صادرات سلاح انگلیس به عربستان نقض قوانین حقوق بشری است +تصاویر

کمپین ضد تجارت اسلحه که روز گذشته اعتراضی را در مقابل سفارت عربستان در لندن نیز سازماندهی کرده می‌گوید: صادرات سلاح انگلیس به عربستان سعودی نقض قوانین حقوق‌بشر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ماه مارس سال 2015 و همزمان با آغا جنگ در یمن انگلیس حدود 4.7 میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی فروخته است.

انگلیس اخیرا متعهد به پرداخت 50 میلیون پوند کمک به یمن شده و «پنی مرداونت»، دبیر توسعه بین‌المللی انگلیس نیز گفته است که عربستان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است اما کمپین ضد تجارت اسلحه اعلام کرده است که خود انگلیس با صدور تسلیحات به عربستان سعودی، قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند.

«کیت نوانس» از اعضای این کمپین در ادینبرگ، طی مصاحبه با وبسایت «کامن اسپیس» می‌گوید: فروش تسلیحات انگلیس به عربستان در تضاد با قوانین ما، اتحادیه اروپا و قوانین بین‌المللی است.

 صادرات سلاح انگلیس به عربستان نقض قوانین حقوق بشری است +تصاویر

 وی افزود: این سلاح‌ها نه‌ تنها علیه مردم عربستان بلکه علیه مردم یمن نیز استفاده می‌شوند و جنگی که انگلیس از آن حمایت می‌کند نقض قوانین بین‌المللی است، آنها (عربستان سعودی) مدارس، کارخانه‌ها، مراسم تشییع جنازه را بمباران می‌کنند و تعداد زیادی از غیرنظامیان یمنی در پی این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

نوانس در ادامه گفت: انگلیس از تعهد خود در قبال جنگ یمن و کاستن صادرات سلاح به عربستان در این جنگ فاصله بسیاری دارد؛ دولت انگلیس فروش سلاح به عربستان را افزایش داده و زمان لازم برای صدور مجوز برای این صادرات را نیز کم کرده است.

 صادرات سلاح انگلیس به عربستان نقض قوانین حقوق بشری است +تصاویر

 «استیون بل»، از فعالان حقوق بشری گروه «توقف ائتلاف جنگ» نیز درباره حضور این کشور در جنگ یمن می‌گوید: انگلیس به همراه آمریکا «به طور کامل» با ائتلاف عربستان هماهنگ شده است.

«یان پاکوک» سخنگوی کمپین ضد تجارت اسلحه نیز ضمن بیان این مطلب که انگلیس در جنگی که عربستان در یمن به راه انداخته درگیر است از شهرواندان انگلیس خواست تا علیه صادرات سلاح این کشور به عربستان تظاهرات کنند.

 صادرات سلاح انگلیس به عربستان نقض قوانین حقوق بشری است +تصاویر

 با وجود انتقادات گسترده در داخل و خارج از انگلیس علیه این اقدام انگلیس، ایندیپندنت اواخر ماه نوامبر سال گذشته گزارش داد که از زمان آغاز جنگ یمن، انگلیس صادرات سلاح خود به عربستان را 500 درصد افزایش داده است.

ایندیپندنت در این گزارش خود نوشت: در دو سال نخست آغاز بمباران‌ها در یمن، تسلیحاتی به ارزش بیش از 4.6 میلیارد یورو (بیش از 6 میلیارد دلار) به عربستان فروخته شده است.

 صادرات سلاح انگلیس به عربستان نقض قوانین حقوق بشری است +تصاویر

 صادرات سلاح انگلیس به عربستان علاوه بر پشتیبانی لجستیکی و نظامی از جنگنده‌های این کشور، بمب‌های هدایت شونده دقیق را نیز شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید: رشوه نجومی سعودی‌ها به نمایندگان پارلمان انگلیس لو رفت


ماه گذشته، یک کمیته سازمان ملل متحد 10 مورد از حملات هوایی عربستان سعودی طی سال گذشته در یمن که منجر به مرگ 157 نفر شد را مورد بررسی قرار داده و گزارش داد که عربستان سعودی عمدا از مهمات هدایت شونده دقیق در حملات خود به اهداف غیرنظامی استفاده کرده است.

  فوریه سال گذشته نیز روزنامه «دیلی ریکورد» اسکاتلند در جریان شکایت کمپین ضد تجارت اسلحه از دولت انگلیس به دلیل صادرات سلاح به عربستان، شواهدی ارائه داد که نشان می‌داد انگلیس چگونگی استفاده از بمب‌های هدایت شونده «پِیووِی آی‌وی» را به نیروی هوایی عربستان را آموزش می‌دهد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

انگلیس تامین کننده سلاح عربستان؛ تسلیحات نامتعارفی که برای حمله به یمن استفاده می‎شود

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.