ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

اختتامیه جایزه کتاب سال برگزار شد/ معرفی معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران

هفته گذشته، آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر ارشاد: امنیت فکری پدیدآورندگان آثار مکتوب فراهم شود/یحیی دهقانی معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران شد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته گذشته اتفاقاتی در حوزه ادبیات رخ داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال برگزار شد

آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چهره های فرهنگی حضور داشتند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی ایران با کتاب متولد شد؛ همانگونه که اسلام با کتاب متولد شد. کتاب‌ها نقطه اتصال ما به فرهنگ و دین هستند. کتاب هم به فرهنگ، دین عالمانه نه دین عامیانه تبدیل می شود. اگر بخواهیم توسعه پایدار و ژرف نگر داشته باشیم، به تولید کتاب نیازمندیم. امروز خوشبخت هستیم که جشن کتاب سال را که از جشن های بزرگ اهالی قلم است، برگزار می کنیم.

در این مراسم برگزیدگان در بخش های مختلف معرفی شدند.

 

یحیی دهقانی معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران شد

طی برگزاری جلسات کمیته ویژه شورای سیاست‌گذاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور گزینه‌های پیشنهادی برای معاونت اجرایی این رویداد، سرانجام یحیی دهقانی برای این مسئولیت معرفی شد.

دهقانی پیش از این مدیریت کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده داشت.

 

20 نامزد نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران معرفی شدند

علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، اظهار داشت: شهرهای کاشان (از استان اصفهان)، صدرا ، اِوَز و شیراز (از استان فارس)، دزفول و رامهرمز (از استان خوزستان)، مهاباد (از استان آذربایجان غربی)، یزد، شهرکرد (از استان چهارمحال و بختیاری) ، قزوین، شهر ری (از استان تهران)، بم (از استان کرمان)، خرم‌آباد(از استان لرستان) ، سبزوار (از استان خراسان رضوی)، کلاله (ازاستان گلستان)، بجنورد (از خراسان شمالی)، لاهیجان (از استان گیلان) و کنگان، برازجان و خورموج (از استان بوشهر)، به‌‌عنوان 20 نامزد راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری انتخاب پایتخت کتاب ایران، به هیأت داوران نهایی معرفی شدند.

از میان این شهرها، یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران و چند شهر نیز به‌عنوان شهرهای خلاق در ترویج کتابخوانی معرفی خواهند شد.

سیدآبادی دربارۀ مراحل داوری پرونده‌های ارسالی به دبیرخانۀ چهارمین دورۀ انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: در هیأت داوری مقدماتی انتخاب پایتخت کتاب، که از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای همکار پایتخت کتاب و گروهی از کارشناسان این حوزه تشکیل شده است، نامزدهای اولیه معرفی می‌شوند و نظر کارشناسی داوران دربارۀ شهرهایی که شایستگی انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب را دارند، اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: از میان 20 شهری که به‌عنوان نامزد پایتخت کتاب معرفی شده‌اند، از چند شهر که امتیاز بالاتری آورده‌اند، بازدید میدانی صورت خواهد گرفت و نتیجۀ مجموعۀ داوری‌ها و کارشناسی‌های انجام‌شده، در اختیار هیأت داوران نهایی قرار خواهد گرفت.

 

شاعرانی که از اشعارشان مشهورتر هستند، ماندگار نمی‌شوند

اسماعیل امینی شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه در جمع جوانان شاعر و علاقه مندان ادبیات گفت: متاسفانه با رواج فضای مجازی شاهد آن هستیم که شاعران جوان از جایگاه متفکر، خلق‌کننده و هنرمند تبدیل به چهره مطرح شده و درگیر بازی‌های تبلیغاتی می‌شوند که شایسته یک اندیشمند نیست.

وی افزود: شاعرانی را می‌بینیم که نام، چهره و تصاویر تبلیغاتی شان از آثارشان معروف‌تر است ولی تجربه ثابت کرده است، شعر و شاعری عالم سکوت، خلوت، تامل و حوصله است. شاعر باید به دور از شتابزدگی و هیجان به خلق اثر بپردازد. محصول این هیجانات کاذب شاعرانی هستند که از اشعارشان مشهورتر هستند و معمولاً شکست می‌خورند.

 

کتاب‌ خاطرات فرماندهان نیروی دریایی ارتش رونمایی شد

مراسم رونمایی مجموعه «قصه‌های دریا» خاطرات جمعی از فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) در دوران دفاع مقدس با حضور دریادار امیر حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و سیدصادق رضایی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان،  در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

 

برترین اشعار انقلابی جشنواره شعر انقلاب مشخص شدند

نشست داوری اشعار کهن هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب با حضور داوران این بخش برگزار شد.در این جلسه که روز گذشته -یکشنبه ۱۵ بهمن- در موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر حوزه هنری در جریان بود، تعداد ٣٩٧ اثر مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفتند.

از میان این آثار بعد از جمع بندی داوران تعداد چهار مجموعه شعر و ۱۸ تک اثر انتخاب شدند.لازم به ذکر است؛ در بخش کهن هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب تعداد ۶۷ مجموعه شعر و ۳۳۰ تک اثر متقاضی حضور در این رویداد شعر و ادبیات مربوط به انقلاب و مفاهیم مرتبط با آن بودند.

 

حضور احمدرضا احمدی با «پرواز» در رقابت پایانی لاک‌پشت پرنده

گروه داوری لاک پشت پرنده ضمن اعلام اسامی آثار تالیفی و ترجمه که قرار است نشان طلا و نقره‌ی این فهرست را دریافت کنند، «پرواز» را یکی از آثار راه یافته به این مرحله معرفی کردند.

این اثر که تصویرگری آن را راشین خیریه بر عهده داشته، داستان پسری است که تصمیم می‌گیرد به آسمان پرواز کند. او سفر طولانی مدت خود را آغاز و در این میان سعی می‌کند دنیا را تغییر دهد.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.