کندری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نخبگان افغانستانی فیلم «شنل» را درست ندیده اند/ قهرمان فیلم من افغانستانی است

کارگردان فیلم سینمایی «شنل» در واکنش به انتقادات نخبگان افغانستانی از این فیلم گفت: در فیلم شنل، قهرمان من شخصیت نیمه افغانی دارد و ضد قهرمان من یک ایرانی است‌

نخبگان افغان فیلم «شنل» را درست ندیده اند/ قهرمان فیلم من افغانستانی است

«حسین کندری»، کارگردان فیلم سینمایی «شنل» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به انتقادات اخیر نخبگان افغانستانی از این فیلم گفت: اگر هر کسی فیلم من را با دقت نگاه می کرد، متوجه می شد که در این فیلم، قهرمان من شخصیت نیمه افغانی دارد و ضد قهرمان من یک ایرانی است‌.

این فیلم ماجرای زنی افغانستانی را روایت می کند که دخترش در ایران زندگی آرامی دارد. دخترش شناسنامه ندارد، زن افغان با مردی ایرانی ازدواج کرده که بعدا می فهمد زن و بچه دارد و با شناسنامه کارگرش او را عقد کرده است. شوهرش در تصادف کشته می شود و فرصت طلبی و اخاذی مرد کارگر شروع می شود.

منتقدین افغانستان بر این باروند که این فیلم شخصیتی از یک شهروند درجه چندمی از یک مهاجر افغانستان را به نمایش گذاشته و روایت تلخی از نگاه جامعه ایرانی به مهاجرین افغانستانی در ایران را رقم زده است.

نحوه نامگذاری شخصیت های داستان، دیالوگ هایی که گاه افغانستان را «جهنم» توصیف کرده و همچنین تناقضاتی زیاد داستان فیلم با قوانین و واقعیت های زندگی مهاجرین در ایران از مواردی است که منتقدین و نخبگان افغانستانی از آن ایراد می گیرند.

«حسین کندری»، کارگردان فیلم سینمایی «شنل» در واکنش به این انتقادات به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آیا در فیلمی که قهرمان من شخصیت نیمه افغانی دارد و ضد قهرمان من یک ایرانی است، من رفتار نژادپرستی دارم؟

حسین کندری اظهار داشت: من خیلی ساده از شما می پرسم وقتی من یک شخصیت ایرانی فیلم را بر علیه یک قهرمان اصلی داستان که اصالت نیمه افغانی دارد و در برابر همکارانی که افغان هستند و باهم کار می کنند شروع به برخورد غیرانسانی می‌کند، آیا موضع من تایید نژاد پرستی بوده و یا تکذیب نژادپرستی؟ ما وقتی برای پروانه ساخت به ارشاد می رویم، اجازه نداریم برای قهرمان فیلم سیگار در نظر بگیریم. فقط ضد قهرمان ها هستند که در فیلم ها می توانند سیگار بکشند. وقتی من شخصیت منفی فیلم ام این کار را انجام می دهد مشخصا افغان ها منظورم نبوده است.

وی در ادامه بیان کرد: من دو شخصیت ایرانی دیگر به نام آیدا و هامون دارم. شما در قصه می بینید که وقتی هامون متوجه می شود نژاد صحرا افغان است. هیچ رفتار بدی نشان نمی دهد و سوء استفاده نمی کند و تنها کسی که این کارها را انجام می دهد، ضد قهرمان داستان است.

کندری افزود: تکذیب کردن نژاد پرستی در فیلم شنل به شدت مشخص است. وقتی یادداشت های نخبگان افغان را می خوانم، متوجه نمی شوم که چرا این دوستان فیلم را درست نگاه نمی کنند؟ وقتی در پایان فیلم خلاف هر آنچه که دوستان مدعی هستند صحرا علیه این تمام مشکلات ایستادگی می کند، قدرت این شخصیت افغان و مهاجر را نشان می دهد.

کارگردان فیلم سینمایی شنل اظهار کرد: من فیلم شنل را بر اساس داستانی واقعی نوشتم و دوستانی که همراه من درباره موضوع اصلی داستان تحقیق کردیم، همه آنها از دوستان افغان بودند و به هیچ کدامشان برنخورده و از فیلم حمایت کردند.

کندری در پایان خاطرنشان کرد: اگر هر کسی فیلم من را با دقت نگاه می کرد، متوجه می شد که من فیلمی علیه ایرانیان ساخته ام و شخصیت اصلی ضد قهرمان من یک ایرانی است. موضع من کاملا مشخص است، من واقعا متوجه نمی شوم، به جای اینکه نخبگان افغان از فیلم ما حمایت کنند، علیه ما می نویسند. البته نقد نخبگان افغان به شخص من نیست.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار