طرز تهیه انواع سبزه عید 97

در این مطلب چند دستورالعمل ویژه کاشت سبزه نوروز برای سفره هفت سین را مشاهده می‌کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از رسم و رسومات ویژه نوروز انداختن سفره‌ی هفت سین است، یکی از این سین‌های سفره‎‌ی هفت سین سبزه است که برای تهیه آن باید زودتر اقدام کرد. برای کاشت سبزه نوروز می‌توان از انواع بذر‌ها و خوراکی‌ها استفاده کرد. اما مدت زمان خیساندن این بذر‌ها و نحوه‌ی کاشت آن‌ها را در ادامه خواهیم گفت.

کاشت انواع سبزه برای عید نوروز +دستورالعمل

برای سبز کردن گندم:

-۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم.

-وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.

- سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند.

- وقتی گندم‌ها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.

- در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم.

- روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.

- وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته وظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.

سبزه عدس

سبزه عدس یکی از ساده‌ترین و پرطرفدارترین انواع سبزه عید است. برای کاشت سبزه عدس باید:

-۲-۳ هفته قبل از عید داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی ان را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند. عدس آب را به خود جذب می‌کند، هر روز چک کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود باز هم به آن آب اضافه کنید. عدس را در آب غرق نکنید، بلکه آب را روی عدس‌ها اسپری کنید تا مرطوب بمانند.

-پس از چند روز یک دستمال پارچه‌ای را با آب نم‌دار کنید و روی عدس‌ها بگذارید. سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است (نه گرم و نه سرد) قرار دهید.

-هر روز عدس‌ها را با آب آبکشی کنید (درون ظرف آب بریزید و خالی کنید تا عدس‌ها تازه بمانند). روی دستمال را نیز هر روز با اسپری مرطوب کنید تا زمانیکه عدس‌ها جوانه بزنند.

پس از اینکه عدس‌ها جوانه زدند آن‌ها را به ظرف اصلی منتقل کنید. پس از اینکه عدس‌ها کمی سبز شدند می‌توانید دستمال را از روی آن‌ها بردارید. سبزه را همچنان آبیاری کنید (آبکشی و اسپری کردن آب.)

-سبزه را در جایی قرار دهید که از نور مناسبی برخوردار است. در این مدت نیز هر روز ظرف را نسبت به منبع نور اتاق بچرخانید تا سبزه‌ها یکدست رشد کنند.

سبز کردن قره ماش

 دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن، آب می‌ریزیم. پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم. پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری کهاز قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم، می‌ریزیم و روی آن‌ها را بادستمال خیس می‌پوشانیم.

پس از سه روز دستمال را از روی قره ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی که فقط مرطوب بمانند روی آن‌ها، آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.

این دانه‌ها طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.

کاشت انواع سبزه برای عید نوروز +دستورالعمل

طرز تهیه سبزه کنجد سیاه برای عید

-روند کار به این صورت است که باید دانه کنجد را برای حدود ۶ الی ۸ ساعت در آب خیس کنید. بهترین زمان جهت جوانه زدن کنجد، ۸ روز قبل از عید می‌باشد. این دانه تا سیزدهم فروردین رشد کمی دارد و می‌توان ار آن به عنوان سبزه مناسب سفره هفت سین استفاده کرد.

-پس برای کاشت سبزه کنجد، ابتدا یک قطعه پارچه را روی یک بطری خالی یا همان ظرف دلخواه پیچانده و سپس مقداری از دانه‌های کنجد را در آب خیس کنید و بر روی پارچه قرار دهید.

-بعد از چند روز، دانه‌های کنجد بر روی پارچه دور بطری جوانه می‌زند و به صورت ستون کوچکی از سبزه به شکلی زیبا و تماشایی چشمان هر بینده‌ای را به خود خیره می‌کند.

-به همین راحتی و به همین سرعت، شما یک سبزه بسیار زیبا خواهید داشت که شبیه به هیچ سبزه دیگری نیست و داخل سفره هفت سین شبیه به یک درخت سبز کوچک به چشم می‌آید.

-امیدواریم از این آموزش استفاده کنید و یک سبزه متفاوت و زیبا برای سفره هفت سین امسال خود تهیه کنید.

آموزش کاشت سبزه هسته نارنج

 -برای شروع کاشت سبزه هسته نارنج، ابتدا هسته‌های نارنج را به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس دهید. به این ترتیب که باید بعد از ۲۴ ساعت، پوست روی هسته را با دقت بکنید که به مغز دانه آسیبی نرسد.

-سپس تخم مرکبات پوست کنده را داخل آب قرار دهید تا خشک نشوند.

-بعد از ۲۴ ساعت دوم، هسته‌های خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریخته‌اید بکارید.

-گلدانی که دانه‌ها را درون آن می‌کارید باید در انتهایش سوراخی برای خارج شدن آب داشته باشد تا آبیاری باعث پوسیدگی و فساد آن نگردد.

-دقت کنید که فاصله دانه‌ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد.

-روی دانه‌ها، یک لایه نازک خاک ریخته و با سنگ‌های ریز بپوشانید.

-با اسپری یا آبپاش کوچک خاک را مرتب خیس کنید.

-دو روز اول روی دانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید.

-سعی کنید گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهید.

-دانه‌ها طی ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانه‌زدن خواهند کرد.

جوانه‌ها کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از ۲ سال می‌توانید آن‌ها را به باغچه منتقل کنید.

چند نکته درباره کاشت سبزه هسته نارنج

 -کندن پوست تخم مرکبات باعث می‌شود زودتر به نتیجه برسید.

-سعی کنید خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند متفاوت است و بین دو هفته تا یک ماه ممکن است طول بکشد پس صبور باشید.

اگر میخواهید این کار را انجام بدهید باید از همین روز‌ها شروع کنید تا برای سفره عیدتان نهال‌های کوچک و زیبایی داشته باشید.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

طرز تهیه سبزه سفره هفت سین

برچسب ها: خواندنی ، مد روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار