ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا، کره جنوبی را به سمت توسعه نمونه‌های داخلی سوق می‌دهد

کره جنوبی به دنبال آزمایش ناموفق اخیر سامانه دفاع موشکی آمریکا در جزایر هاوایی و ناتوانی از رهگیری یک موشک، احتمالا به دنبال تقویت توانمندی‌های داخلی موشکی خود خواهد رفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کره جنوبی از متحدان کلیدی آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوس آرام که امنیت ملی آن به حمایت نظامی آمریکا وابسته است به دنبال آزمایش ناموفق اخیر سامانه دفاع موشکی آمریکا در جزایر هاوایی و ناتوانی از رهگیری یک موشک، احتمالا به دنبال تقویت توانمندی‌های داخلی موشکی خود خواهد رفت.

کره جنوبی به دنبال افزایش شدید تنش‌ها در شبه جزیره کره و به دنبال پیشرفت سریع برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و آزمایش‌های مکرر هسته‌ای و موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ و با وجود مخالفت شدید چین و روسیه، اقدام به تکمیل مراحل استقرار و عملیاتی سازی سامانه ضدموشکی تاد (THAAD) در خاک خود کرد.

ارتش آمریکا در چند سال گذشته چندین آزمایش با هدف نشان دادن توانایی‌ها و کارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی خود انجام داده است. در جریان آخرین نمونه از این آزمایش‌ها در روز چهارشنبه، آزمایش سامانه دفاع موشکی ضدبالستیک آمریکا شکست خورد و دانا وایت سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در روز پنجشنبه ناکامی این آزمایش موشکی را تایید کرد.

کره جنوبی نیز همانند گوام و هاوایی که کره شمالی تهدید کرد آن‌ها را هدف موشک‌های هسته‌ای بالستیک بین قاره‌ای خود قرار می‌دهد، به علت مجاورت جغرافیایی در تیررس موشک‌های پیونگ یانگ قرار دارد. شکست آزمایش موشکی اخیر آمریکا این سوال را در میان کارشناسان کره جنوبی ایجاد کرده است که آیا سئول باید به طور مستقل به دنبال توسعه سامانه‌های موشکی با قابلیت‌های بیشتر و حتی توسعه زرادخانه هسته‌ای باشد یا خیر؟

سو یول استاد مهندسی هسته‌ای در دانشگاه ملی سئول گفت: «من همیشه درباره امکان هدف قرار دادن موشکی که به سوی شما می‌آید مردد بوده ام و فکر نمی‌کنم این باید آخرین گزینه باشد. ما باید احتمالا تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا را دوباره در کره جنوبی مستقر کنیم. اگر این هم کافی نباشد در آن صورت باید به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای خودمان ظرف یک تا دو سال باشیم. من معتقدم توسعه برنامه هسته‌ای داخلی عملی‌تر و به صرفه‌تر است.»

سامانه دفاع موشکی دریایی آجیس Aegis که در آزمایش موشکی اخیر شکست خورد و نتوانست موشک مهاجم را هدف قرار دهد در حقیقت نمونه دریایی سامانه تاد است.

با این حال این کارشناس کره‌ای همچنان درباره کارآمدی هر دو سامانه دفاع موشکی آمریکا مردد است: «من معتقدم سامانه تاد به مراتب بدتر است چرا که برد و میدان پوشش آن به مراتب کمتر از سامانه‌ای است که چند روز قبل در آزمایش شکست خورد. من فکر نمی‌کنم افراد زیادی در کره جنوبی موافق استقرار تاد باشند. من فکر می‌کنم خیلی روی این سامانه آمریکایی حساب کرده ایم و ممکن است در آینده کار نکند. هرچند فکر نمی‌کنم داشتن این سامانه ضرری داشته باشد، اما سودی هم ندارد.»

وی گفت: سامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکایی تا کنون نتوانسته اند ضریب موفقیت بالایی در هدف قرار دادن اهداف خود کسب کنند.

انتهای پیام/

توجه به توان داخلی کره جنوبی در پی شکست آزمایش سامانه‌های آمریکایی

برچسب ها: آمریکا ، کره شمالی ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار