روحانی در نشست خبری:

افزایش قیمت ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد/به برجام نه یک خط اضافه می‌شود و نه یک خط کم می‌شود/همه بخش‌های دولت باید بنگاه‌های خودشان را واگذار کنند

رئیس جمهور در نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

افزایش نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد؛ مردم در مسیر پُر ریسک قدم بر ندارندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری که عصر امروز با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفت حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی‌عدالتی‌ها را محقق سازد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور مردم، مشارکت مردم، نشاط مردم، استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم.

*اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق را دنبال می‌کنیم

وی ادامه داد:آرمان‌های انقلاب، آرمان‌هایی است که هدایتگر مسیر و راه ما برای قرن‌های پیش روست. هیچوقت نیست که مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند. راه همان راه است؛ البته شیوه‌ها هم در سبک زندگی مردم و هم اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

روحانی گفت: نکته مهمی که می‌خواهم تاکید کنم این است که باید نسل جوان ما که 70 درصد جمعیت کشور هستند، افکار نسل جوان و راهی که آنها توصیه می‌کنند باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست.

رئیس جمهور افزود: جوان‌ها نمی‌خواهند ما فقط بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌ها و خواست‌هایی هستند. دنیای جدید را می‌بینند، پیشنهاد و سخن دارند. ما باید راه پیشنهادی آنها را بشنویم، ببینیم، مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم و راه پیشنهادی آنها و مسیر مورد پسند آنها باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت را می‌خواهند. آنها اکثریت جامعه هستند.

رئیس جمهور ادامه داد: ان روزی که انقلاب به پیروزی رسید تعداد جوانان ما کمتر از 7 میلیون بودند اما امروز 25 میلیون جوان داریم؛ نوع ارتباط جامعه آن روز‌ با دنیا، سطح معلومات عمومی‌اش با امروز بسیار متفاوت است. 

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید زمان شناس باشیم، گفت: اگر زمان و وضعیت خود را نشناسیم انجام وظیفه برایمان سخت و دشوار خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم افزون بر ادامه همه آرمان‌های انقلاب، دو هدف مهم مبارزه به فقر مطلق‌ و اشتغال مولد را برای خود تعیین کرد، ادامه داد: در بودجه 97 به این دو اصل مهم توجه زیادی کردیم. امیدواریم نمایندگان مجلس مصوبه‌ای که در نهایت در اختیار ما می‌گذارند همان هدف‌ها را مراعات کرده باشند و ما بتوانیم به وعده‌ای که به مردم دادیم، عمل کنیم.

*افزایش نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد

 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نوسانات بازار ارز به ویژه دلار و اینکه مخالفان معتقدند دولت برای کسری بودجه قیمت ارز را افزایش داده است، گفت: نرخ ارز را هم شما در سوالتان‌ و هم ما در پاسخمان‌ متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسد.

روحانی اضافه کرد:‌ اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد؛ دلایل تجاری ندارد چون ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان‌ مثبت است یعنی درآمد ارزیمان‌ بیش از مخارج ارزی است.

 روحانی بیان کرد: افزایش قیمت دلار دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد؛ اینکه عده‌ای معتقدند دولت خودش ارز را گران می‌کند این در صورتی است که دولت کسری بودجه داشته باشد، ما امسال کسری بودجه نداریم.

 رئیس جمهور گفت: همان رقمی که برای بودجه‌ در ماه‌های اولیه در دولت تصویب کردیم، محقق خواهد شد و ده ماهه هم همین را نشان می‌دهد؛ امسال یکی از سال‌های خوب ماست چرا که در سال‌های گذشته همواره در ماه‌های دی و بهمن مشکلاتی برای تامین نیازها داشتیم اما امسال این چنین نیست.

 وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد، بیان کرد: من مردم را به آینده کاملا مطمئن می‌کنم، آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی بهتر خواهد بود؛ قبلا منابع ارزی ما همان درآمد خودمان بود و 30 میلیارد دلار فاینانس‌ خارجی در اختیار داریم و تا کنون در این مورد 12، 13 میلیارد دلار تصمیم گیری شده و برای مبالغ باقی مانده هم تصمیم گیری خواهد شد.

  روحانی تصریح کرد: تصمیماتی در این زمینه گرفته شده است و بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرد؛ توصیه من به مردم این است که در این مسیر پر ریسک قدم برندارند‌ چرا که مسیرهای خیلی بهتری برای استفاده از سرمایه‌ها وجود دارد.

 وی با تاکید بر اینکه مسیر ارز برای سرمایه گذاری با ثبات نخواهد بود، تاکید کرد: از مردم می‌خواهم به راهنمایی‌های مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند.

*همه بخش‌های دولت باید بنگاه‌های خودشان را واگذار کنند

  رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: دولت توصیه‌های مهمی حتی قبل از بحث بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی داشته است و بنده این موارد را اعلام کردم.

 روحانی ادامه داد: باید سازمان تامین اجتماعی از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد، هر مقداری که به این سازمان پول بدهیم با وضعیت کنونی‌اش‌ نمی‌تواند مسیر درست را بپیماید‌.

 رئیس جمهور افزود: شرط بنده برای تصدی وزارت کار و امور اجتماعی با شخص وزیر این بود که باید تمام بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کند و در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده است و باید سرعت انجام کار افزایش یابد.

 وی تاکید کرد: نه تنها سازمان تامین اجتماعی بلکه باید همه بخش‌های دولتی بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند و این تنها راه نجات اقتصاد کشور است، چه نهاد‌های غیر‌دولتی، چه مقامات دولتی، نیروهای مسلح و همه باید بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند، این موضوع به نفع خودشان و مردم خواهد بود.

*به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم  شاهد رشد مداوم اقتصادی باشند

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رمز پیشرفت در طول 40 سال انقلاب چیست و باید چه کار کنیم که این حرکت رو به جلو شتاب بیشتری بگیرد، بیان کرد: اساس پیشرفت ما برمبنای استقلال ما و اراده ملت ما برای تحول و پیشرفت است.

وی تصریح کرد: اگر ملتی منسجم و مصمم باشد و حاکمیت نیز حاکمیت خود مردم باشد و همه ‌آ‌نهایی که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند چنین ملتی حتماً در اهداف و آرمان‌های ملی خود چه در زمینه علمی و چه در زمینه‌های دیگر پیشرفت خواهد کرد.

 رئیس جمهور با بیان اینکه برابر آمارهای بین‌المللی شرایط ایران به لحاظ توسعه انسانی مناسب است، گفت: از طریق قیاس شرایط خود با سال‌های گذشته در می‌یابیم که شرایط ما نسبت به سال‌های اولیه بسیار متفاوت است.

روحانی گفت: تا زمانی که به آینده خود به طور کامل امیدواریم  و ‌از توان علمی خود درست استفاده می‌کنیم، پیشرفت خواهیم کرد.

وی با اشاره به پیشرفت اقتصادی کشور اظهار کرد: برابر آمار و ارقام رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر مثبت بوده و ما به ترتیب رشد سه و دو رقمی را در سال‌های 93 و95 شاهد بودیم و امسال هم رشد خوبی خواهیم داشت.

  رئیس جمهور ادامه داد: به مردم قول می‌دهم که در دولت دوازدهم رشد مداوم و مستمر اقتصادی و پیشرفت در تمامی زمینه‌ها را شاهد باشیم.

*دولت به اعتراض مردم  احترام می‌گذارد

 روحانی با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور گفت: مردم در زمینه اقتصادی نقد دارند و اعتراض‌‌های آنان به حق است اما اعتراض آنها فقط مربوط به مسائل اقتصادی نبود.

 وی با بیان اینکه گوش ما باید به طور کامل شنوا باشد، افزود: مردم در خصوص مباحث سیاسی،‌ روابط خارجی و دیگر بخش‌ها حرف‌ها دارند و ما باید بدانیم که مردم دقیقا چه خواسته‌ای دارند.

  رئیس جمهور اظهار کرد: دولت  از روزی که روی کار آمده با تمام توانش، مسیر تورم را به سمت پایین سوق داده است. روز اول تحویل دولت یازدهم،‌ این نرخ 34.7 درصد بود اما امروز این میزان به 8.2 درصد تقلیل یافته و این امر نشان می‌دهد که مسیر ما،‌ مسیر درستی است.

روحانی با بیان اینکه دولت به بخش فقر توجه کرده است،‌ گفت: مستمری،‌ مستمری بگیران را بیش از 3 برابر کردیم و این بدان معناست که ما به بخش فقر و مردمی که در رنج هستند، توجه داریم.

وی گفت: اینکه در تبصره 14 بودجه امسال برای ریشه‌کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم معنایش این است که ما به فقر توجه داریم؛ اینکه در تبصره 18 بودجه امسال برای اشتغال ردیف و منبع گذاشتیم که البته مجلس در تصمیم‌گیری‌اش ممکن است مقداری بالا و پایین کند، معنایش این است که توجه داریم؛ اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، به این معناست که دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم هم احترام می‌گذارد و در میان دولت‌های گذشته شاید، رساترین حرف را این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد و قبول می‌کند.

 روحانی اظهار کرد: خوشبختانه امروز همه مسئولین کشور اصل اعتراض را پذیرفتند و بسیار خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید. این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که صدای مردم را بشنویم و طبق نظر مردم عمل کنیم.

*با کشورهای منطقه و خارج از منطقه درباره منطقه بحث‌ و‌ رایزنی می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به رویکرد جدید سیاست خارجی آمریکا مبنی بر کنترل ایران در منطقه، آیا ایران حاضر است ایده جدید خود برای توافقات و اتحادهای جدید منطقه ای را که اعلام شده با هدف تقویت ثبات در منطقه اجرا خواهد شد، با قدرت‌های جهانی هم در میان بگذارد یا فقط در ارتباط با آن، با قدرت‌های منطقه‌ای همکاری خواهد کرد، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و مشکلات فراوانی را در آن شاهدیم و اساسی‌ترین راه‌حل برای رفع آن، راه حل سیاسی و مذاکره را با کشورهای منطقه می‌دانیم.

 وی گفت: هیچ وقت ابایی نداریم که در این خصوص با غیر از کشورهای منطقه صحبت کنیم و به یاد نمی‌آورم که هیچ ملاقات مهم خارجی در این 5 سال داشته باشم مگر اینکه یکی از مباحث من با سران دنیا،‌ موضوع منطقه باشد.

روحانی افزود: دولت‌های خارجی به فکر فروش تسلیحات نباشند و با کشورهای منطقه مثل گذشته راجع به مسائل منطقه بحث و رایزنی می‌کنیم.

رئیس جمهور  گفت: گاهی ما از آنها کمک می‌خواهیم و در حاشیه سازمان ملل هم با مقامات اروپایی و غیر اروپایی سخن گفتم و یکی از خواسته من متوقف شدن جنگ علیه مردم مظلوم یمن بود.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید، جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و آقای جهانگیری چند روز پیش گفت برخی تریبون‌ها به گونه‌ای سخن می‌گویند که سرمایه‌گذار نیاید.اکثریت مردم، اردیبهشت‌ماه به شما رأی دادند چون برنامه‌های شما امیدبخش بود ، با امیدهای مردم چه باید کرد؟ بیان کرد: حتما باید به آینده خود امیدوار باشیم. اینکه می‌گویم یک شعار نیست و برای آن دلیل دارم و زمانی که به کرمان سفر می‌روم و می‌بینم 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و مجددا استاندار آن از من برای افتتاح 10 هزار پروژه دیگر دعوت می‌کند، ‌این بدان معناست که سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یافته است.

  روحانی اضافه کرد: طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل و طرحهای دیگر در سال 97 همگی به معنی امیدواری است.

 رئیس جمهور با بیان اینکه فاینانس‌های خارجی نسبت به گذشته بیشتر شده است، گفت:اگر می‌خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم، می خواهیم ایرانیان و سرمایه ایرانیان عزیز خارج از کشور به داخل برگردد، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند.

وی افزود: صداهای مختلف ممکن است تأثیرگذار باشد. سرمایه و سرمایه‌دار هر دو مثل آهو می‌مانند و خیلی زود فرار می‌کنند. تیزپا هم هستند و نباید آنها را فراری بدهیم. راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

*آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد تحولات منطقه و تغییر موضع گیری ایران در قبال عملیات نظامی ترکیه در سوریه گفت: روابط بسیار خوبی بین ایران، ترکیه و سوریه وجود دارد.  طی تماس تلفنی با پوتین یکی از مسائلی که مطرح شد مربوط به برگزاری دوباره اجلاس سران در خصوص موضوع سوریه بود.

وی ادامه داد: ما همکاری سه کشور را در مورد تحولات منطقه مغتنم می‌شماریم و این روند را ادامه می دهیم، زیرا روابط ما با روسیه و ترکیه در شرایط خوبی استو

روحانی اضافه کرد: در عین حال موضع گیری کنونی ما در قبال عملیات نظامی ترکیه یک موضع اصولی بوده است، زیرا ورود یک ارتش به خاک کشوری دیگر باید با اجازه دولت آن کشور و رضایت مردم آن همراه باشد.

رئیس جمهور افزود: بر همین اساس و همینطور عدم رضایت دولت سوریه این کار را درست نمی دانیم و به دنبال این هستیم که این عملیات زود تر پایان پیدا کند چرا که ثمری نخواهد داشت. نظر ما در مورد همه کشورها اینگونه است.

وی افزود: حضور آمریکا در سوریه را محکوم می کنیم چرا که این کشور به دنبال تجزیه خاک این کشور است.

 همچنین رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد کمبود بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد و نگرانی اصحاب هنر،رسانه و مطبوعات تصریح کرد: انتشار روزنامه‌ها برای ما مهم است و آثار رسانه ها به خصوص مکتوب در جامعه برای ما اهمیت دارد. مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیری شود.

وی ادامه داد: انتقادات در این زمینه قابل پذیرش است برخی استان‌ها هنوز فاقد سینما هستند و ما تلاش می کنیم بخش خصوصی را تشویق کنیم، بانک ها هم باید کمک کنند تا مشکلات مربوط به کمبود کاغذ و مطبوعات برطرف شود.

*به برجام نه یک خط اضافه می‌شود و نه یک خط کم می‌شود

در ادامه روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تهدید ترامپ در جهت خروج از برجام، آینده این توافق چه خواهد شد و واکنش احتمالی ایران چگونه خواهد بود، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که ترامپ پس از یکسال هنوز نتوانسته فریادهای خود را عملی کند و برجام به قدری مستحکم بوده که در این یکسال در مقابل آمریکا مقاومت کرده است.

وی افزود: تصمیم آینده ترامپ در قبال برجام قابل پیش بینی نیست و حتی وقتی از دوستان نزدیک ترامپ نیز این سوال را می پرسیم آنها نیز نمی‌توانند تصمیم آینده واشنگتن را پیش بینی کنند. هیچکس نمی‌تواند این امر را پیش بینی کند که دولت آمریکا در آینده چه خواهد کرد. این موضوع نه تنها در مورد برجام بلکه در مورد سایر موضوعات مانند توافقات تجاری نیز صدق می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود عمل می کنیم. ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بودو همان طور که بارها تکرار کرده‌ایم، برجام اضافه و کم نخواهد شد، به برجام نه یک خط اضافه می‌شود و نه یک خط کم می‌شود. مسائل دیگر را هم به هیچ وجه مرتبط با برجام نمی‌دانیم.

وی افزود: این توافق یک تعهد هفت جانبه است. هفت کشور با هم توافق کرده اند و در عین حال یک توافق بین المللی نیز هست و ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید شده است ،

روحانی ادامه داد: برجام تعهد حزب دموکرات نیست، بلکه تعهد دولت آمریکا است و اگر تخلفی در این مورد صورت گیرد اعتبار آمریکا مخدوش می شود، البته ما پیش بینی های لازم را برای روزهای آینده داریم و تا وقتی منافع مورد نظر ما در برجام تامین شود در این توافق می‌مانیم. بودن و نبودن آمریکا تاثیر اصلی بر تصمیم ما نخواهد داشت و تصمیم اصلی ما بر مبنای منافع مان گرفته می شود.

*دولت در مورد حقوق اساتید لایحه ی خاصی را تحویل مجلس نداده است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد نامه روسای دانشگاهها در خصوص بودجه این نهاد و غیرواقعی دانستن آن که موجب دغدغه اعضای هیات علمی شده است، بیان کرد: آنچه که دانشگاهها بیشتر به دنبال آن هستند بازسازی آزمایشگاها و مراکز علمی بود که این یک حق است زیرا بسیاری از آزمایشگاها امکانات کمک آموزشی‌شان کهنه شده است

وی تصریح کرد: دولت این تصمیم را داشت که 400 میلیون دلار از صندوق برداشت کند اما صندوق مکانیزم خاص خودش را دارد. بنابراین ما باید مشکل دانشگاه را از یک طریقی حل کنیم. اینکه بودجه کم و زیاد است وزیر علوم اعتراضی را در این مورد  نداشت و مسئله ای را در این خصوص مطرح نکرده است.البته یک اعتراض کلی از سوی تمام وزرا مطرح است.

در ادامه وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات دانشگاه به حق است افزود: دولت در مورد حقوق اساتید لایحه ی خاصی را تحویل مجلس نداده است . 

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد اشتغال یک میلیون سی و سه هزار نفری و نوع تفکیک فرصت های شغلی ایجاد شده؛ گفت: رقمی که مطرح شده در حد پیش بینی است و این پیش بینی بر مبنای بودجه ای بوده است که به مجلس ارائه شد.

رئیس جمهور ادامه داد: برای اشتغال تبصره اصلی ما تبصره  18است که البته در کمیسیون تلفیق تغییرات زیادی کرده است؛ بر اسا س این تبصره آنچه که دولت متعهد شده این است که برمبنای منابع پیش بینی شده حدود 300 هزار میلیارد از طریق صندوق و بانکها تامین شود.

وی با بیان اینکه براساس این مبلغ چنین فرصت شغلی پیش بینی شده است، تصریح کرد:  تغییرات اعمال شده در این تبصره تاکنون مطابق نظر دولت نبوده است ولی آنچه که می توانم بگویم این است که در سال گذشته حدود 700 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و ما تلاش می‌کنیم این رقم بیشتر شود، در سال آینده این میزان حتما بیشتر خواهد شد اما اینکه به یک میلیون می رسد یا نه نمی توانم بگویم.

روحانی تاکید کرد: اگر تبصره‌های دولت به آن صورت که به مجلس ارائه داده است تصویب شود امکان عملیاتی شدن این آمار وجود دارد .

وی در پاسخ به این سوال که در ایجاد فرصت های شغلی تمرکز دولت بیشتر بر کدام بخش ها است،گفت: تمرکز دولت در حوزه اشتغال مربوط به ناوگان فرسوده و بازسازی آن و بازآفزینی شهرها بوده است. به طوریکه طبق پیش بینی های انجام شده حدود 240هزار شغل در این زمینه ایجاد خواهد شد، بنابراین باز آفرینی شهرها انجام می شود ولو اینکه مجلس با تبصره های آن مخالفت کند.

  رئیس جمهور افزود: اشتغال‌های خرد هم مورد تاکید ما بوده و طرح‌های وزارت رفاه و تعاون نیز مورد توجه است و این طرح ها در سال 97 اجرایی خواهد شد و بودجه آنها تامین می شود.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از ویژگیهای بودجه امسال مسئله شفافیت است، افزود: بحث این نیست که بودجه کم یا زیاد شود بلکه بحث این است که طبق عملکرد سه ماهه دستگاه ها به آنها بودجه می‌دهیم ، نباید این طور باشد که ما به آنها بودجه دهیم تا آنها کار انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاهها به عنوان کمک از دولت پول دریافت می‌کردند اما اینکه این پول کجا و چگونه صرف می‌شود مشخص نبود، ادامه داد: گاهی اوقات آمار ظاهری میدادند، باید برای دولت و مردم موضوع را شفاف کند لذا تجمیع به دلیل نظارت است.

* قاطعانه در برابر آمریکا می ایستیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است، افزود: در این باره که آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت یا دولت ایران است تردیدی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در این دولت همه اتفاق نظر دارند که آمریکا با همه توان این کار را در پیش گرفته است، آمریکا موضوع اعتراضات ایران را به یک مسئله سیاسی، بین المللی و امنیتی تبدیل کرد و آن را به سازمان ملل برد و یکی از شکست های مفتضحانه آمریکا همین بود زیرا همه کشورها با او مخالفت کردند.

روحانی اظهار کرد: در کاخ سفید برای اولین بار شنیدم رئیس جمهور آمریکا چلوکباب داد تا به بهانه هایش علیه ایران رای داده شود.

وی با تاکید بر اینکه قاطعانه در برابر آمریکا می‌ایستیم، بیان کرد : من هیچ علامتی را نمی بینم که در سال 2018 مشکلات منطقه‌ای و سیاسی وجود داشته باشد،

رئیس جمهور افزود: ممکن است آمریکا فشار علیه ایران را کمتر یا بیشتر کند، اما روابط ما با اتحادیه اروپا نسبت به گذشته بهتر است و روابط ما امروز روابط خوبی است.

وی با اشاره به اینکه روابط ما با چین و روسیه و اکثر کشورها ی منطقه خوب است، عنوان کرد: طرح های آمریکا در منطقه ناموفق بوده است، ما میخواهیم تروریست زمینگیر شود، آمریکا در سوریه و عراق ناموفق بود.

روحانی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ دچار مشکل خاصی به دلیل فشار آمریکا نخواهیم بود افزود: تدبیر ما هم در برابر فشار آنها خواهد بود.


*دولت مصمم است شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانهای داخلی را تقویت کند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه دولت برای شبکه‌های اجتماعی در زمینه زیرساختها چه خواهد بود،گفت: فضای مجازی و اینترنت یک فضای بسیار مهم است ، ما در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم.

وی با اشاره به اینکه این فضا مشاغل بسیار مهمی دارد، گفت : در مصاحبه تلفنی با وزیر ارتباطات ایشان اعلام کردند که در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است.

روحانی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که جامعه ما روابط بهتری با دنیا داشته باشد، خاطرنشان کرد: مشاغل فضای مجازی در کشورمان موضوع مهمی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در حال گسترش نسل 3 و 4 موبایل در سراسر کشور هستیم، عنوان کرد: اهداف ما اهداف فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است.

رئیس جمهور اضافه کرد : وقتی رئیس جمهور آمریکا توئیت انجام می دهد، میلیون ها پاسخ داده می شود به طوری که گاهی عذرخواهی و گاهی عقب نشینی می کند، این یعنی فضای مجازی بازیگر عمده شده است.

روحانی با بیان اینکه در مسائل داخلی آثار شبکه های مجازی روز به روز بیشتر شده است، اظهار کرد: دولت مصمم است در حوزه زیر ساخت و محتوا به سمت توسعه حرکت کند، دولت مصمم است شبکه های اجتماعی و پیام رسانهای داخلی را تقویت کند.

وی ادامه داد: دولت معتقد است انحصار در این زمینه معنا ندارد، اگر قرار باشد اپلیکیشنی همه فضاها را به خود منحصر کند درست نیست، انحصار در این زمینه درست نیست .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اپلیکیشن‌های مختلف باید وجود داشته باشند، گفت: در فضای مجازی عمدتا محتوا را خودمان درست کنیمو

روحانی تصریح کرد: همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند با همه توان در این فضا بیایند، اگر ما با همه توان در این فضا حضور پیدا کنیم این فضاو این فرصت تبدیل به چالش نمی شود.

وی ادامه داد : این که بگوییم این را ببندیم و آن را فیلتر کنیم و دیش را از پشت بام به پایین پرت کنیم دوره‌اش گذشته، باید در فضای مجازی سوادآموزی کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شبکه ملی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است، گفت: در زیر ساخت کارهای بسیار خوبی در کشور صورت گرفته است.

*برجام‌ قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نخواهد بود

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره مجدد بخشی از برجام‌ و کنترل موشکی ایران، فشاری خواهد بود که منجر به برهم خوردن مذاکرات شود، همچنین آیا رویکرد آقای ترامپ‌ فرصت گفت‌وگوی میان ایران و آمریکا را از بین خواهد برد، پاسخ داد: خیلی فرصتی خوبی نبوده که از بین برده باشند و راجع به برجام‌ همانطور که گفته شد قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نخواهد بود و این توافقی است که بعد از 30 ماه نوشته و امضاء شده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد هم رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام‌ به یک توافق بین‌المللی تبدیل شده و هیچ معنایی ندارد که راجع به برجام‌ با آمریکا یا دیگر کشورها بحث و مذاکره مجدد کنیم، ادامه داد: درمورد امکانات دفاعی کشور هر آنچه که برای دفاع اعم از موشک، زیردریایی و یا هر چیز دیگری لازم باشد تعهد ما در برابر دنیا آن است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و نخواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آن فتوای‌ رهبری ما نیز سلاح کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است، بیان کرد: آمریکایی‌ها و برخی از کشورها دنبال سلاح‌های مخرب تر هستند، اما ایران به دنبال آن نیست که این امر به نظر ما ضد اخلاق، تعهدات بین‌المللی و شرع است.

روحانی تصریح کرد: آنچه که جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور نیاز داشته باشد استفاده و عمل خواهد کرد و در این زمینه با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه موشک‌های ایران هیچگاه خطری برای هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود، افزود: موشک‌های ما برای دفاع است و حالت تدافعی دارد؛ ما همواره سلاح کشتار جمعی چه هسته‌ای و یا غیر هسته‌ای آن را ممنوع می‌دانیم.

وی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها درصدد بودند فرصتی را نسبت به رابطه خودشان با ملت ایران برقرار کنند خوب بود از فضای برجام‌ درست استفاده کنند.

روحانی با اشاره به اینکه اگر آمریکایی‌ها به تمامی تعهدات خود عمل می‌کردند شرایط نوین ایجاد می‌شد و ممکن بود در آینده بتوانیم در موضوعات دیگر با آمریکایی‌ها صحبت کنیم، ادامه داد: متاسفانه آن‌ها این فرصت را چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی از بین برده‌اند.

رئیس جمهور تاکید کرد: کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا در دست واشنگتن است و آن‌ها باید دست از خلاف، فشار، تحدید و تحریم بردارند که خود به خود فضای دیگری خواهد شد و در آن موقع می‌توان درباره آینده تصمیم گرفت.

*دلمان می‌خواهد عربستان سعودی بر سر عقل آید و مسیر خود را عوض کند

روحانی در پاسخ به این سوال که روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی‌ را چگونه ارزیابی می کنید و پروژه قرن چه تاثیری در منطقه خواهد داشت پاسخ داد: شرایط نسبت به گذشته متفاوت است، یعنی دولتی که هم‌اکنون در واشنگتن بر سر کار است با دولت‌های گذشته متفاوت بوده و اینکه امروز در داخل کاخ سفید آدمی وجود دارد که تحت تاثیر صهیونیست‌ می‌باشد و مدام با اسرائیل رابطه دارد، بی تردید تاثیر در مسائل منطقه و شرایط جهانی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها شرایط جدیدی را احساس می‌کنند که اشتباه است، ادامه داد:‌ اسرائیلی‌ها گمان می‌کردند که آقای ترامپ‌ و کوشنر در کنار قرار گرفته‌اند، همچنین در داخل عربستان افرادی آمدند که پختگی کافی در مورد مسائل منطقه را ندارند و فکر می‌کنند که می‌توانند از این فرصت علیه کشورهای منطقه، ایران و قدس استفاده کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این زمان ترامپ‌ می‌آید و قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی‌ اعلام می‌کند که خوشبختانه با مقابله تمامی کشورهای جهان به جز یکی دو کشور مواجه می‌شود، همچنین سران کشورهای اسلامی به جز یکی دو کشور مواضع خوبی را اتخاذ کرده‌اند و آن‌ها به دنبال این هستند که از این فرصت علیه کشورهای منطقه، قدس و ایران استفاده کنند.

روحانی با بیان اینکه ما باید هوشیاری کافی داشته باشیم و کشورهای منطقه باید بیش از گذشته با یکدیگر متحد باشند، ادامه داد: افرادی که امروز در ریاض بر سر کار هستند، خواهند فهمید مسیری را که انتخاب کرده‌اند نادرست بوده و به نتیجه نخواهند رسید؛ همه تلاشی که برای مسلط شدن داعش‌ بر عراق و سوریه کردند چه شد؟ و تلاش آن‌ها برای در اختیار داشتن یمن به کجا رسید؟ محاسبات آن‌ها، محاسبات اشتباهی است.

وی تصریح کرد: اگر کسی در منطقه فکر کند که اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است، اشتباه فکر می‌کنند و اسرائیل با تمامی ملت‌های منطقه و مسلمان‌ها دشمنی دارد، چرا که دلیل ما عملکرد اسرائیل در طول مدتی است که این رژیم اشغالگر به وجود آمده و همیشه علیه کشورهای اسلامی توطئه، بمباران و تصرف و اشغال کردن را در پیش گرفته و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم است و چه بخواهیم و چه نخواهیم راه پیشرفت مسلمانان وحدت کشورهای اسلامی می‌باشد که باید اختلافات کنار گذاشته شود.

روحانی تصریح کرد: ما دلمان می‌خواهد که عربستان سعودی بر سر عقل آید و مسیر خود را عوض کرده و منافع مردمش و مسلمان‌ها در نظر بگیرد و اگر در این زمینه کاری از دست ما بر آید کوتاهی نخواهیم کرد.

*قشرهایی که نیازمند دریافت یارانه نیستند، نباید یارانه دریافت کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به ناوگان حمل نقل کشور بیان کرد: در نوسازی ناوگان حمل و نقل و بازآفرینی شهرها، اهداف متعددی در کنار هم چیده شده و نوسازی ناوگان ما به تحرک در صنعت ما منجر می‌شود.

وی ادامه داد: این امر منجر به اشتغال‌زایی 20 الی 30 هزار نفری در حوزه صنعت می‌شود، علاوه بر این موضوع نوسازی ناوگان حمل ونقل سبب می‌شود تا فناوری‌های نوین وارد کشور شود.

رئیس جمهور گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل برای محیط زیست نیز حائز اهمیت است و صرفه‌جویی در 5.5 میلیون بشکه‌ای که امروز مصرف می‌کنیم را به همراه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه ناوگان ما قابل رقابت خواهد شد، ادامه داد: نوسازی ناوگان حمل ونقل، ‌رفاه حال مردم و باز آفرینی شهرها را به دنبال دارد و برای جوانان خانه اولی تسهیلات ویژه‌ای فراهم می‌کند.

وی افزود: نوسازی ناوگان حمل ونقل شرایط بهتری برای بافت های فرسوده و اشتغال توسعه‌‌ گرها فراهم می‌کند، علاوه بر این موضوع به تحرکی در صنعت کلی ساختمان منجر می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: مسئله مسکن در عبور از رکود،‌ مهار تورم و ایجاد رونق مهم ترین بخش مورد توجه بود که اکنون این حوزه در حال رشد است و اهداف مختلفی را در طرح‌ها دنبال می‌کنیم و امیدواریم در سال 97 سال شکوفایی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی گفت: قشرهایی که نیازمند دریافت یارانه نیستند، نباید یارانه دریافت کنند و در تبصره 14 درصدد بودیم در این زمینه با مجلس به تفاهم برسیم اما نشد.

وی ادامه داد: با روسای کمیسیون‌های مجلس جلسه داشتیم، همچنین جلسه‌ای با تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق داشتیم و هدف ما یکی است، اما در شیوه کار نتوانستیم به توافق برسیم.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیان کرد: قیمت حامل های انرژی باید افزایش تدریجی پیدا کند و دولت با افزایش یکباره قیمت‌ها مخالف است.

وی در پایان گفت: مجلس باید در تبصره 18 ، دولت را حمایت کند و دولت نیز یارانه افرادی که نیازمند نیستند را قطع می‌کند، البته دولت هنوز مشکلاتی در خصوص شناسایی افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشمندم ارز و دلار را ارزون کنیدددددددددددددددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
با این همه مشکلات زندگی وگرانی چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
باسلام
لطفا دلیل افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی ملک اونم طی یکی دوهفته رو از ایشون بپرسید؟
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۸:۴۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
پس چرا از فروردین امسال حق التدریس معلمان پرداخت نشده ؟حدود ۱۱ ماه است که حق التدریس معلمان را پرداخت نشده چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
با تعطیل کردن بخش ساخت ساز مسکن مهر دیگر بخش های تمام کارگران ساختمانی بیکار ن یه کارگر یه روز کار میکنند یک ماه بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
با تعطیل کردن بخش ساخت ساز مسکن مهر دیگر بخش های تمام کارگران ساختمانی بیکار ن یه کارگر یه روز کار میکنند یک ماه بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
با تعطیل کردن بخش ساخت ساز مسکن مهر دیگر بخش های تمام کارگران ساختمانی بیکار ن یه کارگر یه روز کار میکنند یک ماه بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۱۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
فکر جوانان باشید ای مسئولین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
اشتغال
اشتغال
اشتغال
بحث مهمی است که باید مطرح شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
قرار بود یارانه هارو زیاد بشه نه اینکه یارانه هارو حذف کنید چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
بله گرونی درست میشه ولی فقط با ظهور امام زمان و همه از عدالت یکسان برخوردار می‌شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
بله گرونی درست میشه ولی فقط با ظهور امام زمان و همه از عدالت یکسان برخوردار می‌شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
همه چیز گرون شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
قیمتها را به حالت قبل برگردانند بعدا یارانه را قطع کنند
Iran (Islamic Republic of)
محسن مطور
۰۲:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
اقای ریس جمهور جلوی گرانی ارز را بگیرید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
گرانی دلاربه امنیت کشور ضربه میزند قیمت دلار بایدبه قیمت قبلی بگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا همه چیز یدفه گرون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
جوانان اشتغال میخوان یکی به داد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
قیمت مسکن چرا کنترل نمیشه نذارید بیشتر از این گرون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
دلار لحظه ای گرون میشه چند هست دقیقا الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
برجام منفعتی برای مردم ایران نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
قیمت ارز سر به فلک کشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
قیمت ارز و دلار مخصوصا طلا و سکه خیلی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
سلام
چرا به نرخ بهره های بانکی برای پرداخت وام نظارتی نمیشه
Germany
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
برجام باشدیا نباشد چه فرقی میکند؟امریکا باز هم کارشکنی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا دور برجام رو دیگه خط بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
ما جوانان که بیکار هستیم تکلیفمون چیست شغل میخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خواهش میکنم ما کارگران رو درک کنید جلوی واردات را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
چگونگى و كيفيت واگذارى اقتصاد به مردم بر اساس رقابت سالم و در شرايط عادلانه مهم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
جلو واردات بی رویه را بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
حالا نتیجه این صحبت ها چی شد جمع بندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
فکری باید بحال حقوق بازنشستگان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا بودجه دانشگاهها به خصوص دانشگاههای علوم پزشکی رو کم کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
آقای روحانی چرا یکسان سازی حقوق ها انجام نشد
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۷:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
سلام جناب رییس جمهور
چرا ارز با سرعت داره بالا میره ؟
جوان داریم بله ولی تعداد بسیاری بیکارند و یا در رشته هایی که تحصیل کردند فعالیت ندارن .ملک گران،مواد غذایی گران،خودروی گران،هوا هر روز آلوده تر از روز قبل،،چرا ؟
Germany
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا قیمت سکه و ارز انقدر یدفه افزایش یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا قيمت دلار و يورو را اينگونه گران شد و وحشت بجان مردم افتاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
قیمت طلا هم گرون شد
Germany
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
گران نشده مردم توهم دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
چرا اااااااااااااااااااااااااااا دلار گرون شد ؟
Poland
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
همه چیز گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
جناب روحانی خواهشندم استخدام جوانان در سازمان ها بحث مهمی است اگر صحبت ومطرح بشه .ممنون
آخرین اخبار