اثر بی آبی و خشکسالی بر مزارع در خوزستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان به تشریح اثر بی آبی و خشکسالی بر مزارع استان پرداخت.

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: به دلیل خشکسالی، در بخش زراعی و باغی تاکنون یک‌هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان و در بخش دام و طیور هزار و 700 میلیارد تومان خسارت وارد آمده است که این خسارت شامل همه اراضی است که به آن ها آب نرسیده، آنهایی که یک‌ بار آبیاری شدند و آنهایی است که با تنش‌کار را ادامه می‌دهند.

وی بیان داشت: مجموعاً ۷۸۰ هزار تن در مساحت 660 هزار هکتار از 10 تا 100 درصد خسارت داشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه خشکسالی انواع مختلفی مانند هیدرولوژیکی ، هواشناسی و کشاورزی دارد، گفت: خشک‌سالی کشاورزی شدیدتر است چرا که پراکندگی و زمان بارش‌ها در این مورد مهم‌تر است.

چنگلوایی تاکید داشت: بارندگی عملا درحد صفر بوده است و هویزه در سال زراعی جاری ۸۶ درصد در بازه بلندمدت کاهش بارندگی داشته است و همچنین شهرهای شادگان، خرمشهر و اهواز به ترتیب 84، 82 و 80 درصد بارندگی کاهش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه آب، گفت: حتی درصورتی که خشکسالی نباشد هم باید به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه کشاورزان شغل دومی ندارند و معیشت آن ها با مشکل مواجه شده، گفت: پرداخت غرامت خشکسالی به کشاورزان اهمیت بالایی دارد. فعلا 7 میلیارد تومان بابت خشکسالی سال گذشته تأمین شده که از شنبه پرداخت آن آغاز می‌شود.

وی خواستار رهاسازی آب در اسرع وقت از سد کوثر شد و  اظهار کرد: بخشودگی و تخفیف آب بها کشت‌های پاییزه، تخصیص نیاز آبی بخش کشاورزی به‌ تفکیک محصول، پرداخت وام‌های با بهره کم، تامین اعتبار جهت آب شرب دامی و علوفه بخشی از راهکارهای پیشنهادی برای عبور از شرایط خشکسالی است.

چنگلوایی همچنین خواستار موکول شدن تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز به بعداز شرایط حاد خشکسالی شد و گفت: در دشت‌های مستعد برای عبور از این شرایط، مجوز احداث چاه‌های خشکسالی داده شود.

انتهای پیام/م

خسارت 3500 میلیارد تومانی خشکسالی به خوزستان

برچسب ها: خشکسالی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.