامه داد: تاریخ اجرای آیین نامه ضد مناقع متعارض از ابتدای سال ۹۷ آغاز می‌شود و اعلام کرده ایم که مهندسان نباید درگیر چندین پروژه باشند چرا که اگر فردی همزمان در دو شغل فعال باشد فساد رخ میدهد.

وزیر راه تاکید کرد:افرادی که کارمند دولت هستند در واقع زمان خود را به دولت فروخته اند و نباید در چند جا به فعالیت بپردازند. اگر پدیده منافع متعارض از بین برود اشتغال رشد می‌کند و اقتصاد شکوفا خواهد شد.

آخوندی ادامه داد: ما توانسته ایم جایگاه نظام مهندسی را تقویت کنیم و هر عمل مهندسی باید توسط شخص مهندس صورت گیرد.  با ارتقای حیثیت مهندس و اثبات مقید بودن آنها سعی داریم تا واسطه بودن نظام مهندسی را از بین ببریم.

وی با اشاره به شرایط تسهیلات مسکن افزود: تلاش کردم متقاضیان را از طریق حساب ویژه سپرده تقویت کنم که این امر جواب داد و اکنون یک زوج می‌تواند تسهیلات ۱۶۰ میلیونی برای خانه های ۵۰ الی ۸۰ متر بگیرد.

وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد: بیش از ۲/۵میلیون خانه خالی در شهر وجود دارد و بخشی از مسکن مهر ها به عنوان خانه دوم خریداری شده اند. به دلیل اینکه عرضه مازاد وجود دارد تورم مسکن از یک حدی بالاتر نخواهد رفت.

 انتهای پیام/

برچسب ها: آخوندی ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار