اتمام سفت کاری ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی مناطق زلزله زده کرمانشاه تا پایان تیر ماه

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: عملیات سفت کاری ۱۲ هزار واحد روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تا پایان تیر ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛عزیزالله مهدویان چهارشنبه شب در کارگروه بازسازی مناطق زلزله زده که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: حدود ۴۳ هزار واحد مسکونی باید در مناطق زلزله زده کرمانشاه ساخته شوند.

وی با بیان اینکه بازسازی در روستا‌ها آغاز شده، اما این روند تاکنون کمی کند پیش رفته است، افزود: با توجه به تسهیل‌هایی که در روند بازسازی انجام شده به زودی روند بازسازی تندتر می‌شود.

مهدویان یادآور شد: تلاش ما این است که تا پایان تیر ماه بخش اعظمی از کار ساخت ۱۲ هزار واحد روستایی انجام شود.

وی اعلام کرد: تاکنون صاحبان ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد روستایی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند که بیش از هفت هزار واحد عقد قرارداد کرده اند.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بزودی آمار واحد‌های ثبت نام شده برای دریافت تسهیلات به ۱۲ هزار واحد خواهد رسید.

به گفته مهدویان، پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان برای بازسازی منوط به عقد قرارداد با بانک‌ها است.

وی یاداور شد: تاکنون نتوانسته ایم تمام توان و ظرفیت‌های بخش تولیدی استان کرمانشاه را برای بازسازی به کارگیری کنیم.

مهدویان از مدیران سازمان صنعت و معدن خواست که کارگاه‌های استان در زمینه ساخت اسکلت برای ساخت واحد‌های مسکونی دست به کار شوند.

وی اعلام کرد که اکنون به دلیل کم کاری واحد‌های تولیدی استان اسکلت‌های مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله زده از دیگر نقاط کشور تامین می‌شود.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار تن فولاد در استان کرمانشاه نیاز داریم، گفت: اصناف مربوط به ساختمان استان باید در زمینه تامین مصالح دست به کار شوند.

مهدویان با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله زده تامین شده است، گفت: تمام امکانات استان و بانک‌ها باید با هم بسیج شوند.

استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به کم کاری تولید کنندگان مصالح ساختمانی در تامین مصالح ساختمانی گفت: اگر بخش خصوصی و مصالح فروشان نتوانند مصالح مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله زده را تامین کنند، مصالح مورد نیاز را از دیگر استان‌ها تامین خواهیم کرد.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: بازاری پنج هزار میلیارد تومانی برای توسعه اقتصاد استان کرمانشاه تامین شده که باید از آن بخوبی استفاده کرد و نباید اجازه دهیم که بودجه در نظر گرفته شده برای بازسازی مناطق زلزله زده به دیگر استان‌ها منتقل شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تولید کنندگان کرمانشاه در این زمینه دست به کار شوند، گفت: ما از تولید کنندگان و بخش خصوصی کرمانشاه انتظار داریم که مصالح مورد نیاز برای ساخت مناطق زلزله زده را تامین کنند.

بازوند تصریح کرد: پیمانکاران باید از نیروی کار بومی برای بازسازی استفاده کنند تا بتوانیم در این زمینه به بهبود وضعیت معیشتی مناطق زلزله زده کمک کنیم.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پیمانکاران بومی برای بازسازی مناطق زلزله زده استفاده نکرده است، اظهارداشت: بنیاد مسکن نیز باید از پیمانکاران داخل استان کرمانشاه برای بازسازی مناطق زلزله زده استفاده می‌کرد.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بخشی از اسکلت‌های ساختمانی مورد نیاز بازسازی مناطق زلزله زده از دیگر استان‌ها تامین می‌شود، گفت: باید تمام توان بخش خصوصی را به کار گیریم که این اسکلت‌ها در داخل استان تامین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هیات دولت ۲ هزار و ۸۴۹ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده در نظر گرفته است، گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه عمرانی در استان تامین شده که تمام دستگاه‌های استان باید برای به کارگیری آن دست به کار شوند.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود از بانک‌ها خواست که در مناطق زلزله زده تا ۲۰ اسفند ماه کار اخذ قرارداد برای پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند.

بازوند همچنین به تولد نوزادان در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: ۳۶۰ خانواده در مناطق زلزله زده به تازگی صاحب فرزند شده اند که باید هرچه زودتر به آن‌ها کانکس اهدا کرد.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

 

انتهای پیام/پ

 

زلزله کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.