سيمرغ 36؛

سوتی گبرلو در نشست خبری «به وقت شام»/ حاتمی‌كيا: خود را سرباز اين نظام می‌دانم

نشست خبری فيلم سينمايی به وقت شام به كارگردانی ابراهيم حاتمی كيا برگزار شد.

سوتی گبرلو در نشست خبری به وقت شام/ حاتمی‌كيا: خود را سرباز اين نظام می‌دانمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فيلم سينمايی به وقت شام به كارگردانی ابراهيم حاتمی كيا، در حالی در پرديس ملت  آغاز شد كه بابك حميديان يكی از بازيگران اصلی اين فيلم در اين جلسه حضور نداشت.

در همان ابتدا، گبرلو مجری نشست خبری اسم فیلم را اشتباه گفت كه با خنده حضار همراه شد!

سپس، حاتمی كيا در ابتدای صحبت های خود درباره ساخت اين فيلم گفت: اين فيلم را يك سرباز وطن ساخته است؛ من خود را سرباز اين نظام می دانم و دلم برای جهادگران اين مرز و بوم می تپد.

كارگردان «آژانس شيشه ای» در ادامه اظهار داشت: دلم می خواست همه مظلومیت شهدای مدافع حرم را نشان می دادم اما بنا به دلایلی ترجیح دادم کلی تر به اين جریان نگاه کنم.

او درباره پرداختن به موضوع داعش در این فیلم گفت: من روزی کل گروه را جمع کردم و اجبار کردم همه فیلم‌هایی که داعشی‌ها ساختند، اعم از سربریدن و صحنه‌های دلخراش را ببينيم. ترکیب داعش به شدت اگزجره است و من تلاش کردم تا جایی که ممکن است این اگزجره بودن را در بستر قصه نشان دهم. با اين حال در سكانس سر بريدن، تمام تن و بدنم لرزيد و نخواستم فيلم خشن بسازم.

 وی در واكنش به سوال يك خبرنگار مبنی بر كاريكاتوری و خنگ جلوه دادن داعشی ها در فيلم به وقت شام، بیان کرد: شما اگر یک فریم از داعش عکس انداختید، اسمم را آن چیزی که گفتید، می‌گذارم! به نظرم داعش اصلی جای دیگری است. من فیلم های داعشی ها را دیدم و به نظرم اخلاق داعشی ها پست مدرن است. داعش کماکان هست و فقط زمین را از دست داده؛ این ها آتشی نیستند که با آب خاموش شوند و به نحو دیگری روشن می شوند.

در ادامه، حاتمی كيا در واكنش به سوال يكی از خبرنگاران مبنی بر شباهت جلوه های ويژه اين فيلم به بازی های كامپيوتری گفت: جلوه‌های ويژه فيلم به اندازه توان سينمای ماست. افتخار می کنم جوان های ایرانی جلوه های ویژه را ساختند و یک دلار هم خرج آن نکردیم. من بازی های کامپيوتری انجام نمی‌دهم و از شباهت جلوه های ویژه این فیلم به بازی های کامپیوتری اطلاعی ندارم. اين فيلم هيچ ربطی به مدل های هاليوودی ندارد.

اين كارگردان در پاسخ به این سوال که چرا مخاطب در چند فیلم اخیرش با قهرمانان داستان ارتباط برقرار نمی کند و اتفاقات گل درشت می بيند، گفت: به مقدسات قسم می خورم كه خواستم از بچه های مظلومی که در اين راه شهید می شوند، فیلم بسازم. سراغ حاج قاسم سليمانی رفتم و گفتم برخی طعنه می زنند كه چرا درباره اين شهدا  فيلم نمی سازيد. اف به اين زبان‌هايی كه طعنه می زنند و خيرخواهی پشتش نيست. این مظلومیت شیعه است که من نمی توانم خیلی چیزها را نشان دهم و مجبور شدم یک پلان چند ثانيه ای از حرم حضرت زینب بگیرم. آیا این درست است؟!

حاتمی كيا درباره همكاری خود با سازمان رسانه ای اوج گفت: اوج به من برای كار پيشنهاد نمی دهد. هميشه اين من هستم كه سراغ آنها می روم و پيشنهاد همكاری می دهم.

حاتمی كيا درباره نمايش فيلم به وقت شام، در كشورهای ديگر و اكران آن در جشنواره های خارجی گفت: من مخالف جشنواره های خارجی نيستم؛ اتفاقا دوست دارم فيلمم در آنجا هم به نمايش در آيد. من از اینکه جوانان ما برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازند، ناراحت می‌شوم. دوست دارم جوانان ما فیلم‌هایی بسازند که حرف‌ کشور را بزند. اگر خدا بخواهد، فيلم را به كشورهای همسايه هم می فرستيم و تمايل به اكران در آنجا هم داريم.

وی درباره ساخت فیلمی از شهدای سانچی گفت: نمی توانم آینده را ببینم و جواب قطعی به این موضوع بدهم. من مدتی در كشتی زندگی كردم و شرايط كار و زندگی در آن را می دانم اما درباره ساخت فيلمی از سانچی هنوز تصميم قطعی ندارم. اين را هم بگويم، من هنوز همان حاتمی کیا هستم و واقعا شرمم می آید که چرا گزارش یک جشن پخش نمی شود.

سپس، خزاعی درباره چگونگی ساخت اين فيلم گفت: پیش بینی ما برای توليد اين فيلم، بازه زمانی 18 ماهه بود؛ اما با تمام سختی ها با وجود یک گروه همدل، کار را به جشنواره رساندیم. با اينکه همه جا اعلام شد، تمام امکانات در اختیار ما قرار گرفته است؛ اما چنین چیزی نبود. مشكلات و دردسرها زياد بود و مجبور شدیم در برهه ای از زمان با همیاری ارتش كار را جلو ببریم.

وی درمورد بودجه ساخت اين فيلم گفت: فکر میکنم نتیجه از هرچیز مهمتر است و بودجه زیاد مهم نیست.

خزاعی تهيه كننده به وقت شام، با اشاره به اهميت ساخته شدن چنين اثری گفت: خيلی از خانواده های شهدای مدافع حرم در انتظار ساخت فيلمی اين چنين بودند و اميدوارم توانسته باشيم تا حدی دين خود را به اين شهدا و خانواده هايشان ادا كنيم. خوشحالم كه شما خبرنگاران، پتانسيل فيلم برای اكران بين الملل را تاييد می كنيد و من برای اين اتفاق، همه توانم را به كار می گيرم.

وی درباره هجمه و انتقادهای زياد به ساخت اين فيلم بيان كرد: نمی دانم چرا هجمه زیادی به این فیلم از زمان تولید تا به الان وارد شده است و اتفاقا نقدها علیه ما شدیدتر است. آیا این به دليل حمايت سازمان اوج از تولید فیلم های ارزشی است؟! چرا باید این کار بزرگ را زیر سول ببریم.

در ادامه اين نشست، هادی حجازی‌فر درباره ایفای نقش در این فیلم گفت: من به شدت از ایفای این نقش می‌ترسیدم، برای اینکه نکند به فیلم آقای حاتمی‌کیا آسیب بزنم. متاسفانه تیتری در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که من خودم را در این فیلم دوست نداشتم. بايد بگويم كه من در این فیلم یاد گرفتم و عجیب خودم را در آن دوست دارم.

كارن همايونفر آهنگساز اين فيلم هم گفت: تمام موسیقی این فیلم در سرزمین خودمان و همراه با تکنسین های جوان ايرانی ساخته شد.

همچنين؛ محمد شعبان بازيگر سوری اين فيلم اظهار داشت: با سبک كاری كه حاتمی کیا دارد، فکر نمی کنم در سوریه کارگردانی بتواند 20 درصد اين فيلم را هم نشان دهد. اصلا شايد در سوریه نتوان چنین فیلمی ساخت.

 

 انتهای پيام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
عمو ابراهیم خیلی عشقی خدا خیرت بده
آخرین اخبار