دستاوردهای اقتصادی انقلاب/

توسعه صنعتی ایران، از افزایش مراکز تولیدی تا پیشرفت در صنایع سبک و سنگین

بخش زیادی از حصولِ توسعه پایدار با تحقق اهداف صنعتی محقق می‌شود، روندی که در چهار دهه گذشته با شتاب خیره‌کننده‌ای همراه شده است.

توسعه صنعتی ایران،از افزایش مراکز تولیدی تا پیشرفت در صنایع سبک و سنگینبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید، یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها در سنجش میزان پیشرفت و توسعه کشورها، معطوف به حوزه صنعتی می شود.

با نیم نگاهی به وضعیت کشور در دوران پیش از انقلاب و رشد و توسعه صنعتی حاصل شده در چهار دهه گذشته به عمق دستاوردهای حوزه صنایع (اعم از سبک و سنگین) پی‌خواهیم برد.

افزایش شهرک های صنعتی پس از انقلاب

یکی از ارکان موثر تولید و صنعت در کشور، به فعالیت شهرک‌های صنعتی معطوف می‌شود، شهرک‌هایی که علاوه بر توسعه فرصت های شغلی و ارتقای کمی و کیفی میزان تولید، زمینه استقلال اقتصادی هر چه بیشتر را فراهم می‌سازد.

ساخت چند ده هزار واحد صنعتی در قالب شهرک‌های مذکور، در چهار دهه اخیر، فَرازی از توفیقات حاصل شده و تلاش نظام جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توسعه هر چه بیشتر محسوب می‌شود. شهرک‌ها و واحدهای صنعتی که گاهی با احداث و راه اندازی آنها در مناطق دور افتاده، شرایط اقتصادی متفاوتی را برای شهرها و شهرستان های این مرز و بوم فراهم ساخته است.

اگرچه در سالیان اخیر به دلیل اتخاذ برخی از سیاست‌های غلط و همچنین وجود رکود اقتصادی، شاهد تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور بوده ایم، اما با وجود این واقعیت تلخ، همچنان سطح و تراز توفیقات در این عرصه در مقایسه با دوران رژیم ستم شاهی پهلوی،برجسته و چشمگیر به نظر می‌رسد.

ساخت هواپیماهای سبک و سنگین،کشتی، ارتقای ضریب تولید فولاد، بتن، سیمان و...به عنوان محصولات پایه، بخشی دیگر از موفقیت های به دست آمده در چهار دهه اخیر است.

طبق گزارش های منتشر شده، در حوزه تولید فولاد، توان کشور از نیم میلیون تن به حدود 40 میلیون تن در سال افزایش یافته است. ارتقای سطح تولید سیمان از سه و نیم میلیون تن به بیش از 80 میلیون تن در سال و همچنین افزایش بیش از ده برابری تولیدات معدنی ، توسعه قابل توجه در صنعت خودروسازی، نمونه هایی از موفقیت‌های کسب شده در سالیان گذشته است.

حصول دستاوردهای سازنده در صنعت پتروشیمی و نفت و حرکت در مسیر استقلال و خودکفایی هر چه بیشتر، بُعدی دیگر از اقدامات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنایع به شمار می‌رود.

اگرچه همچنان شاهد وابستگی اقتصاد کشور به نفت هستیم  و بخش اعظم درآمدهای کشور از محل فروش منابع نفتی حاصل می شود، اما با این اوصاف، استقلال به دست آمده در عرصه نفتی کشور قابل مقایسه با دورن پیش از انقلاب نیست.

به واقع کشورهای قدرتمند جهان و بخصوص آمریکا در طول دوران حاکمیت رژیم پهلوی، حوزه نفتی کشور را به مثابه حیات خلوتی برای خود می‌پنداشتند که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، این وابستگی و دخالت غربی‌ها در صنایع کشور، قطع شد و یکی از دلایل عدم تحمل انقلاب اسلامی و کارشکنی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور، ریشه در هیمن قطع وابستگی‌ها و کوتاه شدن دست کشورهای قدرتمند و استعمارگر جهان از منافع یکسویه در ایران دارد.

اگرچه در حال حاضر، ضریب خودکفایی کشور در صنایع نفتی به 100 درصد نرسیده است، اما افق و چشم انداز پیش رو و جهت پیکان حرکت کشور در عرصه مذکور، موید آینده‌ای درخشان در حوزه مذکور است.

تلاش برای خودکفایی بنزین و قطع وابستگی کشور به بنزین وارداتی و حتی هدفگذاری برای صادرات آن، بخشی از توفیقات حاصل شده در این بخش به شمار می‌رود که با راه اندازی کامل مجموعه ستاره خلیج فارس، محقق خواهد شد.

توسعه در صنعت برق ، گاز و دیگر حوزه های انرژی ، بخش دیگری از موفقیت های به دست آمده محسوب می شود که بخش اعظم آن با تکیه بر نیروی‌های توانمند و نخبه کشور حاصل شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار