معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد؛

اثر گذاری ۴۰ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور

ستاری گفت: کسب و کارهای دانش بنیان تاثیری ۴۰ هزار میلیارد تومانی در اقتصاد کشور دارد.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی‌ باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همزمان با دهه مبارک فجر در نشست اقتصاد مقاومتی استان البرز، با تأکید بر ضرورت بدل شدن استان‌ها به زیست‌بوم کارآفرینی گفت: مراکز رشد واحد‌های فناور، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان مانند یک گلخانه، ضمن پرورش بذر‌های جوان ایده‌های خلاق، نهال‌های استارتاپی را به جامعه تحویل دهند.

ستاری، با بیان این‌که راه و رسم کارآفرینی و چگونگی رسیدن ایده‌های خلاقانه به کسب و کار‌های دانش‌بنیان و استارتاپی باید در یک محیط مساعد و پویا به جوانان تحصیل‌کرده آموزش داده شود، اظهار کرد: آموختن راه و رسم کسب و کار دانش‌بنیان و خلاق با تکیه به فرهنگ پرسابقه کارآفرینی کشور که کسب و کار‌های موفق بر آن استوار بوده‌اند، راه توسعه کسب و کار‌های استارتاپی و دانش‌بنیان است.

وی، توجه و انگیزه در بافت جامعه نسبت به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از کسب و کار‌های این حوزه را سرآغاز گذار از اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد دانش‌بنیان و ایده‌محور دانست و گفت: اگرچه برخی از بخش‌ها هنوز تحرک لازم را برای نقش‌آفرینی در این عرصه نشان نداده‌اند، اما حمایت و انگیزه لازم در بخش‌هایی به یک الگو بدل شده و حرکت آنان انگیزه را برای دیگر بخش‌ها نسبت به حضور در عرصه دانش‌بنیان ایجاد کرده است.

ظرفیت پایتخت و کلانشهر‌ها برای توسعه کسب و کار‌های فناور

ستاری، ظرفیت‌های تهران و کلان شهر‌ها در ارائه خدمات مبتنی بر کسب و کار‌های دانش‌‎‌بنیان و استارتاپی را یادآور شد و گفت: ظرفیت تهران برای تبدیل شدن به شهر خلاق و توسعه کسب و کار‌های استارتاپی و دانش‌بنیان به خصوص در حوزه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه مساعدی برای شکل‌گیری کسب و کار‌های این حوزه است.

وی افزود: استارتاپ‌های متعدد حوزه‌های گوناگون به تدریج به قدرتی قابل اعتنا در عرصه اقتصاد کشور تبدیل می‌شوند و می‌توانند توانمندی و اقتدار نرم را برای کشور به ارمغان بیاورند.

ایجاد محیط مساعد کسب و کار‌های استارتاپی و دانش‌بنیان

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رشد و رونق فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان را ماحصل شکل‌گیری تغییر نگرش عمومی از جمله دانشگاه‌ها در کمک به شکل دادن زیست‌بوم مساعد کارآفرینی دانست و افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، با ماهیت مترقی و پویای خود محیطی مساعد برای کسب و کار‌های مبتنی بر دانش و نوآوری ایجاد کرده است و رشد بیش از ۳۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ، ماحصل این محیط مساعد و اثرگذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت‌ها در اقتصاد کشور است.

وی با بیان این‌که دانش و نوآوری، ضمن تحول ساختار پیشین اقتصادی مهم‌ترین معیار قدرت‌های آینده اقتصادی است اظهار کرد: ماهیت کسب و کار‌های دانش‌بنیان و نوآور، تکیه به نوآوری و خلاقیت به عنوان دارایی‌های غیر ملموس در ازای دارایی‌های فیزیکی است و شرکت‌های دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری که به طور متوسط رشدی ۲ تا ۳ برابری را تجربه می‌کنند، بر همین سرمایه استوار هستند.

تغییر نگرش عمومی جامعه نسبت به دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با اشاره به ارائه خدمات کیفی و سهل‌الوصول به جامعه بر مبنای رقابت فزاینده و تنگاتنگ کسب و کار‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، بیان کرد: فعالان استاراتاپی بر مبنای نیاز عموم جامعه ایجاد می‌شوند و بر همین اساس، ضمن حل چالش‌های جامعه، خدمات و محصولات خود را مبتنی بر خواست مردم با کیفیتی بالا، بهای اندک و دسترسی آسان ارائه می‌دهند.

ستاری، راه حمایت از این عرصه را مساعد ساختن فضا برای حضور بخش خصوصی ونقش راهبری دولت دانست و گفت: وام‌های دولتی نه تنها راه‌کار شکل‌گیری پژوهش کاربردی و کارآمد که راه حمایت از کسب و کار‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نیست بنابراین باید ضمن بازنگری دیدگاه‌های پیشین در حوزه حمایت از کسب و کار‌های فناور، با ایجاد فضای مساعد نقش‌آفرینی بخش خصوصی، موانع فراروی شکل‌گیری این کسب و کار‌ها برداشته شود.

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام

ستاری در ادامه سفر به استان البرز، همراه با محمدعلی نجفی استان‌دار و جمعی از مسئولان استانی، از فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام دیدن کرد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدوده‌ای به وسعت ۳۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام زمینه حضور شرکت‌های فناور، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز زمینه‌ای برای صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.