رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

۲۰۰ میلیارد ریال کتاب و نسخه‌های خطی امسال در کشور خریداری شده است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: امسال برای نخستین بار با نگاه ویژه رئیس جمهوری ۲۰۰ میلیارد ریال برای خرید کتاب و نسخه‌های خطی در کشور پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  در حاشیه سفر به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: امسال برای نخستین بار با نگاه ویژه رئیس جمهوری ۲۰۰ میلیارد ریال برای خرید کتاب و نسخه‌های خطی در کشور پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بیشتر نسخه‌ها و کتب خطی در اختیار خاندان هاست که حاضر به انتقال آن‌ها نیستند با این وجود تمام اعتبار یادشده برای خرید این قبیل کتاب‌ها و نسخه‌ها هزینه شده است.

بروجردی  افزود: به عنوان نمونه ۳۰ میلیارد ریال برای مجموعه کتب محدث قمی پرداخت شده است.

وی گفت: بودجه موجود سازمان اسناد و کتابخانه ملی ۱۲۳ میلیارد تومان است که درخواست افزایش آن را به مجلس ارائه کردیم.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد اعتبارات سازمان هزینه‌های جاری و ۲۵ درصد برای طرح‌های عمرانی صرف می‌شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری گفت: این سازمان وظیفه دارد هر آنچه که مربوط به اندیشه بشر در قالب نوشته یا سند است را برای استفاده پژوهشگران حفظ کنند.

بیش از ۱۵۰ میلیون برگ سند در کشور نگهداری می‌شود

بروجردی افزود: بیش از ۱۵۰ میلیون برگ سند در کشور نگهداری می‌شود و همه دستگاه‌های فعال موظف اند اسناد خود را برای حفظ و نگهداری به این سازمان تحویل دهند.

وی ادامه داد: اسناد موجود در کتابخانه ملی شامل اسناد بیرون آمده از دل خانه ها، ادارات و سند‌های روز است.

وی تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگه‌های سند رسیده را تفکیک و اسناد مهم را نگهداری و بقیه را امحا می‌کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: با توجه به اینکه هنوز برای جامعه این مساله جا نیفتاده که از اسناد تاریخی و قدیمی در مرکز اسناد ملی بهتر از خانه‌ها نگهداری می‌شود باید میزان اطلاع رسانی در این رابطه افزایش یابد.

بروجردی ادامه داد: امسال انجمنی با عنوان داوطلبان واگذاری اسناد و منابع خطی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: قدیمی‌ترین سند موجود در کتابخانه ملی کشور به قرن پنجم مربوط می‌شود و تلاش داریم برای استفاده بهتر مراجعه کنندگان اسناد را دیجیتالی کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به همسایگی با بعضی کشورها، قدمت تاریخی و حضور نیرو‌های بیگانه در مقاطعی از تاریخ دارای اسناد قدیمی و با ارزش بسیاری است.

بروجردی با اشاره به اینکه حدود ۶ میلیون سند آرشیوی در سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شود افزود: تلاش داریم اعتبارات مربوط به این استان را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان در کنار استان‌های خراسان رضوی، همدان و فارس شرایط نگهداری مناسبی از اسناد تاریخی را دارد.

وی اظهار داشت: امسال از لحاظ چاپ عناوین کتاب با تنوع موضوع ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم.

 اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی شنبه شب وارد زاهدان شد و دیدار با گروه‌های مختلف فرهنگی، شرکت در نشست نمایندگان ادارات اسناد و کتابخانه ملی استان‌های مختلف و کارگروه فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان از جمله برنامه‌های وی در سفر ۲ روزه به این استان است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار