واکنش وزیر آموزش و پرورش به طرح استیضاحش در مجلس/ آزمون و کتاب کمک درسی در ابتدایی ممنوع شد

وزیر آموزش و پرورش در خصوص استیضاح خود در مجلس توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پیش رو شبکه چهار سیما به بیان مسائل و مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و درمورد مطرح شدن موضوع استیضاح گفت: ۲۵میلیون ذینفع به طور مستقیم در ارتباط با آموزش و پرورش هستند علاوه بر آن به جهت این گستردگی ذینفعان  همواره ذره بین های بسیاری بر آموزش و پرورش وجود دارد.

وی ادامه داد: مطرح شدن استیضاح خیلی جدی نیست و با تعاملی که با نمایندگان داریم برطرف خواهد شد و امیدواریم به طور کلی استیضاح درباره مسائل عمیق آموزش و پرورش مطرح شود.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص نحوه عملکرد مدارس در حیطه تعلیم و تربیت دانش آموزان عنوان کرد: دانش آموزان در مدارس راحت نیستند ومتاسفانه در مدارس مفاهیمی را آموزش می دهیم که خارج از مدرسه برای دانش آموزان مورد نیاز نیست، باید مبانی درسی در مدارس ما، نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان باشد.

برگزاری آزمون در دوران ابتدایی ممنوع!

بطحایی از تصمیم جدی در آموزش وپرورش برای کاهش استرس دانش آموزان ابتدایی خبر داد و گفت: برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی و تدریس کتاب کمک آموزشی اکیدا ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و خاص در پایه هفتم آزمون برگزار نمی کنیم که البته برای این مصوبه فشارهای زیادی پیش رو داریم و افرادی که منافعی در این برنامه ها دارند به سادگی با این موضوع کنار نمی آیند.

۳۰درصد سند تحول بنیادین اجرا شده است

بطحایی به اجرایی شدن سند تحول بنیادین اشاره و عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بهترین اسناد بالادستی است که نقشه راه را برای حرکت ما تعیین کرد و به عنوان یکی از افتخارات آموزش و پرورش مطرح ابوده اما شش سال از اجرای سند گذشته است ولی به دلیل محدودیت منابع برای استقرار آن با مشکلاتی مواجه بوده ایم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند باید متوازن اجرا می شد اما چنین نشده است البته اجرای سند تحول تنها در اختیار آموزش و پرورش نیست و در مواردی مانند مهارت آموزی فرا وزراتی است.

وی با بیان اینکه وجود سایر دستگاه ها برای اجرای سند تحول بنیادین نیاز است، تصریح کرد: در واقع نیاز به همگرایی سایر نهادها داریم و طی بررسی های صورت گرفته یک سوم سند یعنی 30 درصد اجرایی شده و دوسوم آن باقی مانده است.

بطحایی در بخش دیگری از صحبت هایش به حجم بالای کاری در آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: بخشی از این موضوع به دلیل روش سنتی در آموزش و پرورش است و هیچ کشوری به اندازه ما نظام متمرکز آموزشی ندارد و ما از نیروهای توانمند در لایه های پایین تر آموزش و پرورش کمتر استفاده می کنیم.

پوشش تحصیلی ۹۸درصدی در دوره ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد این نهاد تعلیم و تربیت در چهار دهه اخیر گفت: پیشرفت ما در آموزش و پرورش بعد از انقلاب قابل توجه بوده است و از هر  ۱۰۰ دانش آموز ابتدایی فقط 2 نفر بیرون کلاس درس است .

وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش پیشرفت داشتیم، تصریح کرد: سرعت تغییرات در جامعه بیش از سرعت حرکت ما بوده است.

پاسکاری مجلس و دولت برای افزایش حقوق معلمان

وزیر آموزش و پرورش به نابسامانی در معیشت فرهنگیان اشاره و اظهار کرد: مشکل معیشت مشکل امروز و دیروز نیست و مسئولان قبلی سعی بر ارتقای آن داشتند اما به دلایل مختلف از جمله مسائل سیاسی به نتیجه نرسیده اند و برای افزایش حقوق فرهنگیان، دولت و مجلس توپ را در زمین هم می اندازند.

بطحایی تصریح کرد: الان در رتبه بندی حقوق کارکنان دولت، متاسفانه معلمان پایین ترین دریافتی را دارند.

وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل معلمان خارج از کشور و موضوع اختلاف ارزی بیان کرد: دیوان محاسبات و بانک مرکزی درباره مسائل ارزی اختلاف نظر دارند که اگر برطرف شود مشکلی برای پرداخت وجود نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید اعتراف کنم بهره وری ما در منابع آموزش و پرورش پایین است و باید بهره وری آموزشی را بالا ببریم.

بطحایی گفت: هزینه آموزش و پرورش عمومی به عهده دولت هاست اما در بسیاری از کشورهای اروپایی پول آموزش و پرورش عمومی را دولت می دهد اما اجرا به دست دولت نیست.

کیفیت آموزشی مدارس دولتی کمتر از غیردولتی نیست

وی درباره مقایسه کیفیت مدارس غیردولتی و دولتی افزود: مدارس دولتی از حیث کیفیت آموزشی پایین تر از غیردولتی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۱درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیلی می کنند، گفت: علاوه بر مدارس غیردولتی حدود ۲۰۰هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی که در مناطق محروم بوده است، قرار گرفتند.

سیاسی کاری برای آموزش و پرورش سم است

بطحایی در خصوص وجود سیاسی کاری در آموزش و پرورش بیان کرد: همانطور که بزرگان کشور و در راس آن مقام معظم رهبری بارها فرموده اند آموزش و پرورش جایی است که سیاسی کاری برای آن سم است.

وی گفت: این سیاسی کاری باعث می شود تا تربیت دانش آموزان تحت تاثیر قرار گیرد و با توجه به این موضوع به هیچ عنوان مدیری حتی همفکر با خودم با رویکرد سیاسی را انتخاب نمی کنم حتی اگر به ضرر من این کار تمام شود.

فرهنگیان نگران از بین رفتن سرمایه خود نباشند

بطحایی با اشاره به مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: قوه قضاییه و سایر نهادهای نظارتی با قاطعیت کامل درصدد بازگشت سرمایه‌هایی هستند که از صندوق ذخیره رفته است.

وی تصریح کرد : اختلاس هایی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته و وام هایی با بهره کم از بانک سرمایه اخذ شده است اما از طرفی طرح تحقیق و تفحص به خوبی جلو می رود و همکاران فرهنگی ما نگران از بین رفتن سرمایه خود نباشند.

بطحایی از اصلاح ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و تصریح کرد: دو نماینده و یک بازرس در هیئت امنا صندوق به طور مستقیم از طرف معلمان انتخاب خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی خ
۱۷:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من پدر ندارم و مادرم باک لی بدبختی من و برادرام و زندگیمون رو اداره کرده چند سال پیش زمانی که من باید به کلاس اول میرفتم ابتدا یکی از برادرام در اثر یک سانحه از ناحیه سر بشدت مجروح شد و پس از اون ماجرا برادر بزرگم و مادرم از نظر روحی بشدت افسرده و بیمارشدند برادر بزرگم که پیش دانشگاهی بود و از دانش اموزان نخبه بود بخاطر این بدبختی ها کنکور رو خراب کرد و بنابراین حال مادرم و برادرم بدتر و بدتر شد بطوریکه هیچکس حواسش به من نبود که موقع مدرسه رفتنم شده و بنابر این یکسال از تحصیل عقب ماندم البته خودم هم جسمی و روحی مریض شده بودم وضع مالی مادرم هم اصلا خوب نبود ولی چون زن با اراده ای است توانست بعدا تلاش کند و هم زندگی رو سر و سامون بده و هم خرج تحصیل ما رو فراهم کنه الان چندسال است که منومدرسه خوب ثبت نام کرده وکلی کتاب کمک درسی و کلاس منو فرستاده که هم جبران یکسال عقب ماندن از تحصیلم بشه و هم تیزهوشان قبول بشم ولی درست زمانی که قرار بود با کلی عشق و امید ثبت نام تیزهوشان شروع بشه اقای وزیر دستو حذف این ازمون رو دادن. از همون روز که این خبر رو شنیدیم من و مامانم اشکمون خشک نشده!خداییش این انصافه حالا که ما اینقدر هزینه کردیم و اینقدر از خواب و استراحت و تفریح زدیم شما این ازمون رو حذف کنید و امید ما رو ناامیدکنید؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
با سلام حذف آزمون استعدادهای درخشان بهترین تصمیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
با تشکر فراوان از جناب اقای بطحایی وزیر محترم آموزش و پرورش به خاطر تلاششان در جهت برگرداندن ارامش به فرزاندنمان.ممنون که پس از سالها بهترین تصمیم در اموزش و پرورش گرفته شد و به همت شما به اجرا گذارده شد صد در صد این اغاز راهی است برای فرزندانمان که با عشق تحصیل نمایند نه با استرس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
کنکور رو خواهشا حذف نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
باید آموزش کارگاهی و مهارت به دانش آموزان ارائه شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
با برداشتن آزمون ها دیگر هیچ انگیزه ای برای درس خواندن وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
باید مهارت آموزی از دوران ابتدایی آغاز شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
بهتره سیستم آوزشی متحول شه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
از نظر منِ دانش آموز هیچ وزیری مثل آقای حاجی بابایی نمیتونه به این قشر و این سازمان خدمت کنه ایشون واقعا زحمت کشیدن و به اندازه چندین سال تحول ایجاد کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
همینطوری دانش اموزان به خاطر کتابهای خستگی اور و کسل کننده و کلاس های درس یکنواخت حوصلشون سر رفته و تن به درس خواندن نمیدن حالا همین ازمون تیزهوشان بود که یه انگیزه برای درس خواندن به دانش اموزان میداد همین رو هم اگه برادارید دیگه نور الا نور میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
الان بیش از یک ساله این اتفاق افتاده ولی حتی اسم یک نفر هم برده نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۰:۳۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
تعامل با نمایندگان داریم یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
برای معیشت معلمانچه تدابیری در نظر گرفته شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
چندین ساله که هرکی هر طرحی میده اجرا میشه. قدیما سالی واحدی و ترمی واحدی و... الان هم اینطوری... بیچاره دانش آموزها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
ضعف مدیریت در تمام سطوح و تمام ادارات باعث مشکلات عمده شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
سند تحول بنیادین که اجرایی میشیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
خیلی عالیه ابتدایی ها توان جذب مطالب حجم کتاب های آموزشی را ندارند
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
دلیل استیضاح وزیر چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
ابتداییای معصوم چکار کنند با اینهمه درس
-
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
تو رو خدا این آزمون مدارس تیز هوشانو برا دبیرستان هم لغو کنید بچه های ما چه گناهی کردند که اینقدر باید فشار و استرس بکشند .رحم کنید اینها آینده سازان هستند
آخرین اخبار