روز شمار انقلاب:

16 بهمن 57/ معارفه بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت +فیلم و تصاویر

در ادامه روز شمار انقلاب اسلامی ایران به مرور برخی وقایع 16 بهمن 1357 می پردازیم.

16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی
 به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛  همچون روز شمار روز گذشته توضیحی درباره انتخاب مهندس بازرگان و دولت موقت ضروری است، چرا که استفاده چند باره از واژه انتخاب نخست وزیر ممکن است باعث بر هم خوردن نظام ذهنی مخاطب شود. در 14 بهمن ماه شورای انقلاب مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت انتخاب کرد. پس از آن در روز 15 بهمن ماه امام خمینی(ره) با این انتخاب شورای انقلاب موافقت کردند و حکمی نیز صادر کردند و بنابراین شد که در بعد از ظهر روز 16 بهمن 1357 مراسم معارفه برگزار شود.به همین دلیل است که در این سه روز از مهندس مهدی بازرگان و دولت موقت نام برده می شود.
به مروربرخی  وقایع 16 بهمن 1357 می پردازیم.

برگزاری مراسم معارفه در مدسه علوی

مراسم معارفه بازرگان به عنوان رئیس دولت موقت در آمفی تئاتر مدرسه علوی برگزار شد.امام خمینی(ره) درباره انتخاب بازرگان به عنوان رییس دولت موقت می فرمایند:

"ما یک دولتى را معرفى مى کنیم، رئیس دولتى را معرفى مى کنیم [تا] موقتاً دولتى تشکیل بدهد که هم به این آشفتگیها خاتمه بدهد، و هم یک مسئله مهمى که مجلس مؤسسان است، انتخابات مجلس مؤسسان را درست کند، و مقدمات آن را درست کند و مجلس مؤسسان تأسیس بشود. و همین طور انتخابات هم درست بشود و آنها دولت دائمى را انتخاب بکنند ... جمهورى اسلامى را [به ] رفراندم بگذارد ... تا همه عالم بدانند که رأى آزاد که مردم مى دهند به که مى دهند و به چه رژیمى مى دهند.( صحیفه امام، ج 6، ص: 58)".

بخشی از مراسم را در فیلم زیر ببینید: 

 معارفه بازرگان در مدرسه علوی به روایت عکس

معارفه مهندس بازرگان را به روایت عکس ببینید.
16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی
16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی
16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی
 

قرائت حکم نخست وزیری بازرگان، توسط حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی

پس از بیانات امام خمینی(ره) حکم نخست وزیری مهدی بازرگان (که با رای شورای انقلاب و تایید امام خمینی(ره) صادر شده بود) در حضور امام خمینی و مهندس بازرگان توسط حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی قرائت شد.(متن حکم در روز شمار 15 بهمن ماه آمده است.)

16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی

سخنرانی بازرگان در مراسم معارفه

مهندس مهدی بازرگان پس از آن که حکم نخست وزیری را از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی گرفت به ایراد سخنرانی پرداخت و در بخشی از سخنرانی خود گفت:

 خدای بزرگ را شکر می کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده که آیت الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشکر از ملت ایران می کنم...

برنامه بازرگان به عنوان رئیس دولت موقت

بازرگان به عنوان نخست وزیر موقت، برنامه دولت را بیان کرد و گفت:

از وظایف عمده دولت موقت این است که یک همه پرسی برپا کند تا نظر مردم را درباره تغییر رژیم و تحول آن به جمهوری دموکراتیک اسلامی بپرسد. سپس این وظیفه را خواهد داشت که انتخابات مجلس مؤسسان را برگزار کند مجلسی که قانون اساسی آینده را تدوین خواهد کرد و وظیفه سوم نیز انتخابات برای مجلس خواهد بود که به موجب قانون اساسی جدید تشکیل می شود و پس از تشکیل این مجلس دولت رسمی تعیین خواهد شد.

حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مراسم معارفه 

خبرنگاران داخلی و خارجی با حضور در آمفی تئاتر مدرسه علوی مراسم را پوشش می دهند. 

16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی

پاسخ بازرگان به بختیار

بازرگان در پاسخ به تهدید شاپور بختیار درباره دستگیری رئیس دولت موقت گفت: از این اخطار نمی ترسم، اگر تهدید می خواهند بکنند به چیز دیگری ما را تهدید کنند این چیز خیلی کوچکی است و اگر عملی شود بنده شخصاً خیلی ممنون می شوم چون راحت می شوم.  

اعتراف رئیس سازمان سیا

رئیس سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی CIA) به ناکامی اش در پیش بینی مسائل ایران اعتراف کرد.او گفت چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله که 14 سال در کشور نبوده است (امام 14 سال تبعید بودند) بتواند نیرو ها را به سادگی به هم پیوند دهد. 

 راهپیمایی برای حمایت از بازرگان

جامعه روحانیت از مردم دعوت کرد تا برای تایید بازرگان در روز پنجشنبه 19 دی ماه در تهران و شهرستان ها راهپیمایی صورت بگیرد.

تبریک آیت الله گلپایگانی به مناسبت بازگشت امام

آیت الله گلپایگانی بازگشت امام خمینی(ره) به میهن را به ایشان تبریک گفت.همچنین وی پیامی خطاب به ارتش صادر کرد و از فرماندهان نظامی خواست از مقابله با انقلاب اسلامی  پرهیز کنند.

خروج یهودی ها از کشور

طبق گفته برخی خبرگزاری ها حدود 8 هزار یهودی(تا 16 بهمن) از ایران خارج شده اند.

تلاش اعضای شورای انقلاب برای متحد کردن ارتش

اعضای شورای انقلاب مانند(آیت الله دکتر بهشتی، آیت الله مطهری و مهندس بازرگان) در تماس با فرماندهان ارتش در تلاش هستند تا ارتش را بدون خونریزی متحد ملت کنند.مردم نیز به وسیله گل، اشک و شعار از ارتشی ها استقبال می کنند. 

 رسانه های خارجی

طبق نوشته مجله تایم؛ سفیر آمریکا در ایران از همکاران خود خواسته است با مخالفان رژیم (شاهنشاهی) گفتگو کنند و سیاست های آمریکا را تشریح کنند.

رادیو مسکو برنامه خود را برای اعلام نخست وزیری بازرگان قطع کرد.

16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی

16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی

روزنامه اطلاعات

16 بهمن 57/ بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی
 
 انتهای پیام/
منابع:
موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره)
موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
درود بر امام راحل روحش شاد باد . و درود بر مردم انقلابی ایران باد که انقلابشان به سن 40سالگی رساندن خدایا تا انقلاب مهدی این انقلاب اسلامی نگهدار و ما را در این قطاره انقلاب قرار بده .
Turkey
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
روح امام راحل (ره) شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
تبریک تبریک دهه فجر مبارک باد