محمدی گلپایگانی در همایش قدس پایتخت صلح ادیان؛

ترامپ نشان داد که حمایت آمریکا از قوانین بین‌المللی، فقط ژست سیاسی است

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: دولتمردان آمریکا در همراهی با رژیم اشغالگر قدس هیچ اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارند.

ترامپ نشان داد که حمایت آمریکا از قوانین بین‌المللی، فقط ژست سیاسی استبه گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در همایش "قدس، پایتخت صلح ادیان" که صبح امروز چهارشنبه 11 بهمن ماه در سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: همزمان با سالگرد قرارداد ننگین بالفور که موجب پیدایش رژیم صهیونیستی شد، امروز شاهد بالفوری جدید با اقدام رئیس جمهور آمریکا در رابطه با قدس هستیم.

وی با بیان اینکه تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف از روی درماندگی در منطقه غرب آسیا به خاطر شکست‌های متعدد در سوریه و عراق بود، گفت: باید این نکته را بگویم که این تصمیم نشان دهنده عمق دشمنی استکبار جهانی با ادیان الهی است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: تصمیم ترامپ تجاوز آشکار به هویت قدس و ارزش‌های دینی ادیان الهی به ویژه مسلمانان است؛ این اقدام نابخردانه از سوی تمامی پیروان ادیان مختلف محکوم است.

وی با بیان اینکه تصمیم ترامپ نشان داد که حمایت ایالات متحده آمریکا از قوانین بین‌المللی فقط ژست سیاسی است، افزود: دولتمردان آمریکا در همراهی با رژیم اشغالگر قدس هیچ اعتقادی به قوانین و ساختارهای بین‌المللی ندارند؛ این قوانین تا زمانی مورد حمایت واشنگتن قرار می‌گیرد که مدافع منافع نامشروع آنها باشد، در غیر این صورت مانند خروج آمریکا از یونسکو به خاطر محکومیت اسرائیل با این قوانین رفتار خواهد شد.

محمدی گلپایگانی با بیان اینکه امروز شاهد سه رویکرد در جامعه بشری هستیم، گفت: اولین رویکرد؛ رویکرد مبتنی بر تفسیر و برداشت افراط‌گرایانه و خشونت‌زا از دین است؛ ما امروز شاهد وجود انسان‌هایی مقدس‌نما هستیم که از بیماری خود برتربینی دینی رنج می‌برند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: با این رویکرد، گروه‌هایی نظیر گروه تروریستی داعش با جهل دینی خود به جنگ با عقل و خرد برخاسته و جهانی را ویران می‌کنند و فجایعی با سوءاستفاده از نام دین مرتکب می‌شوند.

وی رویکرد دوم را؛ رویکرد مبتنی بر خود برتربینی سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: امروز شاهد این هستیم که افرادی در کسوت دولتمردان کشورهای به ظاهر متمدن با این رویکرد به جایگاه استکباری رسیده و خواهان سلطه بر جهان هستند؛ رویکرد سلطه‌طلبانه این دولتمردان باعث شده آنچه که حصول ثابت تصور می‌شود صرفا منافع آنها باشد و در نتیجه سایر اصول انسانی تا زمانی اعتبار دارد که در خدمت منافع آنها باشد، در غیر این صورت به راحتی آنها را پایمال می‌کنند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: این مدعیان حقوق بشر در زمانی که ظلم و جنایت علیه مردم بی‌گناه یمن، سوریه، عراق، فلسطین و میانمار صورت می‌گرفت حتی حرفی نزدن،د بلکه از ناقضان حقوق بشر حمایت کردند.

وی با بیان اینکه آمریکا بر خلاف اصول انسانی و قوانین بین‌الملل به دنبال سلطه بر کشورهاست، گفت: ایالات متحده بر خلاف روابط حسنه‌ای که با اکثر کشورهای عربی و اسلامی دارد، با حمایت تاکتیکی از گروه‌های تکفیری و تروریستی خسارات جبران ناپذیری به صلح جهانی وارد کرده است و با حمایت همه جانبه خود از اسرائیل زمینه فراگیر شدن ظلم و جنایت این رژیم را فراهم می‌کند.

محمدی گلپایگانی تصریح کرد:‌ مطرح کردن موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس برای این است که ایالات متحده بار دیگر بر حمایت خود از رژیم صهیونیستی تاکید کند؛ این کشور ثابت کرد بر خلاف خوش باوری برخی حکام اسلامی، اعتقادی به صلح و حقوق مردم فلسطین ندارد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری رویکرد سوم را مبتنی بر تعامل و همزیستی ابنای بشر عنوان کرد و افزود: طیف گسترده‌ای از ملت‌ها و دولت‌های آزاد و رهبران ادیان مختلف در تلاش برای رفع ظلم و جنایت سازمان یافته و استقرار صلح در جهان هستند؛ رویکرد صلح آمیز این دولت‌ها و رهبران مبتنی بر اصل مهم بشری و الهی است.

وی آموز‌ه‌هایی چون عدالت، بخشش، صلح، نوع‌دوستی و زندگی مسالمت آمیز را از انواع ابنای بشر عنوان کرد و ادامه داد: بشر زمانی وارد جنگ و درگیری می‌شود که باب گفت‌وگوها بسته شده و افراد و گروه‌ها تصور کنند حرفی برای گفتن ندارند؛ در اندیشه افرادی که این رویکرد را دارند ترویج گفت‌وگوهای سازنده بین ابنای بشر بهترین سیاست برای کاهش درگیری‌هاست.

محمدی گلپایگانی ادامه داد: اندیشه این گروه همواره در طول تاریخ بر زندگی انسان‌ها تأثیرگذار است و در معادلات نظام بین‌الملل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مطمئنا در آینده نقش پررنگ‌تری در ابعاد مختلف روابط بین الملل خواهند داشت.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری بیت‌المقدس را مهد سه دین بزرگ الهی دانست و گفت: نام شهر بیت المقدس همواره با صفات قدس و مقدسات همراه بوده؛ این شهر باستانی از آغاز شهر صلح و سلام بوده و قدمگاه انبیای الهی است و بناهای تاریخی به جا مانده در آن حکایت از پیشینه  و هویت این شهر نزد تمامی ادیان دارد.

وی جنبه دیگر اهمیت بیت المقدس برای مسلمانان را معراج پیامبر عنوان و تصریح کرد: تمام آیات قرآنی به نحوی با سرزمین فلسطین ارتباط دارند و در به کار بردن نام آن از دو وصف قداست و مبارک یاد می‌کنند، یعنی این سرزمین هم مبارک است و هم قداست دارد.

محمدی گلپایگانی با اشاره به اینکه در سوره‌های مبارکه بقره، قصص، اعراف، یونس و اسرا از فلسطین یاد شده، گفت: خداوند متعال در سوره انبیا می‌فرماید ما آنها را به سرزمینی بردیم که آن را برای جهانیان مبارک گرداندیم؛ فلسطین در اکثر آموزه‌های مسیحیت، محل تولد حضرت عیسی و حتی محل تولد حضرت داود یاد شده که نشان از جایگاه والای این سرزمین در بین ادیان الهی دارد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه اسلام بر رویکرد تعامل و همزیستی ابنای بشر مبتنی بر عدالت و کرامت تأکید دارد، گفت: باید حرمت همه انبیای الهی و اماکن متعلق به آنها حفظ شود؛ سرزمین فلسطین و به طور ویژه قدس شریف از جمله همین مناطق است که حفظ قداست و پرهیز از جنگ و خونریزی در آن برای همه پیروان واجب است. بر همه پیروان و ادیان واجب است تا با اتحاد با افرادی که می‌خواهند چنین مناطقی را اشغال نمایند و دولت‌های جعلی را مسلط کنند، مقابله کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: دفاع از سرزمین مقدس فلسطین وظیفه همه پیروان و ادیان الهی است و وعده الهی بر نصرت و پیروزی دین خدا و شکست دشمنان است؛ آگاهی از تاریخ بیت‌المقدس نشان می‌دهد که با وجود همه زخم‌ها، این شهر به زودی از دست صهیونیست‌ها رها خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار