روحانی: ایران آماده همکاری های مستشاری و امنیتی با افغانستان است

رئیس جمهور ایران گفت در صورت درخواست دولت افغانستان، این کشور حاضر است در مبارزه با تروریسم، کمک های مستشاری و امنیتی به افغانستان کند.

روحانی: ایران آماده همکاری های مستشاری و امنیتی با افغانستان استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران گفت در صورت درخواست دولت افغانستان، این کشور حاضر است در مبارزه با تروریسم، کمک های مستشاری و امنیتی به افغانستان کند.

دکتر حسن روحانی در گفتگویی با خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران، در پاسخ به سوالی در مورد تحولات افغانستان، روابط دو کشور و امکان همکاری های مستشاری و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه های تروریستی چون داعش با افغانستان گفت: ایران برای کمک های مستشاری و امنیتی آمادگی دارد، ایران آماده است در مبارزه علیه تروریسم به افغانستان کمک کند، اما در صورتی که دولت افغانستان چنین تقاضایی داشته باشد.

این در حالی است که نقش مستشاری و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه در طول سه سال گذشته کمک به سزایی در نابودی گروه های تروریستی و در راس همه، گروه داعش داشته است. برخی آگاهان بر این باورند که در صورت خواست دولت افغانستان، ایران می تواند نقش مستشاری سازنده ای در راستای مبارزه با گروه های تروریستی و مواد مخدر در این کشور داشته باشد.

دکتر حسن روحانی با اشاره به تحولات امنیتی افغانستان خاطرنشان کرد که افغانستان همچنان درگیر گروه های تروریستی، چون داعش و گروه های دیگر است. به گفته وی، آمریکایی ها با این همه پایگاه هایی که در افغانستان به دست آورده اند، قاعدتا باید امنیت پایداری را در این کشور به وجود می آوردند، اما روز به روز مردم افغانستان از امنیت کمتری برخوردار می شوند.

رئیس جمهور ایران در مورد علت ادامه فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان گفت که شاید حضور نیروهای خارجی در افغانستان، بهانه بزرگی برای گروه های تروریستی جهت سربازگیری از میان جوانان افغانستان باشد و بگویند که ببینید افغانستان اشغال شده است.

دکتر روحانی در ادامه به مذاکرات افغانستان و ایران برای دست یابی به سند همکاری های جامع دو کشور اشاره کرد و این سند را یک توافق مهم و همه جانبه خواند که کار وی آن از زمان رئیس جمهور پیشین (حامد کرزی) جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد که بسیاری از بخش های سند همکاری های جامع میان افغانستان و ایران نهایی شده و بخش هایی از آن باقی مانده است.

به نوشته آوا، رییس جمهور ایران تاکید کرد که اگر این پیمان جامع میان دو کشور به امضا برسد، به نفع افغانستان خواهد بود.

مذاکرات دو کشور برای دستیابی به سند همکاری های جامع و ارتقای سطح روابط به روابط استراتژیک از ماه جوزا/ خرداد سال جاری آغاز شده و تا کنون دو دور مذاکرات در تهران و کابل برگزار شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: روحانی ، افغانستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار