مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شد

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی، در شورای عالی قرآن برگزار شد.

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی، با سخنرانی قائم مقام شورای عالی قرآن، معاونت پژوهشی شورای عالی قرآن، و محققان این اثر در شورای عالی قرآن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید محمد کرمانی، قاری قرآن برجسته کشورمان، به قرأت آیاتی از قرآن کریم پرداختند.

سپس آقای سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم بیان نمود: تولید این مصحف گامی از یک برنامه دراز مدت برای تدوین و تولید مجموعه‌های آموزشی برای آموزش قاریان و اساتید قرآن بود؛ ما برای تکمیل آموزش‌های قاریان و حافظان قرآن نیازمند به منابع و متون آموزشی هستیم که علوم و فنون مختلفی که در قرأت و حفظ وجود دارد که یک قاری یا حافظ باید به آن آگاه باشد، و ما در این زمینه بسیار عالمانه این مصحف را آماده نمودیم و بخش هایی از این موضوع را مورد توجه قرار دادیم.

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شد

قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه افزود: بخشی از توانمندی‌هایی که قاری نیاز دارد، آشنایی با مفاهیم و معارف آیات است. در مصحف محشی یک بخش متکلف معارف اصلی و کلیدی است، و بخش دیگری به لغات و نکات اختصاص دارد که معانی عمیق‌تر بعضی از تعابیر را توضیح می‌دهد، و هم‌چنین در بخش دیگر به وقف، وصل و ابتدا پرداخته شده که محل‌های وصل، وقف و ابتدا را به قاری نشان می‌دهد.

وی با اشاره به استقبال از چاپ نخست این کتاب، اظهار داشت: در چاپ اول این مصحف، با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد و هم‌چنین نیز افرادی پیشنهاداتی برای تکمیل آن ارائه نمودند. یکی از برتری‌های این چاپ نسبت چاپ نخست، قطع آن است که کمی کوچکتر شده تا استفاده از آن راحت‌تر شود.

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شد

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: در شورای عالی قرآن از اساتید خواستیم که در بخش‌هایی از این کار بازنگری داشته باشند و مخصوصا در بخش وقف، وصل و ابتدا، با توجه به نظریات جدید اصلاحاتی صورت گرفت. در بخش نکات و لغات، بر اساس تجارب چاپ اول، موارد بررسی شد و در این بخش نیز اضافاتی داشتیم.

در قسمت دوم این مراسم، دکتر مصطفی زرنگار، معاونت پژوهشی شورای عالی قرآن، با اشاره به اینکه تألیف نخست این مصحف در سال 87 صورت گرفته، بیان کرد: تألیف نخست این مصحف با این رویکرد صورت گرفته که قاریان به مسئله فهم و تدبر در قرآن آشنا شوند.

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شد

دکتر مصطفی زرنگار افزود: توضیحات کلی، وقف و وصل و ابتدا، نکات و لغات سه بخش این مصحف است و هم‌چنین ویژگی‌های مهمی در مصحف محشی به چشم می‌خورد، از جمله اینکه قاریان قرآن را به معنا محوری دعوت می‌نماید و ویژگی دیگر این است که توضیحات وقفی، وصلی و ابتدایی که در این مصحف بین شده، تا کنون در هیچ مصحفی نبوده و این امر بی سابقه است.

در پایان این مراسم، دکتر مستفید که در تحقیق و نگارش این اثر کمک نموده‌، بیان کرد: علائم وقفی که در قرآن‌ها وجود دارد، معمولا برای کمک به قاریان به کار نبرده شده، بلکه در واقع بیان معنا و تفسیر آیات قرآن با الفبای وقف است، لذا گاهی اوقات دو خط یا سه خط هیچ علامت وقفی گذاشته نشده، بنابراین قاری قرآن نمی‌تواند این قسمت را یک نفس بخواند، و بایستی وقف نماید.

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شد

دکتر مستفید در پایان گفت: در این مصحف، علت آمدن علائم وقف بیان شده و در قسمت هایی که جای وقف نیست، اعلام شده، بنابراین، این مصحف به قاری کمک می‌کند تا بهترین نقطه را برای وقف انتخاب نماید.

در انتهای این مراسم، از مصحف محشی رونمایی شد.

مراسم رونمایی از چاپ جدید و بازنگری شده مصحف محشی برگزار شد

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار