معاون مرکز جستجو و نجات دریایی چین:

غواصان چینی نمی توانند وارد عرشه سانچی شوند/تحقیقات تا رسیدن به آگاهی کامل ادامه دارد

جی گوانگ لو گفت:چون امکان ورود غواصان به عرشه سانچی وجود ندارد ،ربات ها در حال بررسی وضعیت آن در اعماق دریا هستند.

 غواصان چینی نمی توانند وارد عرشه سانچی شوند/ربات ها در حال بررسی لاشه نفتکش ایرانی  هستندبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جی گوانگ لو' رییس اداره امور اضطراری وزارت راه و ترابری و معاون مرکز جستجو و نجات دریایی چین شامگاه پنجشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن درباره اقدامات صورت گرفته برای نفتکش غرق شده سانچی اظهار کرد:هم اکنون غواصان چینی نمی توانند وارد عرشه کشتی شوند، زیرا عمق آب 115 متر است و این کار به آسانی امکانپذیر نیست.
 
وی گفت : اعزام غواص به چنین عمقی با توجه به توفان های دریایی و وضعیت خطرناکی که در این عمق از آب وجود دارد غیرممکن است و برای همین فعلا از ربات ها برای بررسی شرایط نفتکش استفاده می شود.
 
 معاون مرکز جستجو و نجات دریایی چین بیان کرد:هر زمان که شرایط مناسب فراهم شود با استفاده از تجهیزات و امکاناتی که در منطقه شانگهای وجود دارد،خیلی فوری غواصان به عمق آب خواهند رفت تا از نزدیک بررسی های لازم را در باره نفتکش انجام دهند.
 
مقام چینی در پاسخ به سوالاتی مربوط به شرایط منطقه ای و ارتباط آن با نفتکش گفت :طبق مقررات متعارف، غواصان تا عمق 60 متری می توانند فعالیت های خود را انجام دهند اما اگر عمق مانند نفتکش سانچی در 115 متری باشد نباید جان آنها را به خطر انداخت بخصوص آنکه در این منطقه به طور دائم توفان های دریایی شکل می گیرد.
 
وی تاکید کرد: این نفتکش بسیار بزرگ است. وزنی در حدود 25 هزار تن دارد ، در عمق زیادی از آب قرار گرفته است و از طرف دیگر هشت روز در آتش  سوخته است.برای همین بسیاری از بخش های آن صدمه دیده است .همه این موارد  نمی گذارد تا کار بررسی و تحقیقات نهایی در باره  سانچی  به راحتی صورت گیرد.

"هو چوان لین" معاون اداره محیط زیست و شیلات دولت چین هم در این نشست  گفت: چین با بهره گیری از ماهواره، کشتی ها ،هواپیماهای خود و هر تجهیزات ضروری دیگر در حال ارزیابی اوضاع آب و هوایی و دریایی منطقه ای است که نفتکش در آن غرق شده است.
 
وی با اشاره به اینکه هنوز لکه های نفتی به طور کامل برطرف نشده است ،افزود: کماکان نفت فوق سبک از این نفتکش نشت می کند اما تصاویر ماهواره ای و بررسی های کشتی های چین نشان می دهد که 15 روز قبل، لکه ای به وسعت 60 کیلومتر مربع این منطقه را فرا گرفته بود که حالا به نصف کاهش یافته است.
 
مقام های چین در این نشست خبری بیان کردند :بیش از 350 نمونه از آب دریا تاکنون به آزمایشگاه های مختلف فرستاده شده است .به  احتمال زیاد نمونه برداری از آب دریا برای نتیجه گیری قطعی درباره لکه های نفتی ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر کشتی های چین ماموریت نظارت بر محیط زیست دریایی را دنبال خواهند کرد.
 
آنها افزودند: چین در مسایلی از این قبیل هرگز کوتاهی نمی کند در سال 2017 میلادی این کشور توانست بیش از دو هزار عملیات جستجو و نجات انجام دهد برای این منظور از صدها کشتی و دهها هواپیما استفاده کرده و تصاویر ماهواره ای را نیز مورد بررسی دقیق قرار داده است.
 
آنها تاکید کردند: در مورد نفتکش سانچی از هیچ تلاشی دریغ نشده است و تا رسیدن به آگاهی کامل در باره نفتکش و وضعیت دریانوردان ایرانی این تحقیقات و عملیات ادامه خواهد یافت.

گفتنی است؛16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در 200 مایلی شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.پس از این واقعه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تاکید رییس جمهور، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد.

اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند و تیم امداد و نجات 4 نفره چین توانست در مدت نیم ساعت ورود به کشتی، دو پیکر و همچنین جعبه سیاه کشتی را پیدا کنند.

در نهایت 24 دی نفتکش سانچی غرق شد و اسامی خدمه کشتی نیز به عنوان جان باختگان اعلام شد.

بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.

انتهای پیام/

ربات ها در حال بررسی وضعیت آن در اعماق دریا هستند

برچسب ها: وزارت نفت ، سانچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار