سفیر روسیه در کابل:

حل بحران افغانستان از راه نظامی غیر ممکن است/ نباید درِ مذاکره با طالبان را ببندیم

سفیر روسیه در کابل اعلام کرد: حل بحران افغانستان از راه نظامی ناممکن است و باید از طریق سیاسی به این بحران پایان داده شود.

حل بحران افغانستان از راه نظامی غیر ممکن است/ نباید در مذاکره با طالبان را ببندیمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر روسیه در کابل، در واکنش به گفته های رئیس جمهور آمریکا که بر تشدید جنگ با طالبان تاکید کرده است اعلام کرد: حل بحران افغانستان از راه نظامی ناممکن است و باید از طریق سیاسی به این بحران پایان داده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تاريخ ۹ دلو/ بهمن سال جاری در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود که دولت آمریکا، با گروه طالبان که مردم بی ‌گناه را به قتل می ‌رساند، هیچ مذاکره ‌ای انجام نخواهد داد.

وی گفته بود: "مردم بی گناه چپ و راست کشته می‌شوند، در میان بچه‌ها و خانواده‌ها بمب می‌ گذارند، همه جای افغانستان مردم را می ‌کشند، برای همین نمی ‌خواهیم با طالبان گفتگو کنیم، شاید زمانی برای این کار برسد؛ اما به این زودی ها نخواهد بود."

اما الکساندر مانتیسکی سفیر روسیه در افغانستان گفت: "در استراتیژی جدید آمریکا، بیشتر بر سرکوب مخالفان مسلح از راه نظامی تاکید شده است؛ اما ما به این نظر هستیم که حل بحران موجود در افغانستان، از راه نظامی غیر ممکن می باشد."

وی افزود که در هیچ جای استراتژی مذکور نیامده است که چطور مصالحه صورت بگیرد و چه وقت صلح وثبات در افغانستان تامین شود.

سفیر روسیه گفت: "صحبت های اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد مذاکره نکردن با طالبان برای ما نگران کننده است، آمریکا قصد ندارد با طالبان مذاکره نماید وصلح را تامین کند."

الکساندر مانتیتسکی خاطر نشان کرد که روسیه به این نظر است که باید مذاکرات و گفتگوى صلح با طالبان جریان داشته باشد؛ تا مردم افغانستان از این وضعت نجات یابند و صلح وثبات تامین شود.

این دیپلمات روسی افزود: "ما به این عقیده هستیم که دروازه های مذاکره با طالبان را هیچ وقت بسته نکنیم و ما طرفدار این هستیم که پروسه آشتی ملی در افغانستان، باید هر عاجل آغاز شود."

همچنان، سفیر روسیه از گسترش حضور داعش در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: "معلوماتی در اختیار ما قرار دارد که داعش پس از شکست در عراق و سوریه به افغانستان انتقال داده می شود."

مانتیتسکی از حکومت افغانستان و همچنین آمریکا که در راس نیروهای ناتو قرار دارد، خواست که تدابیر شدیدی را برای نابوی داعش روی دست بگیرد. به گفتۀ وی روسیه نیز آمادۀ هر نوع همکاری علیه داعش می باشد.

پژواک نوشت: الکساندر منتیتسکی در ادامۀ این نشست، از علاقه مندی روسیه به تقویت روابط با افغانستان به ویژه در زمینه نظامی خبر داد و گفت که امروز ۳۱ محصل افغان به روسیه اعزام می شوند تا در پوهنتون های معتبر این کشور، در زمینه های نظامی آموزش ببینند.

به گفته وی، این جوانان در رشته های کاربرد و ترمیم طیاره های نظامی، هلیکوپتر، ساخت و استفاده از سنگرها و استفاده از تکنالوژی مواد انفجاری، در دوره های چهار تا شش ساله آموزش خواهند دید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار