رئیس سازمان فضایی ایران مطرح کرد؛

چرخه کامل فناوری بومی؛ دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضایی/ پروانه اپراتور ماهواره‌ای تدوین شد

براری گفت: ایران جزو معدود کشور‌هایی است که دارای چرخه کامل فناوری بومی در حوزه فضاست.

چرخه کامل فناوری بومی؛ دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضایی/ پروانه اپراتور ماهواره‌ای تدوین شدبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است، با اشاره به این موضوع که دهه فجر تحولی در عرصه حاکمیتی و سیاسی کشور است، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری برای جوانان و نخبگان کشور یک رویا بود که پس از انقلاب به کمک جوانان ما این پیشرفت‌های عظیم به دست آمد.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه دستاوردها و افتخارات کشور حاصل درک و دوراندیشی تصمیم‌گیران نظام است، گفت: تلاش و همگرایی و تبعیت جوانان و نخبگان کشور از جمله آینده‌نگری‌هایی بوده است که سبب پیشرفت علمی و فناوری کشور شد، این پیشرفت‌ها در خدمت عزت، افتخار و رفاه جامعه ایرانی هستند.

وی با تصریح اینکه صنعت فضایی کشور یکی از بزرگترین و مهم‌ترین تجلی‌گاه‌های پیشرفت علمی کشور است، اظهار کرد: صنعتی که با وجود تمام محدودیت‌ها دستاوردهای برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف اعم از تربیت نخبگان، دستیابی به فناوری‌های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و کاوشگر‌ها و ایجاد زیرساخت‌های بومی پیچیده را در کارنامه خود دارد.

براری خاطر نشان کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضایی جزو معدود کشورهای دارنده چرخه کامل بومی فناوری و به تعبیر مشخص قدرت‌های نوظهور این عرصه است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌تواند یکی از بازیگران جدی و فعال این حوزه در سطح بین‌المللی باشد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از چند هزار نفر از جوانان و نخبگان کشور در بخش‌های مختلف تحقیقاتی و پژوهشی فعال هستند، گفت: جوانان و نخبگان ما در بخش‌های مختلفی از جمله دانشگاهی، دفاعی، صنعتی و دانش بنیان به عنوان مجری برنامه‌ها و پروژه‌های فضایی کشور بوده‌اند که با تصویب نقشه جامع علمی و سند جامع توسعه هوا فضای کشور به عنوان سند بالادستی این حوزه عزم خود را جهت تحقق اهداف هوا فضای کشور جزم کردند.

وی در خصوص برنامه‌های فضایی کشور تا افق 1404 تاکید کرد: تثبیت دستاوردهای فناورانه کسب شده و پایدار سازی آن، بسترسازی شکل‌گیری کسب و کارهای خصوصی در توسعه فناوری فضایی و ایجاد امکان سرریز این فناوری در سایر حوزه‌های صنعتی و همچنین تقویت نقش فناوری فضایی در تحقق انقلاب صنعتی چهارم از جمله برنامه‌ها و اهداف فضایی کشور است.

براری با بیان اینکه در برنامه فناوری فضایی توجه به اقتصاد نقش مهمی دارد، اظهار کرد:‌ امروزه بسیاری از کشورهای جهان علاوه بر بهره‌مندی از منافع مستقیم فناوری فضایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن به دنبال توسعه اقتصادی و اجتماعی خود هستند؛ بر اساس آمارهای بین‌المللی اقتصاد فضا در 10 سال گذشته از رشدی صد‌در‌صدی برخوردار بوده است و در حال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی، بالغ بر 340 میلیارد دلار است که در پیش‌بینی‌ها تا افق 1404 به 640 میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص تعداد ماهواره‌هایی که در مدار زمین وجود دارند، بیان کرد: تا 20 سال آینده ماهواره‌های حاضر در فضا به حدود 20000 ماهواره خواهند رسید که این تعداد ماهواره نمایانگر گسترش حجم فعالیت‌های فضایی کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به سهم کشور ایران در تعداد ماهواره‌های موجود در فضا گفت: در تلاش هستیم تا با تحریک تقاضا به ویژه نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور از یک سو و فراهم کردن بستری برای ورود بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای جدید نقش جدی‌تری در اقتصاد فضایی کشور ایفا کنیم.

ایجاد کسب‌ و کارهای دانش بنیان هدف اقتصاد فضایی

براری تصریح کرد: بر اساس اهداف موجود و جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنیم تا در برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق 1404 علاوه بر جهت‌گیری‌های توسعه فناوری با بازنگری زنجیره ارزش ورود و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی، ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان را تسهیل کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به تدوین پروانه اپراتور ماهواره‌ای گفت: این برنامه با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان اولین گام از مسیر روبروی فناوری فضایی است اما توجه به این نکته ضروری است که رویکرد فناوری فضایی محدود به کسب و کارهای بزرگ نخواهد بود و کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط هم مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه به کارگیری فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی از جمله برنامه‌های آتی فضایی کشور است، گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها سبب توسعه فناوری و اقتصاد بخش فضایی می‌شود و ما تلاش خواهیم کرد تا با حضور فعالانه و مسئولانه در عرصه بین‌المللی ضمن دفاع از حقوق و منافع ملی کشور در مجامع و نهادهای مختلف امکان استفاده حداکثری از این ظرفیت را با همکاری‌های مشترک، صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و ... فراهم کنیم.

براری یادآور شد: حرکت در راستای تحقق و عملیاتی کردن این اهداف متعالی و بهره‌برداری مناسب از دستاوردهای آن مستلزم عزم فراگیر و همکاری منسجم و هماهنگ بخش‌های مختلف صنعت فضایی کشور در این عرصه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار